Vad anser ni om att trimma sin katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » mån 05 mar 2018, 20:48

Vi flyttade i november och har slarvat med att kamma katten varje vecka. Så nu tröttnade vi på att behöva klippa tovor på honom, vi köpte en trimmer och körde av pälsen. Nu så här efter några dagar verkar han trivas och är faktiskt lugnare på kvällarna. Han brukade reta gallfeber på våran andra katt. Är det ok att fortsätta trimma honom så här?
Bifogar även en bild i ett tidigt skede. Han är lugn när vi kör av pälsen, men då jag aldrig gjort det innan tröttnade han efter ett tag. Så körde i 2 omgångar.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Re: Vad anser ni om att trimma sin katt?

Inläggav Kryddmamma » tis 06 mar 2018, 02:14

Jag trimmar ner mina busar om våren/försommaren varje år.

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » tis 06 mar 2018, 11:05

Han verkar trivas med det och det gör vi också Våran son slipper få hela munnen full med hår varje gång han ”pussar” honom i pälsen. Likaså har han inget att dra i längre. Vä för se hur lång tid det tar att växa ut me. Klippa honom så här varannan månad eller nått är väll inte farligt? Tänkte om det irriterar huden eller nått.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 06 mar 2018, 18:49

Jag tycker det är hemskt. Har man tagit på sig ansvaret för en katt som kräver pälsvård är det bara att se till att kamma.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » ons 07 mar 2018, 07:51

Birmafröken skrev:Jag tycker det är hemskt. Har man tagit på sig ansvaret för en katt som kräver pälsvård är det bara att se till att kamma.

Hur kan du säga att det är hemskt nät han la sig ner och bara njöt? Han tvättade mig samtidigt dör att han tyckte det var så skönt. Tycker du det är hemskt när man rakar hästar med, eller kanske hundar?
Du ska inte komma här och tro att du är så himla duktig och påstå att vi missköter våra djur. Du har rätt till din åsikt att du inte gillar att man rakar sin katt men att påstå att vi inte sköter våra djur är inte ok. Vi gör allt för våra katter. Bara i år har denna skönhet kostat oss över 30000:- i veterinär kostnader som vi gladeligen betalar för att vi älskar våra djur. Vi valde att betala det istället för att lägga om huset på vårat tak i sommar.
Jag tycker t.e.x att det är en självklarhet att katter ska få gå ute året om, om dom vill. Tidigare bodde i lägenhet med inredd balkong till katterna som var öppen året om nu har dom en kattgård. Men jag antyder inte att du missköter dina katter bara för att du inte låter dom ha möjlighet att vara ute året runt.

Senast redigerad av Alucard ons 07 mar 2018, 07:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » ons 07 mar 2018, 10:07

Alucard skrev:
Birmafröken skrev:Jag tycker det är hemskt. Har man tagit på sig ansvaret för en katt som kräver pälsvård är det bara att se till att kamma.

Hur kan du säga att det är hemskt nät han la sig ner och bara njöt? Han tvättade mig samtidigt dör att han tyckte det var så skönt. Tycker du det är hemskt när man rakar hästar med, eller kanske hundar?
Du ska inte komma här och tro att du är så himla duktig och påstå att vi missköter våra djur. Vi gör allt för våra katter. Bara i år har denna skönhet kostat oss över 30000:- i veterinär kostnader som vi gladeligen betalar för att vi älskar våra djur. Vi valde att betala det istället för att lägga om huset på vårat tak i sommar.
Jag tycker t.e.x att det är en självklarhet att katter ska få gå ute året om, om dom vill. Tidigare bodde i lägenhet med inredd balkong till katterna som var öppen året om nu har dom en kattgård. Men jag antyder inte att du missköter dina katter bara för att du inte låter dom ha möjlighet att vara ute året runt.

Om du ställer frågor på ett öppet diskussionsforum får du finna dig i att alla inte delar din syn på vad som är vettigt. De trådar du skrivit i indikerar en viss likgiltighet för katternas bästa till förmån för din egen bekvämlighet.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » ons 07 mar 2018, 12:59

Moderation Tänk på tonen. Detta gäller samtliga.

Som medlem på Svenska katters diskussionsforum måste du uttrycka dig på ett sätt som är respektfullt mot andra medlemmar.

