Jodbehandling, hur funkar det med kattkompis tiden efter?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Jodbehandling, hur funkar det med kattkompis tiden efter?

Inläggav Singoalla » mån 18 dec 2017, 14:13

Vi överväger jodbehandling för en av våra två katter. Har hittat mycket ancändbar information här på forumet, bla ang rekommendationerna kring gos och närkontakt med katten efter behandlingen. Har dock inte hittat något kring om man behöver vidta några åtgärder om det finns en annan katt i hushållet? Våra tjejer gosar mest med oss människor och inte så mycket med varandra, men de delar ju sovställen, klösträd, lådor etc. Behöver man hålla dem isolerade från varandra en period efter behandlingen?
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Re: Jodbehandling, hur funkar det med kattkompis tiden efter?

Inläggav kitecat » ons 27 dec 2017, 00:04

Antar en veterinär kan upplysa om det behövs väl en del info före en behandling, tester?
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » tor 28 dec 2017, 18:43

Det funkar som vanligt. Har du inte små kattungar eller dräktig hona så... Rent krasst, människor som genomgår jodbehandling får sova k samma säng som sin (icke-gravida) respektive samma natt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » sön 31 dec 2017, 10:59

kitecat skrev:Antar en veterinär kan upplysa om det behövs väl en del info före en behandling, tester?

Javisst, vi har fått remiss av vår vanliga till en klinik som gör sådana behandlingar och väntar på att veterinären där ska ringa upp. Men eftersom hon har semester så frågade jag här aå länge eftersom jag sett att det är en del forumistkatter som fått sådan behandling.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » sön 31 dec 2017, 11:01

Tessera skrev:Det funkar som vanligt. Har du inte små kattungar eller dräktig hona så... Rent krasst, människor som genomgår jodbehandling får sova k samma säng som sin (icke-gravida) respektive samma natt...

Tack, vad bra! Jo, jag har förstått att det inte är något att oroa sig för när det gäller gos mellan behandlad katt och människa, men tänkte att det kanske är annorlunda med katt -katt beroende på kroppsmassa eller så.

Tessera
Überkatt
Überkatt
Katt: Långhårig huskatt och birma
Kontakt:

Inläggav Tessera » sön 31 dec 2017, 12:34

Var ska du behandla? Tror det bara är Västra där de är inneliggande 2 dygn, annars är det typ 5 dygn

Bild
Tess 080207-121020, Leonardo 960101-130109 och Pandora 960101-150121 - saknade och älskade!

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » ons 03 jan 2018, 09:56

Tessera skrev:Var ska du behandla? Tror det bara är Västra där de är inneliggande 2 dygn, annars är det typ 5 dygn

Ja, Västra tänkte vi. Vill ju inte ha henne borta längre än nödvändigt

Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mecosa » ons 03 jan 2018, 21:50

Hej! Jag är ny här och har en 8-årig kisse som ska behandlas med radioaktivt jod i slutet av januari. När hon fick diagnosen i november så fick jag otroligt mycket information om sjukdomen och behandlingsalternativen bl a på det här forumet och det hjälpte mig att enkelt fatta beslutet att radiojodbehandling var det enda alternativet för mig.

När jag pratade med veterinären om behandlingen frågade jag hur det var med andra katter i hushållet och det är ingen fara med det, sa han, de kan umgås utan problem. Han sa att jag kunde hålla på med min katt ungefär en timme om dagen, fördelat på ett dygn och att jag ska tvätta händerna efteråt. Hon får inte heller sova i min säng. Som tur är så är hon inte särskilt kelig av sig, däremot är hon social på det sättet att hon vill vara i närheten hela tiden och ligger gärna bredvid mig eller vid mina fötter, med en tass på mitt ben eller min fot. Så det kommer att bli en utmaning att försöka hålla ca 2 meter från henne (en uppgift jag läste någonstans) under de två första veckorna.

Min katt svarar egentligen väldigt bra på Felimazole, hon har lite klåda på halsen och ibland misstänker jag att hon är lite deprimerad, men i stort så har hon inga besvär av att äta medicinen, 2,5 mg två ggr/dag. Men radiojodbehandlingen känns ändå som den rätta vägen att gå.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » tor 04 jan 2018, 16:10

Nu har vi också fått en tid, 18:e januari. Var är det din katt ska behandlas? Jag jar också fått mycket användbar information här i gruppen och i en facebookgrupp där de också rekommenderar jodbehandlingen. Vi har gett flytande medicin (apelka) som har fungerat bra, bra och som katten dessutom tycker är god :) Men man vet ju inte hur det blir med medicinering i längden, så nu kör vi jod ändå.
Mecosa skrev:Hej! Jag är ny här och har en 8-årig kisse som ska behandlas med radioaktivt jod i slutet av januari. När hon fick diagnosen i november så fick jag otroligt mycket information om sjukdomen och behandlingsalternativen bl a på det här forumet och det hjälpte mig att enkelt fatta beslutet att radiojodbehandling var det enda alternativet för mig.

