Mat kräsen katt och allergi

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Mat kräsen katt och allergi

Inläggav Lakriz_Pepsi » sön 14 jan 2018, 14:31

*suck*

Katten lider inte på något sätt mer än både stormatte som lillmatte gör det. Vi vet ju hur sjuk han kan bli när han får i sig mat han inte tål. IBD katt och som är kortisonfri.

Min katt Lakriz fick torrisar som godis och matuppmuntran, med att matsituationen ändrades när hans bror fick somna in. Nu vägrar han äta något annat än torrisar. Han får i sig allt han behöver med torrisarna. De kanske inte är de bästa valet men passar hans allergi bra och att han är liten i maten . Han får Carnilove, för utekatt och är energirikt.

Han totalvägrar sitt allergi blötmat. Ger vi honom blötmaten, även om den är uppblandad med torrisar så vägrar han äta. Detta beteende har Lakriz haft hela sitt liv.

Det som är att torrisar bör inte vara huvudfodret vid IBD med de kan trigga skov. På det är Lakriz en äldre katt, blir 15 år nu i vår. Här bör kosten vara 50/50 torrisar och blötmat.

Nu letar vi annan blötmat, men det går lixom.

1. Går det ge blötmat som inte är ett helfoder? Utan mer komplement? Här är tanken - få mer vätska och få något som är snällt för magen. Dessa kan vi hitta helt kyckling och fisk fria.

2. Det finns en blötmat från Carnilove med att han tycker om sitt torrfoder, men de innehåller Kalkon. Kalkon får endast fiskmjöl sin första tid i livet och därefter inget alls. Det är det som vi misstänker är, när det kommer till allergin, att han reagerar på kyckling för att de får fiskmjöl i sitt foder. (Lillmatte pluggar till husdjurs agronom)

3. Eller något annan idé?

Han dricker bra och han kissar inte mer eller dricker så där överdrivet heller. Utan mer den mängd som en katt ska som äter torrfoder. Vi här mätt volym/mängd vatten.

Frågar mer än att vi kastar oss in i blömatsdjungeln. Den är ju inte direkt samma som då när de kraschade i sin IBD, Lakriz och sin bror Pepsi.
Over and out
Roger that

Svart Pärla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Mat kräsen katt och allergi

Inläggav Svart Pärla » mån 15 jan 2018, 08:42

Har själv katter som är allergiska. En mot spannmål o en mot all fågel. Mina äter Orijen torrfoder o Ziwipeak blötmat. Z har några olika sorter att välja på. Kanske värt att kolla upp. Funkar jättebra på mina. Den ene är oxå mkt kräsen med mat. Har haft kraftig tarminflammation o går fortf på medicin sen 1 år tillbaka. Samma katt har även kronisk njursjukdom o får medicin för det. Men mår under omständigheterna bra. Hoppas du hittar nåt som faller din kisse i smaken.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » mån 15 jan 2018, 11:30

Följer denna tråd med spänning. Har oxå en allergisk extremt kräsen katt. Torrfodret äter han, men vägrar Z/D våtfoder....
Väldigt allergisk mot fisk, och det där med att ge honom ett protein som ätit fisk innan det själv blev mat har jag inte ens tänkt på att passa mig för 8-[

Håller på att utreda om han är allergisk mot något mer.... Men det är svårt att veta då han även har omgivnings-allergier = konstant dålig, och inget annat protein har triggat en så tydlig reaktion som fisk

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 15 jan 2018, 11:41

Svart Pärla skrev:Har själv katter som är allergiska. En mot spannmål o en mot all fågel. Mina äter Orijen torrfoder o Ziwipeak blötmat. Z har några olika sorter att välja på. Kanske värt att kolla upp. Funkar jättebra på mina. Den ene är oxå mkt kräsen med mat. Har haft kraftig tarminflammation o går fortf på medicin sen 1 år tillbaka. Samma katt har även kronisk njursjukdom o får medicin för det. Men mår under omständigheterna bra. Hoppas du hittar nåt som faller din kisse i smaken.

