Bästa blötmaten?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
LilyB
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Bästa blötmaten?

Inläggav LilyB » sön 28 jan 2018, 21:15

Hej!

Min första fråga i det här forumet, men katten har jag haft länge. Hon är en blandning av perser och norsk skogskatt, 14 år, och hon är ganska lik en fluffig basketboll... Med det menar jag att hon är rejält rund om magen och har varit det mycket länge. Hon har alltid haft fri tillgång på torrfoder (Perfect Fit) och fick blötmat bara som en extra godsak. När hon var yngre var hon, trots sin rondör, en ganska aktiv och fartfylld katt som fångade småfåglar i flykten lite väl ofta. De senaste åren har hon varit innekatt (flytt från hus till lägenhet).

Jag förstår att katter inte bör se ut som bollar med ben, så jag har börjat försöka få ner vikten. Jag har läst att om en katt ska bantas är blötmat bättre än torrfoder - men då är frågan, vilket märke är bäst och nyttigast? Jag har försökt googla på det, men det verkar som att alla tester handlar om torrfoder.

Hon har fått nästan bara blötmat i lite drygt en månad nu (och hon är slankare) och hon verkar gilla alla sorters bitar i sås. Just nu ger jag henne Smart Pet, förra veckan fick hon Gourmet Perle. Smart Pet har fler och större köttbitar och mindre sås samt mer i påsen (100g mot Gourmets 85g) men jag vet inte vad det säger. Mjau har hon också ätit med god aptit.

Hur lite mat ska jag ge henne för att det ska ha effekt på vikten, utan att hon får i sig för lite?

Fragole
Überkatt
Überkatt
Katt: Honeydew och Pisco (huskatter)

Re: Bästa blötmaten?

Inläggav Fragole » mån 29 jan 2018, 11:23

Mjau är bra blötmat så gillar hon det går det jättebra att fortsätta. Gourmet är lite som godis för katterna och inget man bör helutfodra på. Smart Pet vet jag inte vad det är så kan inte uttala mig om det.
Bozita är också ett bra blötfodermärke.

Här är en länk som du kan använda för att räkna ut hur mycket mat du ska ge din katt. Tänk på att det kommer bli olika mängd beroende på vilken mat du ger henne, så kan vara bäst att bestämma dig för ett märke först.

http://kattstatus.se/sida97.html

Det finns mycket bra läsning på den hemsidan om föder rent allmänt så det kan vara värt att läsa vidare där också.

Hoppas du och din (vad jag förmodar) söta basketboll hittar något som passar er!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"