Om böld på katt?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
john_lo
Kattunge
Kattunge

Om böld på katt?

Inläggav john_lo » tor 01 mar 2018, 16:57

Har en tråd om detta, men frågar nu om "bölden" på kinden.
http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=228082

Har lyckats få i tratten och hon börjar vänjas sig med den. Tar av den 1 gång om dan för hon skall kunna tvätta sig rent och mat. Men det jag undrar är om det gör någonting ifall hon tvättar med tassen som katter brukar göra runt såret emd hennes saliv? Hon gjorde det idag när tratten var av och höll på ganska länge. Fick med sig torkad blod från såret på hennes tass päls. Är det okej att låta henne tvätta med tassen runt såret då?

Sen undrar jag hur länge skall man ha tratten på henne? Hur vet man när såret är läkt? Svårt att se med torkat blod där. Rengör runt såret då och då medmed DAX Sårskölj som innehåller koksaltlösning.
Ger henne också Vetrimoxin VET 0.25 tablett 2 gånger om dan mot infektion samt Metacam smärtstilland så hon kan äta som vanligt 1 gång var 24H.

"bölden" är mistänkt från dålig tand/tänder som orsakade svullnad på hennes kind. Hon skall tillbaks till vet senare tillfälle för röntgen senare och förmodligen dra ut den tand/tänder som orsakade detta.

Glömde bort en sak. Hon har inte bajsat sen igår kväll efter vi har satt på tratten. Kissat har hon gjort. Vet inte om det är p.g.a mediciner eller tratten? Att hon inte vill bajsa för hon kan inte komma åt och tvätta rent rumpan som hon alltd brukar göra efter hon bajsat?

Såret som vet tömde ur vätskan på hennes kind. Dåligt fokus på såret.
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Om böld på katt?

Inläggav Birmafröken » tor 01 mar 2018, 21:48

Angående sårvården är det nog bäst att du följer veterinärens instruktioner och ringer dit om du tycker att något är oklart.

Jag ser att du har klippt bort en stor del av tratten, och då ser det ut som att hon utan större svårighet kommer åt att både klia och tvätta på såret trots att tratten är på?

Angående bajsandet beror det förmodligen bara på att hon ätit mindre än vanligt och därför inte behövt bajsa ännu. Om hon kan tvätta sig efteråt eller ej är inget hon tänker på.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

john_lo
Kattunge
Kattunge

Re: Om böld på katt?

Inläggav john_lo » fre 02 mar 2018, 07:41

Nej,hon kommer inte åt såret när hon försöker klia där.
Tar av tratten 1 gång om dan så hon kan tvätta sig själv som vanligt. Men har det under uppsikt hela tiden när tratten är av. När hon tvättat klart sätts tratten på igen.

Det jag undrar mest är det okej för henne att tvätta sig själv rent såret med hennes egen saliv. Om hennes saliv kan orsaka infektion på såret.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"