Plötsliga och övergående problem med urivägarna, vad kan det vara?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Plötsliga och övergående problem med urivägarna, vad kan det vara?

Inläggav Lurvpöse » mån 08 jan 2018, 11:13

Doxy verkar få något slags problem med urinvägarna. Det dyker upp utan förvarning med månader mellan gångerna och det tycks gå över på 3-4 timmar.

På nyårsdagen märkte vi att hon gick på lådan lite mer än vanligt. Hon fick ur sig lite urin varje gång och var i övrigt pigg. Vi avvaktade med att kontakta veterinären eftersom vi misstänkte att hon varit lite stressad p g a raketer. Efter att hon sovit en stund så gick det flera timmar innan hon var på lådan igen och sedan har hon kissat normal mängd och med normal "frekvens".

Igår eftermiddag hände samma sak, hon gick på lådan ca 5 ggr under en timme samt kissade även utanför lådan för första gången någonsin och urinen var då lite rosa. Hon tvättade sig mer än vanligt men kunde kissa. Vi övervägde att åka in akut men efter att hon sovit en stund så verkade det gå över igen. Nu beter hon sig som vanligt, leker och äter bra men jag har ringt veterinären för att få en rejäl koll.

Det här har hänt liknande saker förut, i februari-mars hade hon uvi samt att man även misstänkte FIC. När hon hade uvi betedde hon sig inte riktigt så här utan hon gick konstant på lådan under flera timmar. I augusti hittade jag lite blod i kattlådan, men då visade ingen av katterna några symptom i övrigt. Midna hade ett litet sår på örat i samma veva så det kan vara därifrån.

Doxy har varit hemlös och är svår att läsa så jag har ingen aning om hur hon mår. Hon har alltid haft dagar då hon inte vill umgås och bara ligga på sitt favoritställe. Att hon drar sig undan är därför inget jag reagerar direkt på. I september var vi inne på seniorkoll och alla blodprov var bra.

Är det någon som känner igen det här? Har ni något tips på vad jag ska be veterinären kolla efter?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Plötsliga och övergående problem med urivägarna, vad kan det vara?

Inläggav Yrhättans » tis 09 jan 2018, 10:53

Jag har ingen aning om hur vanligt det är med urinsten hos honor, men kan kanske vara värt att kolla?

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tis 31 jul 2018, 13:39

Uppdaterar lite.

Vi har hållit på och utrett det här ett bra tag nu. Blodprover ser bra ut, ultraljuden visar inget uppenbart och de har inte kunnat hitta några kristaller eller stenar i urinen. Men däremot har hon E-coli-bakterier i urinen som vägrar ge med sig. Hon har fått gå på kurer med två sorters antibiotika och det har kommit tillbaka båda gångerna. Just nu har de skickat en odling till något labb för att mäta resistensgrad (tror jag det var).

Känns ganska läskigt att antibiotikan inte tar. Hon tycks må bra i övrigt och skoven kommer ganska sällan samt vara någon timme, men när de kommer så syns det att det gör riktigt ont.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tis 31 jul 2018, 19:09

Hur är hennes mage? E coli finns ju normalt sett i tarmen och är magen lite lös kan det bli en ökad risk att det kommer in bakterier i urinröret.

Resistensutvecklingen är skrämmande! Min Tös fick för några år sedan uvi orsakad av just E coli och enda sorten som fungerade och ge i rätt dos var flytande med banansmak. Dessa dagar vill både jag och Tösen glömma för den kampen att få i henne medicinen var inte rolig för någon.
Bild

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tis 31 jul 2018, 22:38

Starwatcher skrev:Hur är hennes mage? E coli finns ju normalt sett i tarmen och är magen lite lös kan det bli en ökad risk att det kommer in bakterier i urinröret.

Resistensutvecklingen är skrämmande! Min Tös fick för några år sedan uvi orsakad av just E coli och enda sorten som fungerade och ge i rätt dos var flytande med banansmak. Dessa dagar vill både jag och Tösen glömma för den kampen att få i henne medicinen var inte rolig för någon.

