Rinner ur ögat

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Nani
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Rinner ur ögat

Inläggav Nani » ons 14 mar 2018, 14:41

Jag har uppräckt på min 2 åriga kastrerade honkatt att det den senaste veckan runnit ur hennes vänstra öga. Vätskan är kletig, men hon verkar inte så irriterad och annars är hon precis som vanligt. Det är inte så mycket, utan vi har behövt torka bort det från ögat 1-2 gånger per dag, och det är bara ena ögat.

Någon som har en idé på vad det kan vara och om vi ska göra något åt det?

Safia
Gurukatt
Gurukatt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Rinner ur ögat

Inläggav Safia » tor 15 mar 2018, 08:20

Ibland får katter problem med att tårkanalerna täpps igen. Veterinär kan spola rent under sedering, alternativt lägga ett mindre snitt för att öppna upp om spolning inte hjälper. Bör åtgärdas då katten kan få problem med svamp och eksem annars för att huden under ögat hela tiden är lätt fuktig.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Re: Rinner ur ögat

Inläggav Mysseman » lör 17 mar 2018, 10:03

Min förra katt hade problem med ett öga som rann.

När jag köpte henne hade hon en ögoninflammation och när hon skulle kastreras spolade veterinären hennes öga med en liten kateter för att se om det var stopp i tårkanalen vilket det inte var, jag minns inte vad veterinären sa att det berodde på men jag fick torka hennes öga under alla år hon var här men hon var aldrig besvärad av det så att säga.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"