Knep för att få katt sluta kissa utanför lådan

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
skattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Knep för att få katt sluta kissa utanför lådan

Inläggav skattan » sön 04 feb 2018, 18:32

Jag har två hankatter.
Första kom till mig när han var 6 månader. Han bodde hos en narkoman som inte ville ha honom och inte ens gett honom ett namn.
Jag kastrerarde honom.
Han är snäll och vill bara vara inomhus och sova på varma ställen och gör inte en fluga förnär.
Så kom en person med en katt dom inte ville ha. Kull som fötts i en lada hos dom och dom hade en katt kvar men ville inte ha den. Det var en hane,,som inte hade några kulor och jag tog för givet han var kastrerad.
Allt flöt på bra med bägge katterna i f-l-e-r-a år. Den ena är bara inne, den andra kommer och går.
Så fick jag en liten honkatt för ett år sen. Honkatten var född hemma hos äldre/sjuk som inte ville ha den.
Tog hem den och när nästan året så kastrerade jag henne.
Då när hon kastrerats så började hankatt nummer två att kissa inne.
Det finns tre lådor på olika ställen men han ställer sig mot en tapet eller möbel eller..primalskrik.
Jag mötte samtdigt hans tidigare ägare som gett bort honom till mig när han var ca 6 månader. Jag frågade om han var kastrerad..nej det hade dom aldrig gjort!
Jag tog honom till veterinären som sa: han är kille men inga kulor synliga.
Om jag ville så kunde dom ultraljuda och kanske se dom, öppna och leta,och ta bort OM dom hittade dom. Kostnad, tja, nånstans 6-7.000 eller mera.
Jag har inte råd och vill inte kastrerar en hankatt som nu är 7 år gammal.
Han kommer och går som han vill. Borta i ett dygn och hemma ett dygn.
Kissar han för att honkatten flyttade hit?
Vad kan jag göra? Sprayer?
Vill inte ge honom nedlugningsmediciner för då kanske räven tar honom.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Knep för att få katt sluta kissa utanför lådan

Inläggav Yrhättans » sön 04 feb 2018, 19:32

Det kan ju vara att hans kulor inte trillat ner. Om vetr kan undersöka med ultraljud så vet du. Jag förstår du inte vill utsätta en 8-åring för ett så stort ingrepp. Det man kan prova är att chippa hanen, alltså ett litet chip som är som kemisk kastrering och se vad det för får effekt.
Det är också viktigt att du får bort doften och urinen väldigt noga. Luktar kisset något? Okastrerade hanar kan ibland lukta lite ammoniak, men inte så ofta om kulorna ligger kvar i magen.

Har du sett något mönster i när han kissar inne? Alltså speciella tillfällen eller annat. Kommer alla överens bra?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tis 06 feb 2018, 07:24

En kryptorkid hankatt producerar könshormoner precis som om han varit fertil, så det är det troligaste skälet till att han urinmarkerar. Det är också en trolig orsak till att han ger sig av ibland och förmodligen utsätter sig för stora risker.

Det går inte att ta på sig ansvaret för katter om man inte kan betala den vård och omsorg de behöver. Den här katten behöver kastreras.

Hormonchip kan vara en kortsiktig lösning, men det kommer behöva förnyas många gånger eftersom det bara har effekt i mellan 6-24 månader.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 06 feb 2018, 15:54

Risken för testikelcancer ökar rejält om testiklarna inte vandrat ner. Så många olika och alla viktiga skäl till att din katt bör kastreras. Priset kan variera stort mellan olika kliniker så kolla runt om du tycker priset var högt.
Bild

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 07 feb 2018, 12:24

Har katten båda testiklarna i buken kostar ju kastreringen som en honkastrering. Ca 1500kr. 7000kr eller mer stämmer inte för att kastrera en hane som inte fått ner testiklarna i pungen.
Att han är okastrerad är nog därför han revirkissar.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"