Foderintolerans

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Foderintolerans

Inläggav Mecosa » lör 03 feb 2018, 12:31

Hej!

Ursäkta det långa inlägget, men jag har en hel del funderingar kring hur man går tillväga för att reda ut vad i ett foder som katten inte tål.

Jag har en Maine coon som alltid, sen jag fick hem henne som kattunge, var tovig och sträv i pälsen. Hon och hennes äldre kattsyster fick Royal Canin Sterilised torrfoder även hos uppfödarna och det funkade bra även hemma hos mig, även om hon blev lös i magen lite då och då, men inte så ofta.

Förra sommaren blev hon riktigt dålig i magen och jag satte henne på kokt kyckling-diet (hon gillar inte vit fisk) och hon blev bra i magen. Jag köpte då Royal Canin Sensitive torrfoder till henne och det höll i någon vecka, sedan brakade magen ihop på henne igen. I augusti efter två veckor på bara kokt kyckling tog jag henne till veterinär och fick först rådet att prova Hills hypoallergeniska blötfoder, vilket sabbade magen på henne totalt igen. Då fick jag rådet att köpa Royal Canin Hypoallergenic till henne.

Det fodret fungerar, hennes mage mår bra och hon har fått jättefin slät päls, så jag inser så här efteråt att det är fodret som har gjort hennes päls tovig och sträv. Men det känns tråkigt och dyrt att ge henne (och hennes syster som har plåtmage och kan äta allt) hypoallergeniskt foder hela tiden. Så jag har tittat på vad RC Sterilised och RC Sensitive innehåller och jämför det nu med olika spannmålsfria foder. Jag är lat och vill gärna ge torrfoder så att det kan stå framme hela dagarna, och jag tittar också på priset eftersom jag vill få ner matkostnaden från den jag har idag. Jag kan lika gärna fortsätta med RC Hypoallergenic om ett annat foder blir dyrare per kg.

Jag köpte hem en liten provpåse Brit Care Lilly, som hon knappt ville äta och jag köpte också hem en liten provpåse Carnilove Duck & Turkey som blev ännu mer ratad än vad Brit Care blev. Jag har nu provat Applaws Adult Cat Chicken, som innehåller potatis, i några veckor och avföringen har varit fast och hon äter med god aptit, men pälsen har blivit tovigare igen. I morse hittade jag en stor hög med fast avföring och några lösa kluttar i lådan och i hallen, där hon också sätter sig när hon är lös i magen. Till saken hör också att hon igår fick smaka lite av min grillade kyckling (inget skinn) som jag hade köpt hem, så jag är inte säker på om det är den eller Applaws som har sabbat hennes mage nu. Samtidigt så har jag under de här veckorna märkt att hennes pälskvalitet har blivit sämre, vilket jag kopplar till fodret.

Jag har hållit mig till kycklingsmak på fodren, eftersom kokt kyckling är det som håller hennes mage stabil när den har kraschat, så jag tänker att hon tål kyckling.

Har ni några tips på vad jag kan göra, eller vad jag kan prova istället? Hur har ni gått tillväga när ni har testat olika kattfoder till era känsliga katter? Jag har köpt hem en påse Carnilove Duck & Pheasant nu, som inte innehåller potatis men morot. Jag tänker att hennes mage ska få stabilisera sig nu med bara RC Hypoallergenic och sen kanske jag fortsätter med Applaws för att se om det var den grillade kycklingen som fick hennes mage i obalans, annars får jag prova med Carnilove som inte innehåller potatis, istället.

Eftersom hennes syster just nu är på Strömsholm efter en radiojodbehandling så har jag mycket bra kontroll på hennes avföring och det finns ingen risk för att jag blandar ihop deras avföring.

Jag är tacksam för tips och tankar på hur jag ska gå vidare med att försöka hitta ett foder som inte gör att hennes mage brakar ihop.

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Re: Foderintolerans

Inläggav kitecat » sön 04 feb 2018, 18:35

Är inte så kunnig men jag skulle nog prova nåt utan just kyckling, dock byt försiktigt och gör det långsamt.

Kyckling är väldigt vanlig för just allergi, det finns ju tex lamm.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mecosa » ons 07 feb 2018, 09:40

kitecat skrev:Är inte så kunnig men jag skulle nog prova nåt utan just kyckling, dock byt försiktigt och gör det långsamt.

