Runt hål i skinnet.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
skattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Runt hål i skinnet.

Inläggav skattan » mån 01 jan 2018, 18:03

Upptäckte att min katt som är kastrerad 7 årig halvlånghårig inomhuskatt hade ett öppet sår vid svansroten.
Som en rund ring, päslbefriad. Typ utstansat.
Misstänkte annan hankatt som är mest utomhus för att ha varit inne ochbråkat/ bitit.
Tog innekatten till veterinär som sövde, sydde, dränagerör, penicillin och smärtstillande.
Läkte fint.
Katten mår toppen och äter och bajsar som han ska. (vilket han gjort hela tiden)
Har sett till att utekatten och innekatten slipper träffas då dom morrar ibland.
Nu ca 2 månader senare så fick katten klet i pälsen mitt på ryggen uppe på ryggraden.
Jag duschade honom och det var ett öppet hål i pälsen!
Precis som det han precis fått sytt fast mindre. Ingångshålet är ca 2-3 mm stort och djupt.
Har duschat och han ligger nu och vilar framför elementet. Han uppför sig som vanligt och äter och bajsar och gosar som vanligt.
Men varför ett nytt hål? Han har varit isolerad från utekatten sen förra gången då jag trodde han blivit biten.
Varför nytt hål längre upp på ryggen? Vad tusan är det? Ska ringa veterinär så fort dom öppnar efter helgen.

7 år gammal och ingen feber och inga konstigheter mera än denna våta fläck i pälsen som var var och öppet sår.
Det läcker lite ur hålet men katten är typ själaglad och gosig.

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Re: Runt hål i skinnet.

Inläggav Colourspot » tis 02 jan 2018, 00:08

Känn igenom katten (huden, inte pälsen) och se om du kan upptäcka något hårt, som en liten knöl. Jag vet inte hur vanligt det är på katt, det kanske inte alls är relevant, men en tanke som slår mig. Jag har haft tamråttor tidigare och de är väldigt benägna att få knölar av olika slag. Dels tumörer, tyvärr, men det jag tänker på här är faktiskt talgknölar.

Ett par av mina råttor fick sådana på svansen, och där "gick de inåt" - själva knölen/talgen låg under huden och hade de inte suttit på just svansen hade de troligen inte synts nämnvärt - och de fick sår där de sprack upp lite liksom. Såren var ett par mm stora, skulle jag uppskatta såhär ur minnet (det är ett par år sen). När de gick sönder läckte det ut klegg (utom i vissa fall där de behövde hjälp att tömmas pga för tjockt klegg). De kunde ibland ha flera samtidigt, men också bara en. Men de återkom gärna.
En (annan) råtta jag hade fick en ganska stor knöl på ryggen som vid besök hos veterinären plockades bort och såret efter den behandlades med antibiotikasalva. Det var dock mer en knöl, i storlek med en Polly, och "läckte" ingenting utan var fylld med väldigt tjock talg/gegga. Så talgknölar kan se lite olika ut.
Men det var främst den första sorten, som är mer dold, som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg. Kanske kan vara något att fråga veterinären om?

skattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav skattan » tor 04 jan 2018, 09:54

Tack för svar :) Såret varar inte alls efter duschen han fick. Det har blött och torkat till. Sitter lite blod i pälsen men jag vill vänta med at duscha honom igen för att vara på säkra sidan att inte störa såret för mycket. Hittar inga flera. Han är sprudlande glad som alltid, kurrar och lägger sig på rygg för att få magen kliad. Han verkar må toppen. Men jag kollar noga runt omkring och tvättar försiktigt för att inte störa såret. Han har inte ont alls av at jag tvättar lite med kompress. Jag får ta på det utan protester.

Tror jag ska lugna mig lite med veterinär och kolla noga för att se at det läker fint och om nya kommer.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » tor 04 jan 2018, 13:35

Om hålet är ett kattbett borde det finnas fler hål (iallafall om den bitande katten har alla sina 4 hörntänder i behåll).
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

skattan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav skattan » lör 06 jan 2018, 15:01

Tack för svar.
Han har intorkat blod i pälsen runt såret men det ser snyggt ut.
Vill inte duscha honom ännu så det får läka ihop bättre.
Hittar inga flera hål och hoppas det var en talgkörtel av något slag och kanske inte alls relaterat till hans förra sår.
Han har egen kupe i halva huset nu så han slipper utekatten som kommer in nån gång om dagen.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"