Riktigt Akut om tratt!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
john_lo
Kattunge
Kattunge

Riktigt Akut om tratt!

Inläggav john_lo » ons 28 feb 2018, 19:53

Varit på djursjukhus för katten hade svullen kind igår och hon inte ätit sen igår och idag på morronen. Veterinär tog blodprov, för hon misstänkte att hon hade njur/lever problem eftersom hon tappade i vikt mycket ansåg hon. Samtidigt tömde vätskan på en som dom tror är böld från hennes ansikte. Ska tillbaks senare för röngten om hennes tänder senare tillfälle. Fick anibiotika och smärtsillande så katten kudne äta. Utan info, skickades vi hem och efter hemma. Upptäckte vi att det rann ut mycket blod från hennes kind. Ringde djursjukhus och fick åka tillbaks. Fick förklaring att hon förmodligen har kliat på ansiktet därför det rann ut blod. Denna gång fick vi med en tratt att sätta på hennes huvud så hon inte kliar sig där igen.
Problemet är här. Våran katt hatar allt som vi har på henne. Hon rev av den direkt när vi försökte sätta den på hennes krage i djursjukhuset. Väl hemma när försökte få i tratten, så rev hon mig och bet min hand. Varje gång hon ser tratten går hon direkt iväg.

Hur ska vi kunna få i tratten utan att hon river bort den igen? Kan inte ha uppsikt 24 timmar runt och måste få i tratten så hon inte kliar sönder ansiktet. Just nu är det " ett hål" i kinden där dom tämde ur vätskan.
Sen undrar jag också är det okej för henne att tvätta med hennes tasse runt "hålet"?

Som sagt är det väldigt akut att hitta en lösning på hur skall få i tratten för hennes bästa. So mdet ser ut är hon väldigt arg och börja vässna och rivas så fort försöker få henne i tratten.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Riktigt Akut om tratt!

Inläggav Birmafröken » ons 28 feb 2018, 20:19

Måste hon ha tratt för att skydda såret så måste hon ha det även om hon ogillar det. Eftersom du skriver "vi" antar jag att ni är minst två personer som kan hjälpas åt. En som håller i ( förslagsvis genom att bakifrån enbart hålla henne kvar på golvet) och en som trär på tratten.

Viktigt är att tratten inte sitter för löst utan hålls på plats av något. Har ni ett katthalsband eller en sele kan ni trä den genom trattöglorna, så sitter den extra säkert. Vad har ni haft hittills för att hålla tratten på plats?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

john_lo
Kattunge
Kattunge

Inläggav john_lo » ons 28 feb 2018, 20:35

Har inte fått i tratten ännu. Hon total vägrar och gömmer sig nu i ett litet hörn inne i badrummet. Hon blir väldigt aggressiv så fort försöker trä i tratten.
Men tack för tipset om sele, ska försöka tvinga i tratten med den även hon hatar sele också. Just nu sitter jag i badrummet så hon inte kliar där såret är igen och väntar hon lugnat ner sig för försöka igen senare.

john_lo
Kattunge
Kattunge

Inläggav john_lo » ons 28 feb 2018, 21:21

Lykades få i tratten med sele och hon får inte loss den. Men hon krockar hela tiden och kommer inte in i hennes favorit sovplats inne i klösträdet. Sen krockar hon och ramlar när försöker hoppa upp i klösträdet.
Ska man bara låta bli så hon vänjer sig med tratten på även hon krockar?
Just nu är hon väldigt sur och arg på mig.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 28 feb 2018, 21:46

john_lo skrev:Lykades få i tratten med sele och hon får inte loss den. Men hon krockar hela tiden och kommer inte in i hennes favorit sovplats inne i klösträdet. Sen krockar hon och ramlar när försöker hoppa upp i klösträdet.
Ska man bara låta bli så hon vänjer sig med tratten på även hon krockar?
Just nu är hon väldigt sur och arg på mig.

Det ser lite besvärligt ut nu i början, men när hon väl anpassat sig och vant sig kommer hon att kunna hoppa och röra sig obehindrat även med tratt.

För att äta måste hon kupa tratten över matskålen och det kanske hon behöver hjälp med i början innan hon fått in tekniken själv. Det underlättar om matskålen är relativt liten och gärna lite upphöjd (dvs att den står på ett underlägg av något slag). Kolla även så att den befintliga vattenskålen funkar storleksmässigt med tanke på tratten.

Att hon kommer i och ur toalådan på ett smidigt sätt (trots tratt) är också jätteviktigt! Ta bort eventuell huv på lådan och se till att kanten inte är för hög när hon ska ta sig i lådan.

Fixa nya lättåtkomliga platser till henne genom att t.ex lägga en dyna eller kudde på golvet.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

john_lo
Kattunge
Kattunge

Inläggav john_lo » ons 28 feb 2018, 22:49

Hon lyckades få loss tratten ändå till slut genom backa in i ett hörn mellan en byrå. Har nu klippt bort en bit av plasten så hon kan komma åt att äta och dricka vatten när hon vill. Viktigast är ändå hon inte kommer åt och kliar på såret som ligger på höger sidan. Hon försöker igen att backa hela tiden försöka få loss tratten igen, men nu är hon för trött att försöka. Ligger nu på golvet på en matta som jag lagt ut runt om på golvet. Hon lutar ansiktet mot dörrkanten för sova.
Hoppas hon lugnat ner sig och kan sova med tratten på. För är trött nu själv. Fast kan inte sluta oroa att hon på nåt sätt kan få ur tratten medan man sover. Men det är som det är och hoppas på bästa.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"