Salmonella-risk?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Salmonella-risk?

Inläggav Aziz » mån 26 feb 2018, 00:24

Idag när jag var ute med lillen så lyckades han tyvärr fånga en liten fågel. Det gick så otroligt snabbt att jag inte hann stoppa honom och tyvärr var fågeln snabbt utom räddning. Jag försökte få honom att släppa den men det tog ett par minuter innan jag lyckades få loss fågeln från munnen. Han åt den alltså inte och hela kroppen var i princip intakt.

Jag har läst att det är ovanligt många salmonella-smittade katter i år och att den främsta orsaken är fåglar, antingen som bytesdjur eller via spillning. Jag funderar nu om det finns någon risk att lillen skulle kunna smittas om fågeln var sjuk, även om han inte åt den? Vad tror ni? Visst måste det vara en väldigt liten risk? Han fick på sin höjd i sig lite dun. :-k

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Salmonella-risk?

Inläggav Yrhättans » mån 26 feb 2018, 09:54

Jag tror risken är väldigt väldigt liten att Lillen skulle drabbas av salmonella jag skulle nog vara mer orolig över fågelloppor.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 26 feb 2018, 17:06

Yrhättans skrev:Jag tror risken är väldigt väldigt liten att Lillen skulle drabbas av salmonella jag skulle nog vara mer orolig över fågelloppor.

Tack Yrhättans! Det stämmer nog. Loppor är ju verkligen inte kul det heller. Vi drabbades av fågelloppor för ett par år sedan, fy vad jobbigt det var. :pfft: Men det är i alla fall inte farligt. Salmonella bland katter såg jag att vår länsveterinär här i huvudstadslänet varnade för, så därför blev jag lite extra orolig. Tydligen en del fall med dödlig utgång. :-(

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 26 feb 2018, 18:58

Aziz skrev:
Yrhättans skrev:Jag tror risken är väldigt väldigt liten att Lillen skulle drabbas av salmonella jag skulle nog vara mer orolig över fågelloppor.

Tack Yrhättans! Det stämmer nog. Loppor är ju verkligen inte kul det heller. Vi drabbades av fågelloppor för ett par år sedan, fy vad jobbigt det var. :pfft: Men det är i alla fall inte farligt. Salmonella bland katter såg jag att vår länsveterinär här i huvudstadslänet varnade för, så därför blev jag lite extra orolig. Tydligen en del fall med dödlig utgång. :-(

Visserligen är det tydligen ovanligt mkt salmonella i år här i trakten men har inte Lillen ätit av fågeln är risken nog liten tror jag. Med tanke på vädret är nog risken mindre även för fågelloppor hoppas jag.

Prickisarna gratulerar hur som helst till jakten och hälsar att även dom har en usel och snål matte som stjäl fångade fåglar...
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 26 feb 2018, 23:14

Starwatcher skrev:
Aziz skrev:

Visserligen är det tydligen ovanligt mkt salmonella i år här i trakten men har inte Lillen ätit av fågeln är risken nog liten tror jag. Med tanke på vädret är nog risken mindre även för fågelloppor hoppas jag.

Prickisarna gratulerar hur som helst till jakten och hälsar att även dom har en usel och snål matte som stjäl fångade fåglar...

Lillen tackar för sympatierna! Han gav mig verkligen onda ögat när jag tog fågeln. Han tittade på mig som han undrade varför jag inte kunde fånga en egen fågel om jag nu prompt ville ha en. :consoling:

Användarvisningsbild
ClaesC
Kattunge
Kattunge
Katt: Birman Kajsa o huskatten Lucas

Inläggav ClaesC » tor 01 mar 2018, 21:54

Min Lucas, huskatt 12 år, blev sjuk i januari efter att ha ätit av en död fågel. Han låg på Blå Stjärnan i fem dygn, blev sondmatad och undersökt med ultraljud, och så småningom konstaterades salmonella. Det blev stora trumman med varningsbrev från Länsstyrelsen och extrem hygien hemma. Han fick antibiotika och är nu frisk och pigg. Min andra katt och vi människor smittades inte. Behandlingen kostade 27000 kr, tur att katterna är försäkrade i Agria där försäkringen gäller livet ut.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 05 mar 2018, 08:34

Fy vad hemskt för er! Vilken tur att det slutade bra. Man måste vara försiktig alltså.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"