Mjälten?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Mjälten?

Inläggav Singoalla » sön 28 jan 2018, 12:53

Vår lilla skrutt ligger på Blå Stjärnan sen igår och blir kvar där minst en natt till. Hon har urinvägsinfektion som vi behandlade med amimox och metacam. Vi fick dock avbryta den behandlingen i förtid då hon började kräkas i enorma mängder och inte åt eller drack. I fredags var vi inne (på en annan klinik) och vätskade upp henne samt fick medel mot illamående, sprutmatade henne hela dagen igår men sen började hon kissa smådroppar igen och då åkte vi in.

Veterinären ringde för en stund sedan och rapporterade. Hon sa bla att de med ultraljud hade sett förändringar på mjälten. Hon trodde ibte att de hade något med de aktuella problemen att göra utan var åldersrelaterade (hon är 12). Det var så mycket information på en gång och jag är så slutkörd och virrig att jag inte frågade något mer om just det. Nu när jag googlar hittar jag bara träffar om brusten mjälte och/eller cancer :-(
Är det någon som har erfarenhet av vad ”förändring i mjälten” kan innebära. Ska självklart fråga veterinären nästa gång vi hörs
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Mjälten?

Inläggav Yrhättans » sön 28 jan 2018, 13:41

Tyvärr ingen aning men skickar en stor kram och hoppas på bättring.
:consoling:

Användarvisningsbild
Kryddmamma
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: Chili, Curry MCO och Vanilla MCO

Inläggav Kryddmamma » sön 28 jan 2018, 14:35

Jag vet inte heller, men vill också skicka kramar och tum- och tass-hållning.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » sön 28 jan 2018, 19:39

Tack Kryddmamma och Yrhättans!
Det har varit några tunga veckor med många turer till veterinärer med båda kattern, uppskattar verkligen ert stöd!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » sön 28 jan 2018, 21:34

Glöm inte skriva hur det går för er. Ligan håller tassarna för din pälskling.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » ons 31 jan 2018, 07:58

Nu är lillskrutten hemma! Hon har lärt sig ett antal nya läten :( Det var intressant att läsa i journalen ”Mkt pigg!!! Kelen och tokig för att sen bli sur. Var galet pigg och voltade runt runt” ”Mkt pigg, kelig och intensiv! Hade fått av sig kragen och halsbandet samt trasslat in droppslangen runt ena baktassen”.
Så hon verkar ha varit väldigt uppvarvad. När jag hämtade henne var hon så fokuserad på att ta sig ut ut buren att jag inte fick någon kontakt med henne, hon bara for runt och stirrade.

Hemma lugnade hon sig, hon låg i buren utom för korta matutflykter, verkade helt slut. Första natten hemma var hon som klistrad på mig, tog igen en massa gos :)

Vi ger vetrimoxin 2 ggr om dagen vilket inte gillas, men accepteras. Ser inga biverkningar än, peppar peppar.

Ang mjälten kunde veterinären inte säga så mycket men föreslog uppföljande ultraljud om 2-3 månader för att kontrollera om det man såg har växt. Ev kan man ta biopsi, men det var inte lämpligt att göra nu när hon varit så dålig. Jag har googlat massor och det verkar finnas både godartade och otäcka orsaker till förändringar i mjälten. Håll gärna tummar och tassar för fortsatt tillfrisknande!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » ons 31 jan 2018, 15:37

Så skönt att vara hemma. På ett sätt bra att det är lite envis katt, kan vara bra ibland. Såklart man behöver massor av mattegos och berätta hur det varit när man varit borta i flera evigheter från matte.
Ligan hälsar att det är dags att utpressa matte på extra smaskens ett tag och matte håller tummar att det blir bra.
:hi5:

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » ons 31 jan 2018, 17:45

Yrhättans skrev:Så skönt att vara hemma. På ett sätt bra att det är lite envis katt, kan vara bra ibland. Såklart man behöver massor av mattegos och berätta hur det varit när man varit borta i flera evigheter från matte.
Ligan hälsar att det är dags att utpressa matte på extra smaskens ett tag och matte håller tummar att det blir bra.
:hi5:

Tack matte och Ligan! Det blir världens godaste dreamies efter medicinerna och så mycket gos hon vill ha!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"