Foderbyte - Ökat hårbollar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
DanMann
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Foderbyte - Ökat hårbollar

Inläggav DanMann » tor 28 dec 2017, 07:38

Tröttnade på min 4-årings hetsätande av torrfoder, så bestämde mig för att sluta med detta för att helt gå över till våtmat. Har även provat detta en gång tidigare med gott resultat även om han blev lite trög i magen, då var det Mjau blötmat han åt.

Den här gången valde jag Bozita (Extra kyckling) istället, han äter bra och använder lådan i vanlig ordning. Däremot har han börjat kräka hårbollar nästan dagligen under snart en veckas tid.

Ska börja med daglig borstning, och testa att prova med Mjau (Oxkött) igen fär att se vad som händer. Det jag undrar är om någon varit med något liknande i samband med foderbyte? Bör jag vara orolig? Har det med säsongen att göra? Han är innekatt, men har tillgång till inglasad balkong där han även såhär års spenderar mycket tid.

Det är endast hårbollar ska sägas, om han inte ätit precis innan, då kommer det med mat också klart. Tycker inte hans tvättningsrutiner förändrats särskilt mycket.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"