Kattmat med fisk dagligen – skadligt??

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
blötnos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav blötnos » tor 18 jan 2018, 17:27

Hej,

Min honkatt på cirka 5 år får varje kväll en påsportion Gourmet Perle Ocean Delicacies, och har tillgång till torrfoder Purina One Bifensis Salmon att gå och äta av som hon vill dagtid.

Som ni ser har jag alltså av etiska själ (jag är själv pescetarian) valt att enbart ge henne kattmat med fisk/skaldjur i, och att i möjligate mån undvika kyckling och nöt. Nu börjar jag dock bli lite osäker på den här dieten ...

När jag skulle tillaga en tonfiskrätt åt mig själv i afton och öppnade den första konservburken hörde jag nämligen hur det rasslade till nånstans i vardagsrummet intill, och sekunden efter kom min primadonna ivrigt inspringades i köket med lystnad i blicken. Hon började desperat klänga på mitt ben och anlade sin bästa imitation av katten i Shrek för att kommunicera sitt budskap:

Bild

Svag som jag är kunde jag inte göra annat än att blidka hennes önskan, utan jag gav henne en liten mumsbit som hon slickade i sig med besked, för att i nästa stund återigen köra Shrek-tricket i hopp om att få mer (vilket hon fick, naturligtvis).

Jag tänkte för mig själv, att om hon nu är så förtjust i tonfisk kunde hon ju faktiskt få det lite oftare. För säkerhets skull googlade jag på ämnet och fann då mängder av forumtrådar om hur fisk/skaldjur i själva verket är skadligt för katter av olika skäl (mineralhalt, brist på aminosyror etc.) – någon mer människotonfisk på burk blir det alltså inte i fortsättningen. Däremot undrar jag om kattfoder baserat på fisk/skaldjur också bör ges med måtta? Jag har helt naivt utgått från att det (sjukt dyra) kattfoder som jag köper på Ica – det fiskbaserade innehållet till trots – är utformat så att det täcker kattens dagliga näringsbehov? Hon är i övrigt pigg och glad och äter med glädje maten jag ger henne, såväl torrfodret som blötmaten. Men bör jag variera hennes kost, d.v.s. ibland ge henne mat av samma varumärke men med kyckling eller nöt i?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Kattmat med fisk dagligen – skadligt??

Inläggav Birmafröken » tor 18 jan 2018, 18:20

Om du tittar på ingredienserna i den färdiga kattmaten du valt ser du att båda sorterna innehåller kött och köttbiprodukter, dvs inte enbart fisk. Själva "smaken" på färdig kattmat är ofta en väldigt liten del.

Det viktiga är att katten får i sig alla näringsämnen de behöver och för det behöver kattmaten vara ett helfoder. Alternativet är att ge rått kött och i så fall ha kunskap om vilka inälvsdelar som behöver tillsättas i den kosten.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

blötnos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav blötnos » tor 18 jan 2018, 18:46

Tack för svar. Både torr- och blötfodret är helfoder ser jag nu vid närmare granskning. Med tanke på att animaliska biprodukter ändå ingår i maten, oavsett smaksort, finns det någon poäng med att variera smaken? Jag har fått för mig att det är bäst att hålla sig till en och samma meny dagligen för att inte introducera nya ämnen som kan störa tarmfloran? Som sagt så verkar såväl torrfodret som blötmaten gå hem rent smakmässigt, och har gjort så i flera år. Jag försökte byta till ett något billigare märke (även det med fisksmak) en gång, men det avvisade hon bestämt, så jag återgick till det hon är van vid. Skulle det dock höja livskvaliteten för henne om jag då och då gav henne andra smaker som jag provade mig fram till? Eller är det en slags överföring av mina mänskliga matvärderingar bara?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 18 jan 2018, 19:17

blötnos skrev:Tack för svar. Både torr- och blötfodret är helfoder ser jag nu vid närmare granskning. Med tanke på att animaliska biprodukter ändå ingår i maten, oavsett smaksort, finns det någon poäng med att variera smaken? Jag har fått för mig att det är bäst att hålla sig till en och samma meny dagligen för att inte introducera nya ämnen som kan störa tarmfloran? Som sagt så verkar såväl torrfodret som blötmaten gå hem rent smakmässigt, och har gjort så i flera år. Jag försökte byta till ett något billigare märke (även det med fisksmak) en gång, men det avvisade hon bestämt, så jag återgick till det hon är van vid. Skulle det dock höja livskvaliteten för henne om jag då och då gav henne andra smaker som jag provade mig fram till? Eller är det en slags överföring av mina mänskliga matvärderingar bara?

