Katt kissar inne sedan födsel

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Sanniiiiiz
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katt kissar inne sedan födsel

Inläggav Sanniiiiiz » tor 18 jan 2018, 07:31

Jag har ett enormt problem som jag behöver hjälp med. Det kommer bli en lång text men snälla ta tid att läsa om ni orkar.

14/2-17 födde min hona en kull kattungar, sen de börjat gå på låda så har ena kattungen inte varit rumsren. Det började med att hon kissade på mattor och jag gjorde allt i min makt för att få henne rumsren. Jag fick inte henne såld pga kunde inte sälja en katt som inte var rumsren.

Jag valde att behålla henne då jag tänkte att de kan tränas bort med tiden. Vi bodde då i en 1a med balkong och hon upptäckte vid 4-5 månaders ålder världen utanför dörren. Hon lyckades rymma några gånger och ville verkligen ut hela tiden. Jag började ta ut henne i koppel och hon trivdes med att klättra i träden och springa omkring i skogen vi hade bakom oss.

( Hon kissar fortfarande inne)

Sommaren går och kissandet minskar ju mer hon får vara ute. Hon använder lådan till att bajsa och kissar i den ibland men så fort de ligger ett papper, påse, kläder, handduk på golvet så kissar hon på dom. Ligger det inget på golvet så velar hon ett bra tag innan hon vill sätta sig på toan.

Vi har två kattlådor i lägenheten med compact care kattsand från arken zoo. Har testat många olika sorter men denna verkade bäst för katterna. Jag har alltså mamman och ena Ungen hemma.

Jag börjar misstänka att hon kanske inte trivs med att vara inne eller inte trivs i själva lägenheten eller gått in i löp men visar inga tecken på löp.

I september flyttar jag till en stor 2a med en enorm balkong som är nätat. Tänker att det kanske blir bättre om hon får hänga på balkongen som hon vill. Men nej hon fortsätter kissa och nu kissar hon endast på saker. Hon går in i löp och jag kastrerar henne i december. Hon fortsätter kissa och pratar med vet som säger att det är ett inlärt beteende sen födseln men kastreringen kommer hjälpa.

Den hjälper inte. Hon gör allt i sin makt för att rymma från balkongen, hon går runt och skriker och jamar och kissar.

Hon kissar på matbordet, köksbänken , saker , papper o textiler.

Jag har gjort allt jag kan tänka mig man kan göra. Aktivering, ute i koppel, har flera kattlådor, leksaker, godis, olika sprayer, allt. Det har nu gått ett år och hon är fortfarande inte rumsren.

Trivs hon inte? Kommer hon må bättre av att vara utekatt? Vad ska jag göra? Är helt vilsen.

Har ni nå tips?

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Re: Katt kissar inne sedan födsel

Inläggav Singoalla » tor 18 jan 2018, 12:30

Vad har kollats hos veterinär?
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Katt kissar inne sedan födsel

Inläggav satanica » lör 20 jan 2018, 18:11

Om det varit så sedan kattungestadiet så undrar jag om nan gjort en grundlig undersökning för att utesluta fysiska fel?
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"