*suck*

Skulle lixom funka riktigt bra, men bor helt fel i Stockholm...
Over and out
Roger that

Svart Pärla
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Svart Pärla » mån 15 jan 2018, 12:23

Jag köper på nätet :blink:

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis 16 jan 2018, 13:21

lindak skrev:Följer denna tråd med spänning. Har oxå en allergisk extremt kräsen katt. Torrfodret äter han, men vägrar Z/D våtfoder....
Väldigt allergisk mot fisk, och det där med att ge honom ett protein som ätit fisk innan det själv blev mat har jag inte ens tänkt på att passa mig för 8-[

Håller på att utreda om han är allergisk mot något mer.... Men det är svårt att veta då han även har omgivnings-allergier = konstant dålig, och inget annat protein har triggat en så tydlig reaktion som fisk

Lakriz är oxå just det allergisk emot fisk - så pass att han kan reagerar mot kyckling pga kyckling får fiskmjöl i sitt foder.

z/d kraschade min Pepsi på, som var allergisk emot kyckling.

Däremot ingen av dem åt z/d som blötmat - tvärvägrade. På så sätt är det synd att d/d försvann.

Så länge Pepsi fanns var maten inget problem alls - konkurrens. Idag när Lakriz är ensam och en katt på äldre dar, alltså blir 15 i vår. Nu som jag sa innan blev han lite si så där med maten när Pepsi somnade in. Tittade på maten och gick, så fann vi efter mycket letande Carnilove som torrisar, se om de funkade. Visst innehåller de kycklingbuljong, laxolja och så grönögd mussla. Han fixar detta torrfoder, Reindeer. Carnilove innehåller mindre mängd laxolja, än var d/d innehöll fiskolja och då tillsammans med grönögd mussla. Det är ett Britt foder, Carnilove.

Så här har jag resonerat när det kommer till maten
Kyckling - alla sorters fjäderfä
Fisk - allt som lever i vattnet (verkar inte riktigt stämma)
Så klövdjur.
etc...

En allergisk katt klarar av sönderslaget protein medan IBD katt kan reagera på sönderslaget protein från den källa som de är allergiska emot. Däremot kan det vara lättare att hitta alternativa foder, alltså inte veterinärfoder, för en IBD katt än allergisk katt.

Nu har mina både klarat klövdjur, lamm, rådjur, ren, etc...

När d/d försvann, så fasades båda över till specific lamm och ris. Funkade så länge konkurrensen över mat fanns mellan dem. Nu som ensam katt är Lakriz mycket liten i maten. Något som även sker när en katt går från senior till en katt på äldre dar. De är lite som oss människor, kan bli små i maten. Tur i det hela är att Carnilove, Reindeer är ett högenergi foder. Nu klarar han sig på det lilla han äter, alltså halva dagsmängden.

Jag ringde vår veterinär, fick i stället prata med en foderexpert kring maten och matsituationen. Så Carnilove ska vi fortsätta med, för Lakriz är detta foder ett bra foder. Nu till detta hitta en blötmat som funkar, både att han äter och tål. Med att Lakriz klarar kycklingbuljongen, även om den ska vara tvättad så tyder det mer på att det är fiskmjölet som kycklingen lever på som han reagerar på, inte kyckling i sig. Carnilove har en blötmat med ren och kalkon, som vi ska prova med. Vi fortsätter med samma märke med att han fixar torrfodret. Det som r skillnaden mellan kyckling och kalkon, är just kalkon får endast fiskmjöl första veckan i livet och inge mer. (Bra med barn som håller på att utbilda sig till husdjurs agronom)

Det som är verkar det endast vara fisk som proteinkälla, som tex att de reagerar på så sätt att de reagerar på kyckling som får fiskmjöl. Svensk kyckling får oxå fiskmjöl i fodret. Fast det är ju bara kyckling som får fiskmjöl i sitt foder och inte klövdjur. På detta så är väldigt många foder som sagt baserade på antingen kyckling eller fisk. Känns lite så där kört, hopplöst...

Annars med att han har ett fullfoder, torrisarna räcker det att blötmaten är ett halvfoder. Syftet är att blötmaten är snällare för magen/tarm och vätskan för att skydda njurarna. Sista är ingen fara med Lakriz dricker men han är en katt på äldre dar och därav blötmaten ännu viktigare.

Helfoder, djuret får i sig allt som den behöver i sitt foder.
Halvfoder täcker inte allt, utan viktiga ämnen saknar utan är mer komplement till ett helfoder.

