För lågt levervärde ALT

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lillfixa
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: 2 Ragdolls

För lågt levervärde ALT

Inläggav Lillfixa » lör 03 mar 2018, 18:17

Idag tog vi vår ragdollherre till veterinären för att ta blodprov på honom. Han är 11,5 år gammal och jag ville kolla att det inte finns några gömda problem med tanke på hans ålder.

Alla andra provsvar var toppen förutom levervärdet ALT som låg på 10 när den lägsta gränsen ska vara 12.

Veterinären var inte särskilt orolig eftersom helhetsbilden såg annars mycket bra ut men för mig känns det inte lika bra eftersom man inte kan veta vad det låga värdet beror på. Vill ju att han skulle haft bra resultat på alla punkter.

Någon som har erfarenhet av liknande situation eller som kan det här med levervärden?
Äger en ragdollkille Tigo (S*All Fuzz Vertigo) 27/8 - 2006
och en ragdollflicka Melissa (S*Sun Hill Doll's Melissa) 28/12 - 2009
Sabrina (S*Happy Rag's Lillfixa) 2/9-2004 - 29/10-2009 - oändligt saknad och älskad

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Re: För lågt levervärde ALT

Inläggav Stig-Britt » mån 05 mar 2018, 01:06

Generellt sett är det förhöjt ALT man ska oroa sig för då det kan indikera leverproblem. För lågt indikerar bara låg aktivitet av det enzymet vilket inte alls behöver vara ett problem. När man tar prover av olika slag ska man vara medveten om att referensvärdena avspeglar genomsnittet, men det finns alltid en biologisk variation. För vissa individer är normalvärdet lägre än det är för genomsnittet och för andra är det normalt att ligga lite högre.

Lyssna på din veterinär, det är helheten som är viktig.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"