Om man inte håller med i en diskussion kan man skriva det på ett ödmjukt sätt eller överväga att inte svara alls. Tänk på att det skrivna ordet ofta uppfattas hårdare än det talade.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » ons 07 mar 2018, 14:08

Kryddmamma skrev:
Alucard skrev:

Du ska inte komma här och tro att du är så himla duktig och påstå att vi missköter våra djur. Vi gör allt för våra katter. Bara i år har denna skönhet kostat oss över 30000:- i veterinär kostnader som vi gladeligen betalar för att vi älskar våra djur. Vi valde att betala det istället för att lägga om huset på vårat tak i sommar.

Om du ställer frågor på ett öppet diskussionsforum får du finna dig i att alla inte delar din syn på vad som är vettigt. De trådar du skrivit i indikerar en viss likgiltighet för katternas bästa till förmån för din egen bekvämlighet.

Jag ändrade min text lite och det verkar du ha missat? Man får absolut tycka det är hemskt att klippa sin katt men att insunera om att vi inte sköter våran katt är inte ok. Personen kan själv testa att jobba 60h i veckan flytta till hus med allt vad det innebär har ett barn på 9månader som kräver all ens tid osv. Men sen som jag skrev har han blivit lugnare efer att vi klippte honom. Han kunde vara helt abstinat på kvällarna mot våran andra katt även innan han fick några tovor. Du kanske låter din katt styra ditt liv men vi gör inte det. Men hur du kan få det att vi inte bryr oss om vad katten tycker kan jag inte förstå. Det första vi gjorde wi våran lägenhet var att inreda balkong till katten. Likaså i huset var det första jag gjorde innan vi ens flyttat bygga en kattgård. Dom får bara den bösta maten osv.

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » ons 07 mar 2018, 15:50

Min långhåriga älskar att bli klippt, hon ligger och spinner. Jag klipper henne på sommaren för hon lider så i värmen - sen att det ser mindre snyggt ut, ja jo det håller jag med om. Men viktigast är att katten mår bra <3
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Alucard
Kattunge
Kattunge

Inläggav Alucard » ons 07 mar 2018, 19:08

jecnodde skrev:Min långhåriga älskar att bli klippt, hon ligger och spinner. Jag klipper henne på sommaren för hon lider så i värmen - sen att det ser mindre snyggt ut, ja jo det håller jag med om. Men viktigast är att katten mår bra <3

Jag tycker våran blev rätt fin faktiskt. Men vi tog inte allt.

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt

Inläggav Kryddmamma » ons 07 mar 2018, 22:58

Alucard skrev:
Kryddmamma skrev:
Alucard skrev:

Jag ändrade min text lite och det verkar du ha missat? Man får absolut tycka det är hemskt att klippa sin katt men att insunera om att vi inte sköter våran katt är inte ok. Personen kan själv testa att jobba 60h i veckan flytta till hus med allt vad det innebär har ett barn på 9månader som kräver all ens tid osv. Men sen som jag skrev har han blivit lugnare efer att vi klippte honom. Han kunde vara helt abstinat på kvällarna mot våran andra katt även innan han fick några tovor. Du kanske låter din katt styra ditt liv men vi gör inte det. Men hur du kan få det att vi inte bryr oss om vad katten tycker kan jag inte förstå. Det första vi gjorde wi våran lägenhet var att inreda balkong till katten. Likaså i huset var det första jag gjorde innan vi ens flyttat bygga en kattgård. Dom får bara den bösta maten osv.

Alltså.... Jag kan omöjligt veta att du kommer ändra i din text efter att jag skriver ett inlägg. Det är en brist hos mig, jag är varken tankeläsare eller tidsresenär.

Sedan är det ju ditt, mitt, varje individs ansvar att se till att inte åta sig mer än de har tid, energi och ekonomi att hantera.
Har jag inte tid att rensa lådor, kamma katterna, klippa klorna, ge dem aktivering och stimulans för att jag har för mycket annat att stå i med jobb, hus och barn, ja då får jag se till att dra ner på något, alternativt köpa in tjänster så jag frigör mer tid. Allt annat är ju orimligt, inte ska ett barn eller katt eller hund, levande varelser, lida för att jag inte kan planera mitt liv.

Vad betyder "abstinat"?

