Stel av rädsla?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Earl Grey
Gurukatt
Gurukatt

Stel av rädsla?

Inläggav Earl Grey » lör 24 feb 2018, 11:45

Igår gjorde min ena katt något jag aldrig sett förr. Först vacklade hans ena bakben och sedan det andra varefter jag uppfattade det som att han föll omkull (eller kanske la sig självmant). Det såg inte ut som en vanlig "flopp" som han gör när han vill bli klappad på magen. När jag direkt böjde mig ner för att se vad som var fel så lyfte han, liggande på golvet, båda armarna upp bakom öronen. Han böjde inte armarna för att hålla om huvudet eller så, de var bara lyfta i en stel pose. Vid det laget var jag riktigt rädd för att något var fel, kanske något epileptiskt anfall, men det var inga skakningar, han bara stelnade till. Han verkade ha stelnat av rädsla. Först efter att jag lyft honom till sängen, känt efter skador och sedan hållit honom nära mig en stund slappnade han av. Efteråt var det som om inget hade hänt; han var som vanligt.

Det här hände när vi kommit in igen efter att han följde med mig när jag (utan koppel) gick för att kasta sopor. Han följde mig utom när jag gick in i källsorteringsrummet då han var kvar utanför. Naturligtvis har jag aldrig slagit någon av mina katter och de är inte rädda, varken för mig eller varandra, men den enda förklaring jag kan tänka mig är att det var någon form av försvarsreaktion. Kanske han blandat ihop två känslor: viljan att bli klappad med vaksamheten från att precis varit ute.

Någon som upplevt något liknande?
Jag är en fertil hane.
Katyusha (2005-2018) var en burmaflicka.
Turner (f 2008) är en bengalhane.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Stel av rädsla?

Inläggav Birmafröken » lör 24 feb 2018, 19:53

Förstår nog inte riktigt hur det såg ut, men vad han nu gjorde kan inte ha varit p.g.a. rädsla. Rädda katter flyr, kurar ihop sig eller ställer sig upp med krökt rygg för att se så stora ut som möjligt.

Vad skulle han ha blivit rädd för?

Om han la sig ner och sträckte på sig när ni kommit innanför dörren kan det ha varit för att doftmarkera golvet med så stor del av sin egen kropp som möjligt. Helt normalt kattbeteende.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Earl Grey
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Earl Grey » sön 25 feb 2018, 18:50

Han sträckte inte på sig. Han låg formad som en ostbåge om du förstår vad jag menar.
Nej, min första reaktion var inte heller att han var rädd utan att han fått något anfall eller märklig skada som inte syntes. Hjärtat var i halsgropen.

Han rullar alltid runt på mattan i hallen annars.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 25 feb 2018, 19:52

Earl Grey skrev:Han sträckte inte på sig. Han låg formad som en ostbåge om du förstår vad jag menar.
Nej, min första reaktion var inte heller att han var rädd utan att han fått något anfall eller märklig skada som inte syntes. Hjärtat var i halsgropen.

Han rullar alltid runt på mattan i hallen annars.

Om det inte var någon form av sträckning/doftmarkering kan det kanske ha varit ett kortare anfall av något slag. Rädsla kan det iallafall inte ha berott på.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Stig-Britt
Überkatt
Überkatt

Inläggav Stig-Britt » mån 26 feb 2018, 19:56

Jag skulle nog gissa på något slags mindre anfall. Mår han bra nu kan du antagligen vänta. Händer det igen, filma och ring till veterinären. De kan underlätta för veterinären att få se en film för att bedöma om det är ett anfall eller inte.
I won't yield before a man.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"