Orolig för min katt. Magproblem ? Tänderna ?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Orolig för min katt. Magproblem ? Tänderna ?

Inläggav Emsen » tor 01 feb 2018, 20:33

Min Ragdoll katt Hero har gått ner i vikt. från 6 kg till 5 efter foderbyte. Orolig att något kan vara fel med honom. Idag äter han ok men är väldigt känslig, går undan om en annan katt kommer och stör... min katt är smal och smal över höfterna man känner ryggraden men han har lite hull.
Tidigare så gav jag honom Hill's no grain en tid då, mer än en månad, som han inte tålde och fick hemsk avföring av, nu har han ätit Carnilove raindeer i ca en månad. Magen är bättre men lite lite lös.
Jag har varit hos veterinär med honom och jag får ta blodprover på honom för att kolla att han är frisk. Men blodproverna skrämmer mig lite. Tänk om det visar sig att han är allvarligt sjuk? Veterinären pratade om inflammation i tarmen och bukspotskörterproblem då med specialkost. Men spanmållsfri specialkost det finns väl inte? Hill's och Royal Canin vägrar jag att ge honom!
Hjälp mig att stilla min oro.......
Senast redigerad av Emsen lör 03 feb 2018, 16:16, redigerad totalt 1 gång.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Orolig för min katt. Magproblem ?

Inläggav Birmafröken » tor 01 feb 2018, 21:20

Om katten har gått ner 17% av sin vikt är spannmål det minsta du bör oroa dig för.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 01 feb 2018, 21:43

Det är bra att du varit till vetr och hoppas jag nu väntar på svar på blodprover.
Svårt att ge något råd innan du fått svar. Men håller tummar att det inte är något allvarligt.
Sen är det viktigaste att det blir ett foder din katt mår bra av oavsett vilken sort eller mörke det är.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 01 feb 2018, 23:01

Håller tummarna för att det inte är ngt allvarligt!

Om din katt behöver annat foder pga sjukdom får man ge det foder som är bäst för just den sjukdomen och då gäller inte de foderrekommendationer som finns för friska katter dvs är det bästa fodret för den sjukdomen ett foder som innehåller spannmål så är fodret trots spannmålsinnehållet ett bra foder.

Tål din katt inte spannmål blir det så klart mkt mer komplicerat men det går tydligen att få ett recept gjort på foder så det ska passa ev allergier och sjukdomen katten har. Är det andra sjukdomar än ex njursvikt och om katten inte får äta barf kan veterinären skicka en remiss till ngt stort veterinärsjukhus i USA där det ska finnas specialkompetens för sådant. Är säkert inte gratis men möjligheten finns (fanns iaf för några år sedan då jag kollade).
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 02 feb 2018, 08:49

Svårt säga A och B, med om du väntar på blodprov så är det som andra sa, svårt att veta.

Samtidigt är det som riktigt hemskt att vänta på blodproverna med en vet ju inte alls vad som visar sig.

Utan har du inte tagit blodprover - gör det. Ett bra sätt att se hur katten egentligen mår.

Som Starwatcher sa, det finns lösningar.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Re: Orolig för min katt. Magproblem ? Tänderna ?

Inläggav Emsen » lör 03 feb 2018, 16:54

Tack för svar!

Jag ska försöka stilla min oro för hans mage och vänta på provsvaren.
Veterinären så att han också var lite röd i tandköttet... Kan ha ha problem med tänderna som gör att han inte vill äta och går ner i vikt? Jag har märkt att han tappar små matbitar från torrfodret när han äter. Och också att han kliar sig runt munnen. Blötfoder han han inga problem med och nu äts mest det här hemma.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » lör 03 feb 2018, 17:26

Ja, tandproblem kan göra att han inte äter så bra. Se till att vetr gör en bra kontroll av tänder. Om din vanliga vetr inte är bra på det så kolla efter någon som kan tänder, ex FORL som kan ge problem med att äta och ger smärtor.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » lör 03 feb 2018, 19:29

Din katt har gått ner alarmerande mycket i vikt, så jag hoppas att du bokar tid för blodprovstagning snarast! Det ska till väldigt svåra tandproblem för att det ska visa sig i viktminskning, men visst kan det vara så. Att det ramlar ut smulor när katten delar torrfoderbitar med öppen mun är dock helt naturligt. Ramlar det ut hela bitar är det mer misstänkt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » sön 04 feb 2018, 18:38

Blodprov ska tas hos veterinären imorgon. Koll av tänder ska bokas. Ändå fast... Hero åt torrfoder idag!!!!! Att man kan bli göad för så lite.
Jag har köpt Aptus Reconvelcent som jag tänkt ge honom tillsammans med övrig mat. Är det fel? Tänker att han behöver ju få i sig lite extra näring, näring. I väntan på provsvaren.
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 04 feb 2018, 19:34

Emsen skrev:Blodprov ska tas hos veterinären imorgon. Koll av tänder ska bokas. Ändå fast... Hero åt torrfoder idag!!!!! Att man kan bli göad för så lite.
Jag har köpt Aptus Reconvelcent som jag tänkt ge honom tillsammans med övrig mat. Är det fel? Tänker att han behöver ju få i sig lite extra näring, näring. I väntan på provsvaren.

