Ändrat personlighet?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge
Katt: Huskatterna Lucy och Freya

Ändrat personlighet?

Inläggav Icewolf » sön 21 jan 2018, 14:13

Kan en katts personlighet ändras ifall man introducerar en ny katt till hushållet?

Jag är inte säker, men det känns som att ända sedan vi skaffade vår kattunge så har vår äldre katt blivit annorlunda. Hon har alltid varit lat av sig, men ibland kunde hon busa runt. Springa iväg när man såg henne eller få sitt dagliga bajsrace. Men jag har inte upplevt något av detta sedan kattungen flyttade in. Hon verkar inte lika pratig heller. Hon är nio år.

Annars funkar de bra ihop.

Jag är lite rädd att hon kanske inte känner sig lika trygg och avslappnad med kattungen i närheten. :-(

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Ändrat personlighet?

Inläggav Birmafröken » sön 21 jan 2018, 14:44

Ja, absolut. När en kattunge flyttar in är det i många fall först då som den dittills yngsta katten blir vuxen på riktigt. Att katten beter sig lite extra reserverat p.g.a. att det skett en stor förändring i tillvaron är också helt normalt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt
Katt: Bengaler

Inläggav KattenOxå » sön 21 jan 2018, 14:53

Icewolf skrev:Jag är inte säker, men det känns som att ända sedan vi skaffade vår kattunge så har vår äldre katt blivit annorlunda. Hon har alltid varit lat av sig, men ibland kunde hon busa runt.

Har hon blivit ännu mera tillbakadragen alltså? Hur länge har ni haft minstingen? Kanske de båda (framförallt den äldre) behöver lite tid att vänja sig vid nyordningen...

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » sön 21 jan 2018, 15:06

Birmafröken skrev:Ja, absolut. När en kattunge flyttar in är det i många fall först då som den dittills yngsta katten blir vuxen på riktigt. Att katten beter sig lite extra reserverat p.g.a. att det skett en stor förändring i tillvaron är också helt normalt.

Kommer hon att bli sig själv efter ett tag då? Kanske när kattungen har blivit lugnare efter kastreringen?

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » sön 21 jan 2018, 15:08

KattenOxå skrev:
Icewolf skrev:Jag är inte säker, men det känns som att ända sedan vi skaffade vår kattunge så har vår äldre katt blivit annorlunda. Hon har alltid varit lat av sig, men ibland kunde hon busa runt.

Har hon blivit ännu mera tillbakadragen alltså? Hur länge har ni haft minstingen? Kanske de båda (framförallt den äldre) behöver lite tid att vänja sig vid nyordningen...

Ja, kanske lite? Skulle inte säga helt tillbakadragen då hon är alltid med oss, även tillsammans med kattungen. Vi har haft kattungen sedan december och vi introducerade dem gradvis så att det inte skulle bli några problem.

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » sön 21 jan 2018, 15:15

December är inte så länge sedan, relationerna borde alltså inte "permanentats" ännu. Mycket kan ändras!
Men jag är inget proffs på introduktioner, finns nog andra som kan ge mer detaljerade svar...

Användarvisningsbild
Icewolf
Kattunge
Kattunge

Inläggav Icewolf » sön 21 jan 2018, 15:17

KattenOxå skrev:December är inte så länge sedan, relationerna borde alltså inte "permanentats" ännu. Mycket kan ändras!
Men jag är inget proffs på introduktioner, finns nog andra som kan ge mer detaljerade svar...

Ja, antar att det bara är att vänta och se :)

Användarvisningsbild
KattenOxå
Superkatt
Superkatt

Inläggav KattenOxå » sön 21 jan 2018, 15:33

Hoppas det blir bra "till sist". ;-)

Vissa som utökat flocken upplever att det verkar råda något slags hatkärlek mellan "familjemedlemmarna" men att alla ändå hittar ett sätt att förhålla sig... och emellanåt rent utav agerar för att skydda varandra mot yttre hot... exempelvis andra djur som råkat komma för nära reviret.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 21 jan 2018, 16:56

Icewolf skrev:
Kommer hon att bli sig själv efter ett tag då? Kanske när kattungen har blivit lugnare efter kastreringen?

Kattungen kommer att bli lugnare när den uppnått vuxen ålder och social mognad. Kastrering innebär bara att den urjobbiga "fertila" rastlösheten försvinner eller hindras från att ens utvecklas.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » sön 21 jan 2018, 23:44

När vi introducerade en kattunge till vår äldre, då 6 år, katt så förändrades han och blev mer tillbakadragen och reserverad. Jag skulle säga att det tog nästan 1 år innan han blev helt sig själv igen. Har hört många som har liknande erfarenheter så det verkar vara helt normalt.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"