Jag skriver ingenstans att ni inte bryr er om era katter, jag skriver att i dina inlägg så ger du indikationer för en viss likgiltighet för katternas bästa till förmån för din egen bekvämlighet.

Jag låter inte mina katter styra mitt liv, men precis som jag aldrig skulle tillåta ett barn sitta i nedbajsad blöja i flera dagar så ser jag till att hålla ren låda. Eller tycka att det är för mycket besvär att borsta ett barns hår och raka av det istället. Det handlar om basal omvårdnad, något som alla levande väsen har rätt till, och som är mitt ansvar och min skyldighet att ombesörja som vuxen individ när jag beslutar mig för att utöka min familj.

Jag citerade din text som den såg ut när jag skrev inlägget.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » lör 10 mar 2018, 10:32

(Hästar rakas inte - de klipps. Dvs pälsen trimmas ner kort, med klippmaskin. Rakning görs möjligen av veterinär i vissa fall, och innebär att pälsen tas bort helt.) En klippt häst behöver samma omvårdnad som en oklippt häst. En klipper inte ner pälsen för att underlätta omvårdnad, utan för att hästen ska svettas mindre vid arbete (och torka fortare efteråt). Somliga klipper för att det ser mer välvårdat ut på tex tävling, men i allmänhet är det primära att hästen helt enkelt svettas mycket. Min valack är ett exempel: han började sätta vinterpäls i augusti och då är det inte kallt eller ens svalt ännu - hans päls var tät och tjock och efter mindre än en timmes "vanlig" ridtur (dvs motionsrunda, inte intensiv hårdträning) var han bokstavligt talat så svettig att det rann om honom (det såg ut som att jag duschat hela hästen). Samma resultat efter ett vanligt pass i ridhuset på vintern. När han var i god kondition. Alltså klippte jag honom. Men förutom att jag slapp bli täckt med vinterpäls när jag borstade honom, och jag slapp vänta flera timmar på att han skulle torka någorlunda på vintern, underlättade det inte ett dugg för mig som människa. En klippt häst behöver i regel täckas, åtminstone om den helklipps, och många blir mer skavkänsliga = ännu mer noga med utrustningen etc etc. Hästen behöver borstas lika mycket, och är det varmt ute behöver en fortfarande svampa av den efter träningen (flugor etc kan vara mycket besvärande och de gillar svettiga hästar).
Jag tycker att det är helt OK att klippa hästen, så länge en fortfarande sköter om den som sig bör. Många hästar behöver klippas, helt eller delvis, för att orka träna ordentligt när vinterpälsen är på plats. Mitt sto klipper jag inte, eftersom hon aldrig har behövt det. Hon har en annan typ av päls än valacken hade och torkar fortare, och hon påverkas heller inte negativt av pälsen. Henne vill jag heller inte klippa eftersom hon behöver sin päls, plus täcken efter vädret, då hon är en känslig häst som lätt får spänningar etc i ryggen om hon blir blöt eller nedkyld.

Jag har träffat katter med tjock och lång päls som behöver klippas på sommaren. De har helt enkelt haft det väldigt tufft i värmen, trots bra luftkonditionering etc i hemmet. I några fall har veterinär faktiskt rekommenderat det, i andra fall har ägaren gjort det på eget initiativ. Då är det för kattens skull och helt OK i mina ögon.
En del katter, där ägaren inte skött pälsen på det sätt som behövs (ofta katter som går ute på egen tass och kanske inte kommer hem varje dag), som jag träffat har haft så mycket tovor att det varit omöjligt att borsta ut dem. I de fallen skulle jag ha klippt av pälsen, om jag fått bestämma, och "börjat om" med ny päls. Stora tovor är ofta smärtsamt eftersom det drar och stramar i huden på katten. Det är ju därför som långhåriga djur (katter, hundar, kaniner osv) oftast behöver just pälsvård - det krävs för att hålla pälsen fin och utan tovor, vilket i sig behövs för djurets välmående.

Många hundar trimmas (inte nödvändigtvis klippning som i "kortkortkort päls utan även" bara" frisering) antingen för att hålla pälsen välvårdad och snygg, eller av hälsoskäl, eller både och. Jag ser inga konstigheter med det heller.

