Medicinering - hur göra?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Medicinering - hur göra?

Inläggav Siv » lör 03 feb 2018, 11:09

Hej, jag har ett dilemma. Dools (8år) får sedan lång tid tillbaka (ett par år) Atopica varannan dag, en underhållsdos, mot kronisk tarminflammation. Jag ska nu resa bort med mitt arbete mån-ons. Tanken var att jag skulle ge henne medicin måndag morgon och sedan onsdag kväll. Jag har hittat en kattvakt som jag litar mycket på, men hon har bara träffat katterna en gång och vi har kommit överens om att hon inte ska behöva ge medicin.

Igår insåg jag dock att jag har råkat räkna fel på dagarna. Jag förstår inte hur det kunde ske! Dools fick sin medicin igår (fredag morgon) och ska alltså egentligen få medicin sön och tis. Vad gör jag? Ger två dagar på rad (t.ex lör kväll och mån morgon) eller hoppar över både lör och sön?

Jag ringde djursjukhuset för att be om råd. De föreslog det senare, men jag är så rädd att hon ska bli dålig när jag är borta. Hon har bara varit riktigt stabil i ca 10 dagar nu (det går upp och ner och innan jul åt hon något som framkallade ett mindre skov). Dock tror jag att Atopica egentligen inte ger utslag omedelbart, så blir hon sämre av minskad dos borde det nog ske när jag är tillbaka..., men det vet jag ju inte säkert.

Ett annat alternativ är att försöka få en annan person att komma hit och ge henne medicin på tisdag. Hen har gett henne medicin tidigare men det var längesedan och jag tror att det skapar ganska mycket stress för Dools.

Jag lutar åt att ge henne dubbel dos, men är osäker. Hur skulle ni ha gjort?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Medicinering - hur göra?

Inläggav Yrhättans » lör 03 feb 2018, 17:24

Oj, svårt att ge råd. Jag tror jag skulle gett henne söndag, men skjutit det till kvällen, (när åker du?) och sedan gett så fort jag kommit hem på onsdag.
Jag tror inte jag skulle bett någon annan komma och ge, finns det någon möjlighet att lägga medicin i något gott så hon äter den av sig själv?

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Medicinering - hur göra?

Inläggav Siv » lör 03 feb 2018, 19:34

Yrhättans skrev:Oj, svårt att ge råd. Jag tror jag skulle gett henne söndag, men skjutit det till kvällen, (när åker du?) och sedan gett så fort jag kommit hem på onsdag.
Jag tror inte jag skulle bett någon annan komma och ge, finns det någon möjlighet att lägga medicin i något gott så hon äter den av sig själv?

Det låter klokt det du skriver. Antingen gör jag så, eller så ger jag sent ikväll och sedan på måndag morgon och onsdag kväll. Jag vet verkligen inte vad som är bäst, eller minst dåligt snarare. Jag försöker ställa sannolikheten för biverkningar pga ökad dos (när hon fick Atopica varje dag ökade de vita blodkropparna så jag ska inte ge varje dag) mot risken för att bli sämre när jag inte är hemma pga för lite medicin. Svårt.

Jag åker tidigt måndag morgon och kommer dessvärre hem sent onsdag kväll. Kattvakten kommer en gång på måndag och två gånger både tisdag och onsdag.

Tyvärr kan jag inte ge medicinen med mat. Just nu får hon enbart allergifoder (torrfoder) och medicinen är en kapsel.

Tack så jättemycket för hjälpen!! <3

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Medicinering - hur göra?

Inläggav Siv » lör 03 feb 2018, 22:51

Usch vad svårt. Jag känner mig alldeles villrådig. Tycker verkligen inte om att ge mer medicin än nödvändigt. Men tanken på att hon blir sämre när jag inte är hemma är förfärlig.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Medicinering - hur göra?

Inläggav Siv » sön 04 feb 2018, 08:42

Uppdatering. Jag gav Dools medicin sent igår kväll. Vågade inte riskera att hon skulle bli sämre medan jag var borta. Hon var dessutom lite lös i magen igår, så läget kändes inte hundra procent stabilt.

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 04 feb 2018, 09:50

Har du möjlighet att ge på måndag innan du drar?

Det är så vi har gjort här hemma, när given har varit tex på tisdag och given innan har varit på lördag så har vi gett på måndag morgon istället för kväll. Så gett nästa strax efter när vi har kommit hem.
Over and out
Roger that

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » sön 04 feb 2018, 10:39

Lakriz_Pepsi skrev:Har du möjlighet att ge på måndag innan du drar?

Det är så vi har gjort här hemma, när given har varit tex på tisdag och given innan har varit på lördag så har vi gett på måndag morgon istället för kväll. Så gett nästa strax efter när vi har kommit hem.

Ja, jag kommer att ge måndag morgon. Egentligen skulle hon inte ha fått medicin igår utan idag, men nu gav jag igår istället. På så sätt blev det en dag för mycket (både fredag morgon och lördag kväll). Men det kändes säkrare. När jag kommer hem blir det något förskjutet år andra hållet.

Tack för din input. Det är intressant att höra hur andra gör. Vad menar du med att given har varit tisdag? Är det att ni skulle ha gett tisdag, men gav måndag istället?

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 11 feb 2018, 10:18

Siv skrev:
Lakriz_Pepsi skrev:Har du möjlighet att ge på måndag innan du drar?

Ja, jag kommer att ge måndag morgon. Egentligen skulle hon inte ha fått medicin igår utan idag, men nu gav jag igår istället. På så sätt blev det en dag för mycket (både fredag morgon och lördag kväll). Men det kändes säkrare. När jag kommer hem blir det något förskjutet år andra hållet.

Tack för din input. Det är intressant att höra hur andra gör. Vad menar du med att given har varit tisdag? Är det att ni skulle ha gett tisdag, men gav måndag istället?

Om given hade varit söndag, så hade jag gett måndag morgon.
Om det hade varit lördag, så måndag - då hade jag sett till att ge på morgonen istället för på kvällen. Så gett när jag hade kommit hem tex på torsdag.

Mycket handlar om hur stabil katten är innan. Är katten inte super stabil, så hade jag löst det som du. Mest i förebyggande syfte med att vissa kan trigga skov.

Nu är det mer att min katt som jag har, är stabil och får inte oftare än 14dag till 1gg/mån. Då i en så låg dos, så teoretiskt inte ska ha någon effekt alls.

Så länge det är regelbundet så är det okej. För det är just det som är det viktigaste - regelbundenhet.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"