Det sägs att katter inte behöver variation, men mina katter håller inte med om det. Iallafall inte när det gäller blötmat. Förmodligen är det jag själv som har skapat den här kräsenheten genom att erbjuda en massa olika sorter, men man vill ju så gärna att de ska tycka att det är jättegott... 8-[
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

blötnos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav blötnos » tor 18 jan 2018, 19:42

Eller hur! Själv tycker jag ju att det verkar lite trist med samma smak varje dag, men jag ser inga tecken på att min katt efterfrågar några större kulinariska utsvävningar. Får kanske experimentera mig fram försiktigt här och se vad som faller henne i smaken – skönt att ha fått bekräftat att fisk-/skaldjursmaten är helfoder i alla fall. Tack för hjälpen!

Användarvisningsbild
Mysseman
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: Huskatter

Inläggav Mysseman » tor 18 jan 2018, 21:02

Det "skadliga" är väl om hon skulle bli allergisk mot fisk och fiskprodukter. Vanligt inom kattvärlden vad jag har förstått.
Simon, Bassel och lilla Stella - älskade och saknade ♥

blötnos
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav blötnos » tor 18 jan 2018, 21:08

Aha, ok. Får hålla ett öga på det. Hittills verkar hon inte ha mått dåligt av sin kost. Funderar ändå på att byta till kyckling/nöt, med tanke på att det inte tycks vara någon större skillnad på innehållet mellan varianterna. "Lax" är väl, som Birmafröken säger, ett namn på smaken snarare än ingredienserna (innehåller bara 17 % lax tydligen).

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 30 jul 2018, 09:24

Jag väcker liv i den här tråden och frågan om fisk, och då i synnerhet tonfisk, i daglig kost.

Min fråga är om tonfisk dåligt för katter. Om inte, och jag ska ge tonfisk, är det då bäst att ge tonfisk för katt eller människa? Jag har hittills gett tonfisk för människa för att den är MSC-certifierad. Men den innehåller ju salt, vilket jag tänker inte är så bra.

Jag kan tillägga att jag bara ger tonfisk som komplement.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 30 jul 2018, 10:24

Det händer att mina får tonfisk i vatten, MSC såklart. Jag klarar inte att äta det själv med fem par ögon som stirrar på mig. Förmodligen inte bra för dom. Men jag lägger den i nytt vatten och byter några gånger och inbillar mig att jag drar ur det värsta. Mina fem får dela på en burk och det serveras kanske varannan vecka.
Jag har också gett det dagligen typ en vecka för att få upp aptiten om det behövs, då har det varit en dryg tesked lagd på toppen av annat

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 30 jul 2018, 10:39

Yrhättans skrev:Det händer att mina får tonfisk i vatten, MSC såklart. Jag klarar inte att äta det själv med fem par ögon som stirrar på mig. Förmodligen inte bra för dom. Men jag lägger den i nytt vatten och byter några gånger och inbillar mig att jag drar ur det värsta. Mina fem får dela på en burk och det serveras kanske varannan vecka.
Jag har också gett det dagligen typ en vecka för att få upp aptiten om det behövs, då har det varit en dryg tesked lagd på toppen av annat

Ok! Stort tack!! Jag har nu även googlat en del (klantigt att jag inte hade gjort det tidigare!!) och det verkar ju sannerligen inte vara så bra med tonfisk. Dessvärre har jag gett lite varje dag i en månad nu till min allergiska katt, men jag ska genast sluta med det. Hoppas innerligt att det inte har skadat henne!! Tråkigt också, eftersom jag äntligen tycktes ha hittat något som hon tål och tycker om.

Bra tips dock att byta vatten och skölja om jag trots allt ger någon gång ibland. Men det får nog vänta.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 30 jul 2018, 11:19

Siv skrev:
Yrhättans skrev:Det händer att mina får tonfisk i vatten, MSC såklart. Jag klarar inte att äta det själv med fem par ögon som stirrar på mig. Förmodligen inte bra för dom. Men jag lägger den i nytt vatten och byter några gånger och inbillar mig att jag drar ur det värsta. Mina fem får dela på en burk och det serveras kanske varannan vecka.