Det är absolut inte fel, det brukar jag ge till dräktiga honor, eller om jag tycker någon behöver lite extra för att gå upp lite i vikt. På mina är ger det också mer aptit. De älskar Aptus, jag glömde tuben framme en gång och morgonen efter var den tom, helt perforerad av små tänder som tydligen sugit ut allt från tuben....

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » mån 05 feb 2018, 08:14

Aptus är populärt bland flocken här hemma också. Tänk bara på att en öppnad tub ska förbrukas inom 4 dagar, sen är det dags att öppna en ny och slänga det som eventuellt är kvar av den gamla.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » mån 05 feb 2018, 17:36

Nu har jag varit hos veterinären med min katt Hero och tagit blodprov. Det gick bra efter lite protester. Får svaret denna vecka (nervöst)
Jag bad veterinären titta i Heros mun då han inte gärna vill att jag tittar i hans mun och försöker borsta hans tänder. Veterinären fick titta (om hon var försiktig) en inflammerad framtand och två mystiska rovtänder längst bak. Veterinären misstänkte forl :( och ville att tänderna ska saneras och röntgas. Kan en katt äta utan tänder?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 05 feb 2018, 17:49

Emsen skrev:Nu har jag varit hos veterinären med min katt Hero och tagit blodprov. Det gick bra efter lite protester. Får svaret denna vecka (nervöst)
Jag bad veterinären titta i Heros mun då han inte gärna vill att jag tittar i hans mun och försöker borsta hans tänder. Veterinären fick titta (om hon var försiktig) en inflammerad framtand och två mystiska rovtänder längst bak. Veterinären misstänkte forl :( och ville att tänderna ska saneras och röntgas. Kan en katt äta utan tänder?

En katt som har en ägare kan absolut äta utan tänder. Katters tänder är inte utformade för att tugga maten utan för att klippa kött till sväljbar storlek. Färdig kattmat är redan delad och går därför alldeles utmärkt att svälja som den är.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » mån 05 feb 2018, 20:06

Funderar och funderar vad som kan ha gjort att Hero har gått ner i vikt och tappat i muskelmassa... Kan ett foder som han ätit för ca 2 månader sedan vara orsaken?
Han hade lös mage i flera veckor men det var inte diarré utan bara löst. Det luktade hemskt dock. Som om han inte tog upp någon näring i maten :-k
Nu är magen bättre men han har som skrivits tidigare tappat i vikt och verkar ha ont i tänderna.
Väntar på svar på blodprovet och funderar..........
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » mån 05 feb 2018, 20:07

Birmafröken skrev:
Emsen skrev:Nu har jag varit hos veterinären med min katt Hero och tagit blodprov. Det gick bra efter lite protester. Får svaret denna vecka (nervöst)

En katt som har en ägare kan absolut äta utan tänder. Katters tänder är inte utformade för att tugga maten utan för att klippa kött till sväljbar storlek. Färdig kattmat är redan delad och går därför alldeles utmärkt att svälja som den är.

Så torrfoder ska då inte vara några problem?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » mån 05 feb 2018, 20:12

Emsen skrev:

Så torrfoder ska då inte vara några problem?

En tandlös katt att äta torrfoderbitar utan problem. Många sväljer dem hela trots att de har tänder.

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » ons 07 feb 2018, 08:00

Min Jacek som är så gott som tandlös (enbart små framtänderna och två längst bak i högerkäken) och äter både torrfoder, blötmat och färskfoder utan problem. Som redan sagts, katten använder inte sina tänder för att tugga utan för att slita sönder ett byte i mindre delar. Mat som redan är i mindre bitar är absolut inget problem för dem att få i sig, även om de skulle sakna alla tänder i munnen. Däremot kan de dräggla lite mer och tappa mat när de äter för att det inte finns några tänder som tar emot när de med hjälp av tungan för maten vidare bakåt mot strupen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Emsen » tor 08 feb 2018, 18:19

Nu har jag fått svar på min katts blodprover. Lever och njurvärden var normala. Bukspottkörteln likaså. Allt ok ned blodet. Röda och vita blodkroppar. Inget som visade på diabetes. Men...... Hero har låga värden av folsyra och b- vitamin. Att han är så smal ska undersökas vidare. Det kan bero på en inflammation i tarmen så veterinären. Kan snabba foderbyten vara boven där?
Veterinären nämnde något om cystor som katter kan få (blev genast orolig!)
Håll tummarna att ultraljudsundersökning inte visar något avvikande!
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"