En katt som äter småstenar, dammtussar osv

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

En katt som äter småstenar, dammtussar osv

Inläggav pandaCat81 » sön 11 feb 2018, 09:46

Min Aisha vill äta allt som hon hittar på golvet. Småstenar, dammtussar, matrester... ja, allt möjligt. Jag vet inte om det är för att hon är hungrig? Men hon gör det även om hon har mat på tallrik. Eller kaske hon har tråkigt och försöker bara hitta någonting att göra? Men jag blir tokig! :-x Finns det något sätt att få stopp på det där?

Jag orkar inte dammsuga alltid när det är lite smuts på golvet. Jag tänkte skaffa en robotdammsugare som får göra det jobbet. Då får kanske Aisha en ny kompis också. :smile: Eller är det farligt för en katt att "leka" med en robotdammsugare som håller på att jobba? Jag har i alla fall sett videos där katter sitter på dammsugaren.

---

Annat... det var länge sen jag skrev här sist men jag försöker vara mer aktiv nu. Jag har nämligen många frågor. Aisha var enda unge när hon föddes och hade därför inga syskon. Så ibland är hon lite speciell och väldigt människonära.

En fråga till... jag vill ändra mitt användarnamn till pandaCat81. Går det? Jag använder det användarnamnet överallt...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: En katt som äter småstenar, dammtussar osv

Inläggav Starwatcher » sön 11 feb 2018, 10:02

Låter som pica. Har du kollat upp henne hos veterinär?

Vår robotdammsugare är nog vår dyraste kattleksak tror jag. Väldigt kul men som städredskap är den usel. Mattor och framför allt mattfransar gör att robotdammsugare kör fast. Man måste också ha undanplockat från kattleksaker etc för annars fastnar robotdammsugare. På samma sätt klarar robotdammsugare ganska dålig om man har lite mer möbler. Men inga mattor, låga trösklar och alltid väl undanplockat så är det ett alternativ till en sopskyffel.

Mina katter gillar också att avsluta jakten genom att rycka loss borsten under dammsugaren :roll: En annan nackdel är att robotdammsugare låter ganska mkt så att köra den nattetid eller om man vill kolla på tv är ingen höjdare.

Har testat flera modeller men än så länge är dom inte alls värda pengarna imo.

Ett billigare och väl så bra alternativ är en skaftdammsugare ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3088625
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 11 feb 2018, 10:25

Moderation Jag har skickat pm till dig angående namnbyte. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav pandaCat81 » sön 11 feb 2018, 12:25

Tack för era svar. Jag funderar på det där skaftdammsugare. Det måste man dock använda själv. Vi har redan en vanlig dammsugare. Jag har autism och jag tänkte att robotdammsugare skulle vara mer som en hjälpmedel i vardag så att jag inte blir lika utmattad. Viktigaste skulle vara att den tar bort all grus och damm i alla fall.

Jag hade aldrig hört talas om pica så jag Googlade. Det låter verkligen som pica. Jag har inte varit hos veterinär. :-k

Jag läste pm meddelandet men... jag vet inte hur man svarar tillbaka. :oops:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 11 feb 2018, 13:38

Robotdammsugare gjorde mig mer trött än en skaftdammsugare. Man måste som sagt plocka undan noga, den låter, kör fast, piper när katterna bråkar med den och dammsuger klart sämre än en bra skaftdammsugare. Därtill tar robotdammsugare ganska långt tid på sig för att bli klar.

Alla robotar är påslösa och har mkt små dammbehållare vilket gör att man nog behöver tömma nästan efter varje omgång. Det i sig tar lite tid och dammar en del. Även borstarna måste göras rent, helst med vanlig dammsugare.
Jag tror att robotdammsugarna kommer bli mkt bättre framöver. Än så länge är dom mkt sämre än t.ex gräsklipparrobotar enl min erfarenhet.

Fn står vår robot bara och samlar damm :smile: Det går fortare för mig att dra runt med vanlig dammsugare.
Bild

Användarvisningsbild
perkele
Moderator
Moderator

Inläggav perkele » sön 11 feb 2018, 13:41

ummZakryya skrev:Jag läste pm meddelandet men... jag vet inte hur man svarar tillbaka. :oops:

Vill du ha ditt användarnamn så fixar jag det. :-)
The thing about fairy tales is... there's always some truth in them.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 12 feb 2018, 09:14

Schemalägg städandet, säg dammsuga 2gånger/vecka. Ju, oftare du dammsuger mindre är det att dammsuga och det blir inte heller så jobbigt och tar inte alls lika lång tid, att dammsuga.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
pandaCat81
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav pandaCat81 » mån 12 feb 2018, 15:36

Ja, jag vill ändra mitt användarnamn. :)

Rutiner kan man alltid göra men att har man alltid ork att följa sina rutiner. Det är en annan sak.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"