Vettigt torrfoder?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
centimeter
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Vettigt torrfoder?

Inläggav centimeter » tor 22 feb 2018, 14:40

Hej!

Jag har i flera år gett båda mina katter RCs Urinary Care eftersom hanen haft bekymmer med urinsten, och det helt enkelt var enklast att låta dem äta samma mat. Nu har han lämnat oss i höstas och jag funderar på om det finns bättre foder att ge min lilla tant som är kvar. Hon är drygt 10 år, innekatt, frisk, pigg och normalviktig.

Noll koll eftersom jag tidigare gått på veterinärens rekommendation - vad är ett bra "basfoder" till en lite äldre katt? Hon får dessutom blötmat varje morgon.
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women
who fear effort and men who fear women."

e_lindbergh på instagram

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Vettigt torrfoder?

Inläggav Yrhättans » tor 22 feb 2018, 22:37

Med tanke på att hon är 10 år och van vid RC tycker jag du kan fortsätta med det. Det finns många sorters torrfoder och självklart en del som är bättre än RC, men jag har det till mina och dom mår bra av det.

Jag har aldrig använt de sorter som är till för steriliserade eller äldre katter, dom innehåller mindre energi och jag tycker en äldre katt som inte är överviktig inte ska äta lightfoder (jag tycker inte om det överhuvudtaget). Prova dig fram med mindre påsar vad hon tycker om.

Ligan hälsar att Exigent Savour Sensation får 5 tassar.

Användarvisningsbild
mjlee
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav mjlee » fre 23 feb 2018, 08:29

centimeter skrev:Hej!

Jag har i flera år gett båda mina katter RCs Urinary Care eftersom hanen haft bekymmer med urinsten, och det helt enkelt var enklast att låta dem äta samma mat. Nu har han lämnat oss i höstas och jag funderar på om det finns bättre foder att ge min lilla tant som är kvar. Hon är drygt 10 år, innekatt, frisk, pigg och normalviktig.

Noll koll eftersom jag tidigare gått på veterinärens rekommendation - vad är ett bra "basfoder" till en lite äldre katt? Hon får dessutom blötmat varje morgon.

Med tanke på att hon är 10 år och har ätit RC i hela (?) sitt liv kan det vara svårt att fasa över henne på något annat. Ingen aning om vad RC smaksätter sitt foder med men det är rena knarket :smile: Nikita var en RC junkie som det tog mig år att få över till blötmat och annat torrfoder. Jag kan inte ens ha en påse hemma för då går hon och gräver och snusar och klagar högljutt :roll:

Vad gäller andra torrfoder brukar ju Applaws, Carnagan och liknande med lågt/inget spannmålsinnehåll rekommenderas.

Användarvisningsbild
centimeter
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav centimeter » fre 23 feb 2018, 12:44

Jo jag är inne på att fortsätta med RC, men ett foder som ökar urinmängden känns ju lite onödigt nu. Lika onödigt känns det att ge någon light-variant bara för att hon är innekatt och äldre. Finns det inget typ... Vanligt?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women
who fear effort and men who fear women."

e_lindbergh på instagram

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » fre 23 feb 2018, 13:46

Moderation Flyttade tråden till rätt kategori.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » fre 23 feb 2018, 23:23

Indoor+7
Outdoor+7
Ageing +12
Ageing sterilised+7
Sterilised +7
Detta är RC's torrfoder för äldre katter på frisksidan, en del är feta och andra är magra beroende på hullet på katten.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 25 feb 2018, 08:08

10år är egentligen ingen ålder. Utan läs på vad innehåller dem och vad magkänslan säger. Det kan du komma långt på.
Tror att din dam kommer att gilla det du kommer med, med vanliga foder som inte är veterinär luktar mer.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"