Så. Överlag har jag inget emot klippning/trimning i sig. Ibland behövs det, och sköter en om djuret ordentligt (och ser till att uppfylla eventuella "extra" behov som kan uppstå pga klippningen), så har iaf jag inte stött på ett djur som lider av att vara klippt. (En del djur finner det dock mycket obehagligt att bli klippt, eller snarare klippmaskinen - det finns faktiskt en hel del hästar som inte går att klippa utan att de får lugnande...)

Däremot anser jag att det är djurägarens uppgift att uppfylla sina djurs behov. Har en ett djur som kräver extra pälsvård, som tex en långhårig katt eller kanin, är det inte ett gångbart alternativ att inte sköta den biten. Att sköta pälsen i de fall det behövs är för mig lika självklart som att en katt med njurproblem ska få den (svindyra...) mat som behövs i det läget, eller att rensa kattlådorna ordentligt varje dag, eller att diska vattenskålen och fylla på friskt vatten varje dag. Att då klippa istället för att kamma pälsen regelbundet (varannan vecka låter ändå som en lättskött päls. En del katter behöver sällan kammas, en del behöver kammas bra mycket oftare än så.), kan jag tycka är OK under en tillfällig period. Men i längden anser jag att om en inte är beredd att sköta om en långhårig katt, bör en hålla sig till de raser/individer som inte kräver den typen av pälsvård. Det är för övrigt inte bara långhåriga katter som kan behöva det. Min korthåriga hankatt har mycket underull och behöver i perioder borstas ofta och regelbundet pga det - han får inte tovor men underullen orsakar hårbollar och hans mage tar inte alltid hand om dem = kräks då i princip dagligen om han inte får hjälp att avlägsna en del av den lösa pälsen som han annars sväljer. Min honkatt (också korthårig) har mycket silkigare päls och inte alls de problemen.

Jag dömer inte, så länge djuren mår bra. Jag har själv två katter varav en som sagt kräver en del extra i perioder (och dessutom har en medfödd defekt på njurarna = behöver dyr anpassad kost, och har riktigt känslig mage ovanpå det...), en häst (som också har en del "extra" behov av omvårdnad och dessutom kostar som två hästar att hålla...), jobbar heltid som anställd och driver eget utöver det, är ensamstående vilket innebär att jag vackert får sköta allt och ingenting själv - och är lite trasig (utmattningssyndrom) själv. Att jag valt att ha mina djur innebär att jag ofta inte hinner med annat än djur och jobb, och jag har inte råd att inte ha ett heltidsjobb eftersom kalaset kostar en hel del pengar (både till vardags och en hel del veterinärräkningar emellanåt). Så, jag fattar. Ibland skiter det sig, dygnet har bara 24h osv osv. Men att djurens behov kommer i första hand är en självklarhet för mig. Nån gång ibland behövs en kompromiss - men i längden är det inte OK. Då måste situationen ses över och saker förändras så att det hinns med och fungerar o vardagen. Det handlar inte om att "djuren styr ens liv", utan om vad en tar på sig när en väljer att ha djur.

Rubriken/frågan var "Vad anser ni om att trimma sin katt?". Här är mina fem cent i frågan. (Jag är tyvärr inte särskilt bra på att hålla mig kvar och vara aktiv i diskussioner på nätet, eftersom tid och ork inte räcker till det.) :) Trevlig helg allihop!

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » ons 14 mar 2018, 13:27

Har själv sett hur långhåriga katter lever upp efter de blivit trimmade. De kan ha det väldigt tufft med värmen under sommaren och då ser jag det som en välgärning att raka ner katten.

Sedan finns det katter som inte kan borstas t.ex. skygga katter och då är det definitivt snällare mot katten att sedera katten och raka bort päls än att bråka med pälsvård.
I won't yield before a man.

astrid
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav astrid » ons 14 mar 2018, 14:14

Efter att ha växt upp med perser har det enda kravet jag har haft när vi har kollat på katt varit att det inte ska vara långhår. Jag vill att katten ska förknippa mig med mys, inte tvång med borste. Så jag tycker att trimning är den näst bästa lösningen, bästa lösningen är att inte avla fram päls som kräver borstning. Nu har vi en bondkatt och han sköter pälsen själv. Vårt umgänge består mest av klapp, kli och lek.
"Fred kan aldrig hållas genom våld, den kan bara hållas genom förståelse."
Albert Einstein

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"