Ok! Stort tack!! Jag har nu även googlat en del (klantigt att jag inte hade gjort det tidigare!!) och det verkar ju sannerligen inte vara så bra med tonfisk. Dessvärre har jag gett lite varje dag i en månad nu till min allergiska katt, men jag ska genast sluta med det. Hoppas innerligt att det inte har skadat henne!! Tråkigt också, eftersom jag äntligen tycktes ha hittat något som hon tål och tycker om.

Bra tips dock att byta vatten och skölja om jag trots allt ger någon gång ibland. Men det får nog vänta.

Tydligen är tonfisk för katt saltfri.

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 30 jul 2018, 12:51

Yrhättans skrev:
Siv skrev:

Tydligen är tonfisk för katt saltfri.

Jag misstänkte det, men hade inte hunnit kolla. Tack!

Dock tycks det finnas andra risker med tonfisk som att få i sig tungmetaller.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 30 jul 2018, 15:17

Tonfisk kan innehålla stora mängder histamin vilket kan ge klåda om man är känslig bl.a.
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 30 jul 2018, 16:41

Starwatcher skrev:Tonfisk kan innehålla stora mängder histamin vilket kan ge klåda om man är känslig bl.a.

Ja, jag läste det. :-( Det känns som om tonfisk var det absolut sämsta jag kunde ge henne. :-(

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » mån 06 aug 2018, 09:02

Hur är det med andra fisksorter, lax till exempel? Bara som komplement, men kan jag ge lite varje dag?

När jag googlar läser jag att det inte är bra att ge fisk i för stora mängder och för ofta för att fisk kan innehålla tungmetaller och mineraler som kan skada njurarna. Kan det vara skadligt att ge ca 20-30g per dag? Är det skillnad på att ge ren fisk eller ett kompletteringsfoder (t.ex Applaws) innehållande fisk?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 06 aug 2018, 21:47

Egentligen har jag inte något nytt att tillföra diskussionen men vill ändå berätta om en birma jag kände som varje dag i de drygt 18 år han levde åt fisk som husse fångat. Det var såklart olika sorter men alltid kokt fisk. Han åt förutom det torrfoder men en hyfsat stor portion fisk varje dag. Vägrade allt annat som erbjöds. Han mådde bra och förutom sin årliga hälsokontroll och vaccination var han aldrig hos veterinär.
Husse fick lov att skaffa en fiskfrys för att alltid se till att ha egenfångad fisk hemma.
Så, självklart är det kanske inte en nyttig diet, men om katten tål fisk och det gör att de äter bättre så har jag ändå svårt att se att det är alltför farligt.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » mån 06 aug 2018, 22:03

Yrhättans skrev:Egentligen har jag inte något nytt att tillföra diskussionen men vill ändå berätta om en birma jag kände som varje dag i de drygt 18 år han levde åt fisk som husse fångat. Det var såklart olika sorter men alltid kokt fisk. Han åt förutom det torrfoder men en hyfsat stor portion fisk varje dag. Vägrade allt annat som erbjöds. Han mådde bra och förutom sin årliga hälsokontroll och vaccination var han aldrig hos veterinär.
Husse fick lov att skaffa en fiskfrys för att alltid se till att ha egenfångad fisk hemma.
Så, självklart är det kanske inte en nyttig diet, men om katten tål fisk och det gör att de äter bättre så har jag ändå svårt att se att det är alltför farligt.

Det är ett faktum att om kattens diet består till mer än 25% av fisk så löper den rätt rejäl risk att få brist på vitamin K, som i vanliga fall tillverkas i tarmen.
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator

Inläggav Yrhättans » mån 06 aug 2018, 22:55

Tessera skrev:
Yrhättans skrev:Egentligen har jag inte något nytt att tillföra diskussionen men vill ändå berätta om en birma jag kände som varje dag i de drygt 18 år han levde åt fisk som husse fångat. Det var såklart olika sorter men alltid kokt fisk. Han åt förutom det torrfoder men en hyfsat stor portion fisk varje dag. Vägrade allt annat som erbjöds. Han mådde bra och förutom sin årliga hälsokontroll och vaccination var han aldrig hos veterinär.