Hon har alltid varit bra i magen. Men jag har också haft samma funderingar kring det.

Veterinären sa att de nedre urinvägarna oftast har ett bra skydd mot den typen av bakterier så förutom antibiotika har vi kört med cystease och Uro-pet för att liksom försöka stärka upp.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » fre 03 aug 2018, 16:03

Men suck.

SVA som skulle analysera urinprovet har inte fått det, har gått 5 veckor sedan veterinären skickade det. Misstänker att Doxys svårdödade zombiebakterier ligger på en postcentral någonstans i Sverige... kan liksom se framför mig hur de öppnar paketet och smiter iväg.

Får åka in med henne igen och ta ett nytt prov, men gratis den här gången.
Just nu är det ca 3 veckor sedan hon hade ett skov sist så det är ju ingen större fara men vi vill gärna få väck de där jäkla bakterierna någon gång.

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tor 30 aug 2018, 10:15

Omkring 6 veckor utan skov blev det.
I morse började hon springa på lådan igen och det var några blodklumpar i urinen. Hon verkade ha ett ganska lindrigt skov den här gången, ca en halvtimme senare tycktes det ha gått över.

Känns skitjobbigt. Vi började få upp hoppet om att problemen gått över.

Vi har tagit ett nytt urinprov och ultraljudat igen i förra veckan och jag hoppas att Postnord inte slarvar bort det urinprovet med. Behöver verkligen veta mer om de där jäkla bakterierna.

Doxy är som sagt svår att läsa dels pga katt och dels pga fd hemlösing. Men jag har intrycket av att hon själv inte ens vet om när skoven kommer. Hon kan klättra och härja ena minuten, nästa går hon på lådan och får så där ont igen.

Användarvisningsbild
Caoimhe
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Älva - norsk skogkatt

Inläggav Caoimhe » tis 11 sep 2018, 20:08

Vad tråkigt att höra att ni har sådana problem. :-( Jag hoppas att era prover äntligen har kommit fram och att ni har kunnat få något svar från SVA.

Eftersom du skriver att ni har ultraljudat henne så antar jag att även njurarna ingick i UL? Just återkommande UVI och E coli i urinen hade min förra katt också, men hennes njurar visade sig vara väldigt trasiga på ultraljud, så där fanns ju en förklaring. Hos er låter det ju som att ett sådant fysiskt fel verkar saknas...

Jag håller tummarna för att det går bra för er och att ni kan hitta en antibiotika som kan ta död på dessa bakterier en gång för alla!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator

Inläggav Lurvpöse » tis 18 sep 2018, 10:32

Caoimhe skrev:Vad tråkigt att höra att ni har sådana problem. :-( Jag hoppas att era prover äntligen har kommit fram och att ni har kunnat få något svar från SVA.

Eftersom du skriver att ni har ultraljudat henne så antar jag att även njurarna ingick i UL? Just återkommande UVI och E coli i urinen hade min förra katt också, men hennes njurar visade sig vara väldigt trasiga på ultraljud, så där fanns ju en förklaring. Hos er låter det ju som att ett sådant fysiskt fel verkar saknas...

Jag håller tummarna för att det går bra för er och att ni kan hitta en antibiotika som kan ta död på dessa bakterier en gång för alla!

Tack! :rosekiss:

Proverna visade att hon fortfarande har e-coli i urinen, dock ganska låg halt just nu. Hon får gå på låg dos av Metacam just nu.

Vi har kollat njurarna samt tagit blodprover vid flera tillfällen och de visar inget konstigt.

Det enda man har kunnat hitta vid ultraljud är en liten utbuktning i blåsväggen som bör sitta i närheten av urinledaren. Den har varit ca 1 mm men var vid senare mätningen 3 mm. Jag nojar över att det är någon form av tumör.

Det är svårt att se vad det är mer exakt med ultraljud, men vi ska in på DT-röntgen om någon vecka och försöka utröna vad fanken det där är. Förhoppningsvis är det någon mineralisering som irriterar blåsan och kan gå bort med foder/medicinering bara man identifierat den.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"