Kyckling är väldigt vanlig för just allergi, det finns ju tex lamm.

Tack för svaret!
Eftersom kokt kyckling är det enda som fungerar som skonkost för henne när hon är dålig i magen så tänkte jag att hon så klart klarar av det i kattmaten också. Å andra sidan har hon inte behövt skonkost sedan hon började äta allergifodret, eftersom jag nu håller på att testa nya foder som ska fungera för henne och går tillbaka till allergifodret så fort hon blir dålig.

Jag ska ge Applaws kyckling en chans till när jag vet att hon har bajsat (två katter hemma, inget bajs i lådan från i söndags tills i morse och då var det bara en hög, så jag vet inte vems det var), eftersom jag inte vet om det var den grillade kycklingen som var orsaken. Men om hon inte tål Applaws kyckling så vet jag att nästa spannmålsfria torrfoder jag testar ska innehålla något annat än fågel, istället för att jag försöker stirra mig blind på övrigt innehåll.

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tor 08 feb 2018, 21:53

Spontant tänker jag att din katt kanske är känslig för foderbyte och därför bli dålig i magen? Håll dig till ett foder och låt det ta tid, min katt är inne på månad fyra med allergifoder och än är hon inte symptomfri, stirra dig inte blind på spannmål heller. Prova att ge diarsanyl till henne om hon är tillfälligt dålig i magen, det gav jag till min förra katt med bra resultat.

https://vetzoo.se/diarsanyl?gclid=EAIaIQobChMIzNrbmpmX2QIV77ftCh1cjg30EAQYASABEgKGQPD_BwE#!child=128

Äter hon blötmat? Min ena katt äter enbart paté och det syns på hennes avföring, inte lös men ibland bajsar hon "blaffor" och korvar.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mecosa » fre 09 feb 2018, 14:03

Mysseman skrev:Spontant tänker jag att din katt kanske är känslig för foderbyte och därför bli dålig i magen? Håll dig till ett foder och låt det ta tid, min katt är inne på månad fyra med allergifoder och än är hon inte symptomfri, stirra dig inte blind på spannmål heller. Prova att ge diarsanyl till henne om hon är tillfälligt dålig i magen, det gav jag till min förra katt med bra resultat.

https://vetzoo.se/diarsanyl?gclid=EAIaIQobChMIzNrbmpmX2QIV77ftCh1cjg30EAQYASABEgKGQPD_BwE#!child=128

Äter hon blötmat? Min ena katt äter enbart paté och det syns på hennes avföring, inte lös men ibland bajsar hon "blaffor" och korvar.

Tidigare har det inte varit några problem med foderbyte, men sen i höstas när jag fick gå över till allergifodret så har jag varit försiktigare och gett lite av det nya fodret i början och så sakta ökat mängden. Hon har gått på enbart allergifoder i 2-3 månader och det är först efter nyår nu som jag började testa andra foder till henne.

Jag tänkte att jag återigen börjar ge katterna lite av Applaws nu i helgen för att se om det bara var ett tillfälligt bakslag eller om hon verkligen inte klarar av fodret.

Innan allergifodret, medan jag kämpade med att få ordning på hennes mage, fick hon diarsanyl, men jag tyckte inte att det hjälpte efter ett tag. Å andra sidan var hon dålig i magen i flera veckor med skonkost, fasta, diarsanyl och diverse försök att få ordning på magen, så diarsanylen kanske blev overksam efter så lång tid.

Katterna får ingen blötmat förutom någon gång när jag vill skämma bort dem, men sedan hennes mage kraschade har det inte blivit någon mer blötmat utan det är bara torrfoder (numera allergifoder). Ett tag kunde jag ge henne någon kattgodis per dag som innehöll spannmål (hon fick också när hennes syster fick det efter medicinering) men efter ett tag blev hon dålig i magen av det också, så sedan början-mitten av januari får de inget godis heller.