Det är ett faktum att om kattens diet består till mer än 25% av fisk så löper den rätt rejäl risk att få brist på vitamin K, som i vanliga fall tillverkas i tarmen.

Jo du har helt rätt, men kanske ok med lite fisk om det får katten att äta bättre, förutsatt att katten inte är allergisk.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tis 07 aug 2018, 05:52

Yrhättans skrev:
Tessera skrev:

Jo du har helt rätt, men kanske ok med lite fisk om det får katten att äta bättre, förutsatt att katten inte är allergisk.

Naturligtvis.

Helfoder med fisksmak, typ Mjau eller Bozita blötmat, är helt OK att ge dagligen, de innehåller även annat än fisk. Kompletteringsfoder som Applaws skulle jag inte ge dagligen, mest för att de inte är komplett mat. Jag betraktar dem som ”godismat” och mina katter får det vid något mål under helgen, eller om de är sjuka och inte har matlust. Generellt så ska max 10-15% av maten katten äter under en vecka vara obalanserad.

Rå fet fisk, som makrill och lax, måste man ge extra vitamin E med om man ger mer än som godis då och då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » ons 08 aug 2018, 19:34

Stort tack Yrhättans och Tessera för bra svar och information! Min ambition var i första hand att försöka ta reda på vad Dools är allergisk mot genom att prova att ge henne pyttelite av en sak i taget i några dagar (utöver det allergifoder som hon får, Royal Canin Hypoallergenic, som hon tål så länge hon även får sin medicin) och se om hon fick några allergiska symptom. När hon verkade tåla fisk blev jag så glad och ville så gärna ge henne lite varje dag, framför allt för att hon själv verkligen ville ha det och ropade efter det på morgonen (lite fisk på morgonen när syster fick våtfoder blev snabbt en vana :smile: ).

Min ambition har inte varit att ge enbart fisk, men att försöka prova en sak i taget för att därefter försöka hitta ett foder som innehåller sådant hon tål (men om inte det går, hitta ett gott komplement till allergifodret). Hon verkar tåla fisk bättre än annat protein. Men förhoppningsvis har jag fel.

Hur som helst, jag får rådfråga veterinären nästa gång vi ska dit. Nu vet jag mer och bättre, och om jag fortsätter att ge fisk ger jag ytterst lite, ca 5 gram/dag ungefär. Tack igen! :rosor:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 08 aug 2018, 20:32

Vi håller tummarna att Dools tål fisk! Då finns det massor av goda saker som man kan få hälsar Prickisarna. Världens bästa godis är Thrive vit fisk som är frystorkad vit fisk i frasiga bitar :hi5: Finns på rken zoo och zooplus.se. Cosma frystorkad fisk hos zooplus.se kan matte äta själv tycker katterna :smile:

Fisk innehåller en del jod vilket kan påverka sköldkörteln och till Prickisarnas förskräckelse har dumma matte dragit in fisken för att utvärdera detta :swear: :swear: :swear: :swear:
Bild

Siv
Kompetent katt
Kompetent katt

Inläggav Siv » fre 10 aug 2018, 12:55

Starwatcher skrev:Vi håller tummarna att Dools tål fisk! Då finns det massor av goda saker som man kan få hälsar Prickisarna. Världens bästa godis är Thrive vit fisk som är frystorkad vit fisk i frasiga bitar :hi5: Finns på rken zoo och zooplus.se. Cosma frystorkad fisk hos zooplus.se kan matte äta själv tycker katterna :smile:

Fisk innehåller en del jod vilket kan påverka sköldkörteln och till Prickisarnas förskräckelse har dumma matte dragit in fisken för att utvärdera detta :swear: :swear: :swear: :swear:

:rosor: Tack!
Dools tackar för tipset!! Och instämmer i Prickisarnas :swear: :swear: :swear: :swear: Hon förstår precis och håller med. Matte här hemma ger alldeles för lite fisk, bara en liten munsbit. En hinner ju knappt smaka förrän det är slut. :swear: :swear: :swear: :swear:

Matte säger att det är bra att känna till att fisk innehåller jod. Detta kan ju ha betydelse även för Dools sköldkörtel. Vill gärna höra vad ni kommer fram till efter utvärdering.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"