Allergisk emot något i omgivningen, det problemet hade vi med vår Pepsi. Han hade inte detta från början men det var något som utvecklade sig. Inget ovanligt bland katter som redan har en allergi. Vi misstänkte damm. Blev det för dammigt så började han klia sig runt nos och ögon. Det var lika när vi städade. Något som var jätte svårt att ha ett sorts mellanläge med att han reagerade många gånger mer på att vi städade, än damm som fanns. När vi städade så på med tratt, så att han inte skulle få möjligheten att klia sig, med att han kunde klia sig så nosen blev kal, men värsta var att han kliade sig mest kring ögonen. Tratten var ett blev ett sätt att skydda ögonen på honom.

Vi använde även tratt när han började klia sig annars med. Så sköljde vi ögon och nos för att få ner allergenet. Detta funkade förvånansvärt bra. Ibland räckte inte detta så då blev det extra kortison för honom. Det fanns inget annat heller att ta till, som en antihistamin. Detta med omgivningsallergi sa vår veterinär, är svårare än proteinallergi.

På detta ser Ziwipeak utan att vara ett bra blötmat med att det innehåller bara en proteinkälla. Med att det är fisk, så ja - undvika även kyckling om den inte är tvättad eller sönderslagen, när det är allergi och IBD helt, förutom om det inte är tex olja eller buljong, så kan de kanske klarar av kyckling - alltså fiskallergikerna.

Nu har jag en bättre grund att stå på, med samtalet i går - det som vi söker är egentligen mer en blötmat som är lättare att få tag på. Båda allergifoder var det ganska låst, att få tag på. Det var inte alltid så att de fanns att beställa på nätet. Utan det blev mer att ut och leta hos fysiska veterinär om det fanns där. Ja, Carnilove är lite så med, att det är en beställningsvara på olika ställen på nätet. Önskar egentligen en blötmat som fanns på vår lokala zoo, eller hos någon som finns i Barkarbystaden som ligger runt hörnet.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 17 jan 2018, 08:52

Tusen tack för ett väldigt intressant inlägg !

Jag har i veckan testat ge Mjau Oxkött i Sås och än så länge har han inte reagerat på det, och han äter det till och med. Jag hoppas innerligt att det fortsätter.

Väntar även på att Frasses vaccin ska komma, om 4-6 veckor ska vi påbörja vaccineringen för kvalster, och till sommaren ska vi ta ett nytt blodprov då vi även misstänker att han har pollenallergi.

Jag håller tummarna att du hittar något som fungerar för Lakriz

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 17 jan 2018, 23:12

Har ju också en allergisk/känslig katt med misstänkt IBD hemma. Vi har precis börjar introducerat catz Finefood som innehåller i stort sett bara kött. Det verkar funka väldigt bra på henne och dom hade många varianter protein att välja mellan. Luna vet jag reagerar på kyckling, fisk och spannmål. Så här kan vi välja ganska mycket annat att prova. Hon tröttnar också ganska fort på samma mat hela tiden.

maten ser ungefär ut som Mush bollar till konsistensen och är varken geleig eller såsig. Utan bara kött/inälvor typ.

Länk till zooplus! - http://m.zooplus.se/shop/katt/kattmat_v ... ase/358036

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » tor 18 jan 2018, 10:31

Lilla Luna skrev:Har ju också en allergisk/känslig katt med misstänkt IBD hemma. Vi har precis börjar introducerat catz Finefood som innehåller i stort sett bara kött. Det verkar funka väldigt bra på henne och dom hade många varianter protein att välja mellan. Luna vet jag reagerar på kyckling, fisk och spannmål. Så här kan vi välja ganska mycket annat att prova. Hon tröttnar också ganska fort på samma mat hela tiden.

maten ser ungefär ut som Mush bollar till konsistensen och är varken geleig eller såsig. Utan bara kött/inälvor typ.

Länk till zooplus! - http://m.zooplus.se/shop/katt/kattmat_v ... ase/358036

Sagt tack, detta skulle som sagt funka med att det är mer en proteinkälla.

Din katt som reagerar på fisk och kyckling kan som sagt vara kraftig fisk allergi och därmed reagera på kyckling pga att den får fiskmjöl i sitt foder. Något som är inte alls jätte ovanligt så.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"