Kattens beteende

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Klas
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Kattens beteende

Inläggav Klas » tor 28 dec 2017, 22:38

Vi har en kastrerad hankatt på 11 år. Han har alltid varit den snällaste katt som finns.
I augusti skaffade vi en kattunge, en hona.
Det gick väldigt bra och de kom bra överens.
Nu har det ändrats, de senaste två veckorna har den gamla katten börjat fräsa åt mig. Det är främst efter han fått mat. Innan han får nåt är han ganska mycket som vanligt. Efter maten ska han ut direkt och när jag närmar mig dörren fräser han och gör ibland aggressiva utfall mot dörren. Kommer den andra katten i vägen fräser han mot henne också.
Han är oftast snäll mot henne och kommer nästan varje kväll hem med en mus sim han lägger utanför dörren till henne.

Vad är det som har hänt?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Kattens beteende

Inläggav Birmafröken » tor 28 dec 2017, 22:59

Hur ser hans utevistelsevanor ut? När, hur ofta och hur länge är han ute?

Att han fräser kan bero på stress i kombination med frustration/irritation över att han inte kommer ut fort nog, men är det väldigt olikt honom rekommenderar jag att du låter en veterinär göra en ordentlig hälsokontroll.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Klas
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Klas » fre 05 jan 2018, 00:25

Han är och har alltid varit ute väldigt mycket. Både på dagtid och på nätterna.
Han har aldrig fräst nog någon förut, har alltid varit den snällaste katt som finns. Oerhört tolerant nog barnen även när de var små och högljudda och hittade på bus med honom. Han lät dem hålla på och när det blev för mycket gick han ut.
Det märkliga är att han varit mycket tolerant mot den nya katten också
De har lekt tillsammans och han blev nästan som en kattunge igen. Helt plötsligt ändrades hans beteende och han började fräsa, framförallt mot mig men nu även mot min sambo och den nya katten...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 05 jan 2018, 07:24

Är den lilla katten kastrerad? Om inte gör det. Om den unga katten börjar bli fertil ändras relationerna och din äldre katt kan känna sig hotad av det.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"