Jag är rätt övertygad om att hon har svårt för spannmål, men nu gäller det för mig att hitta det där fodret som är spannmålsfritt och som inte innehåller annat som hon inte heller tål. Annars får jag väl fortsätta ge henne allergifoder livet ut, men jag är ju på jakt efter något som är billigare/kg...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 09 feb 2018, 19:42

Mecosa skrev:
Mysseman skrev:Spontant tänker jag att din katt kanske är känslig för foderbyte och därför bli dålig i magen? Håll dig till ett foder och låt det ta tid, min katt är inne på månad fyra med allergifoder och än är hon inte symptomfri, stirra dig inte blind på spannmål heller. Prova att ge diarsanyl till henne om hon är tillfälligt dålig i magen, det gav jag till min förra katt med bra resultat.

Tidigare har det inte varit några problem med foderbyte, men sen i höstas när jag fick gå över till allergifodret så har jag varit försiktigare och gett lite av det nya fodret i början och så sakta ökat mängden. Hon har gått på enbart allergifoder i 2-3 månader och det är först efter nyår nu som jag började testa andra foder till henne.

Jag tänkte att jag återigen börjar ge katterna lite av Applaws nu i helgen för att se om det bara var ett tillfälligt bakslag eller om hon verkligen inte klarar av fodret.

Innan allergifodret, medan jag kämpade med att få ordning på hennes mage, fick hon diarsanyl, men jag tyckte inte att det hjälpte efter ett tag. Å andra sidan var hon dålig i magen i flera veckor med skonkost, fasta, diarsanyl och diverse försök att få ordning på magen, så diarsanylen kanske blev overksam efter så lång tid.

Katterna får ingen blötmat förutom någon gång när jag vill skämma bort dem, men sedan hennes mage kraschade har det inte blivit någon mer blötmat utan det är bara torrfoder (numera allergifoder). Ett tag kunde jag ge henne någon kattgodis per dag som innehöll spannmål (hon fick också när hennes syster fick det efter medicinering) men efter ett tag blev hon dålig i magen av det också, så sedan början-mitten av januari får de inget godis heller.

Jag är rätt övertygad om att hon har svårt för spannmål, men nu gäller det för mig att hitta det där fodret som är spannmålsfritt och som inte innehåller annat som hon inte heller tål. Annars får jag väl fortsätta ge henne allergifoder livet ut, men jag är ju på jakt efter något som är billigare/kg...

Om din katt tål kyckling och potatis tipsar jag om Porta 21 Feline sensible som innehåller kyckling och potatis. Helt fiskfri och finns billigt hos zooplus.se, 109kr för 2 kg :http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/porta_21/porta_21/262284

Gott enligt mina katter. Men som alltid testa försiktigt och låt foderbytet ta minst en månad. Bra att se till att din katt först är helt stabil i magen innan du testar nytt foder.
Bild

Alucard
Kattunge
Kattunge

Foderintolerans

Inläggav Alucard » mån 05 mar 2018, 20:55

Utan att ha läst allas inlägg har vi gjort en utredning på våran maine coon. Vi pratade med anicura och dom hade en foderexpert på en klinik nära oss. Efter 3 besök hade vi kommit fram till att det var fågel, framförallt kyckling som våran katt hade allergi emot. Detta gick på försäkringen så kostnaden blev inte mer än strax under 2000:- helt klart värt set för att få hjälp med en utredning.
Det finns även en hel del mat som inte säljs i handeln för katter med allergi. Så kan vara värt ett besök där då all mat inte är tillgänglig förens din katt står på det fodret.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis 06 mar 2018, 08:53

Skulle sätta katten på ett protein som katten inte har fått innan. Ett foder med så kort innehållsförteckning som går.

Då låta katten så på detta foder till katten är riktigt bra i magen. Handlar inte bara om veckor, utan månader.

Blötmat är bra för känslig mage, pga att det är lätt smält. Något att rekommendera.

Med detta inför ett protein i taget för på så sätt kunna se vad katten är allergisk mot. Detta tog mig och mina katter ett halvår, att förstå vad de var allergiska för. Vår veterinär sa, att vanligast är fisk och kyckling. Därefter kommer gluten.

En övergång som snabbast ska ta en månad, även introducera blötmat. När jag fasade över mina katter från ett hills foder som inte finns idag till ett annat tog oss två månader. Rekommendation från vår veterinär var tre månader.

På det hela är det jätte svårt att komma runt detta med "billigt", när båda mina katter levde och stod på ett hills veterinärfoder, så hade vi en matkostnad på 1500kr/mån.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"