När jag pratade med veterinären om behandlingen frågade jag hur det var med andra katter i hushållet och det är ingen fara med det, sa han, de kan umgås utan problem. Han sa att jag kunde hålla på med min katt ungefär en timme om dagen, fördelat på ett dygn och att jag ska tvätta händerna efteråt. Hon får inte heller sova i min säng. Som tur är så är hon inte särskilt kelig av sig, däremot är hon social på det sättet att hon vill vara i närheten hela tiden och ligger gärna bredvid mig eller vid mina fötter, med en tass på mitt ben eller min fot. Så det kommer att bli en utmaning att försöka hålla ca 2 meter från henne (en uppgift jag läste någonstans) under de två första veckorna.

Min katt svarar egentligen väldigt bra på Felimazole, hon har lite klåda på halsen och ibland misstänker jag att hon är lite deprimerad, men i stort så har hon inga besvär av att äta medicinen, 2,5 mg två ggr/dag. Men radiojodbehandlingen känns ändå som den rätta vägen att gå.

Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mecosa » tor 04 jan 2018, 18:42

Singoalla skrev:Nu har vi också fått en tid, 18:e januari. Var är det din katt ska behandlas? Jag jar också fått mycket användbar information här i gruppen och i en facebookgrupp där de också rekommenderar jodbehandlingen. Vi har gett flytande medicin (apelka) som har fungerat bra, bra och som katten dessutom tycker är god :) Men man vet ju inte hur det blir med medicinering i längden, så nu kör vi jod ändå.
Min katt kommer att behandlas på Strömsholm och jag lämnar in henne på tisdag och som jag förstod det så hämtar jag henne på fredag, så de verkar ha katterna inne kortare tid än de 5-7 dagar jag har läst om tidigare.

Jag var och tog ett sista T4-prov på henne med medicin, och njurvärdesprov och det är helt normalt och hjärtat låter också bra, så jag hoppas verkligen att hon är en mycket god kandidat för jodbehandling, som min vanliga veterinär sa när jag nämnde att jag ville ha en remiss för det. Om ca 2 veckor slutar hon att äta Felimazole, den 25:e ska jag ta ett nytt T4-prov och den 30:e behandlas hon.

Mecosa
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mecosa » tor 04 jan 2018, 20:10

Jag kanske blir lite off topic i den här tråden nu, men jag undrar hur ni som redan har jodbehandlat era katter gjorde med avföringen?

När jag pratade med veterinären sa han att de närmsta två veckorna efter behandlingen så får jag inte slänga avföringen, utan antingen ska den spolas ner eller så ska det sparas i tre månader innan jag kan slänga det. Eftersom jag har två katter, Maine Coon, så vill jag inte spola ner deras avföring i två veckor, det finns ju ingen möjlighet att skilja deras avföring åt. Jag ser ju nu hur mycket jag slänger efter dem varje vecka och jag vill inte utsätta mina avloppsrör för det även om jag köper specialsand, så jag är inne på att spara avföringen i tre månader för att sedan slänga den. Jag tänker att om jag köper en tätslutande plastback på t ex IKEA och plockar upp allt ur kattlådan i en hundbajspåse för att sedan lägga den i plastbacken som står ute på balkongen så borde väl inga fåglar komma åt det.

Om ni valde att inte spola ner avföringen, hur förvarande ni den? Vet ni också hur det kommer sig att det är okej att spola ner radioaktiv avföring, men inte slänga den? Jag tycker bara att det låter så märkligt att det är helt okej att spola ner det.

Användarvisningsbild
Aquila
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aquila » tis 09 jan 2018, 11:46

Singoalla skrev:
Tessera skrev:Var ska du behandla? Tror det bara är Västra där de är inneliggande 2 dygn, annars är det typ 5 dygn

Är det fortfarande kortare tid på Västra? Jag hörde ryktas om att de också har 5 dagar nu, men har inte ringt och frågat själv ännu.
"If war is the answer, we have asked the wrong question"

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » sön 14 jan 2018, 11:45

Aquila skrev:
Singoalla skrev:

Är det fortfarande kortare tid på Västra? Jag hörde ryktas om att de också har 5 dagar nu, men har inte ringt och frågat själv ännu.

Den info vi har fått är att lämna henne torsdag fm och hämta henne på lördagen

Användarvisningsbild
Aquila
Orakelkatt
Orakelkatt

Inläggav Aquila » sön 14 jan 2018, 13:25

Singoalla skrev:
Aquila skrev:
Singoalla skrev:

Den info vi har fått är att lämna henne torsdag fm och hämta henne på lördagen

Toppen! Jag var lat och läste bara på hemsidan förra veckan, där stod det 5 dagar så jag struntade i att ringa :oops: tur att kattforumet finns, jag ska kontakta dem genast!
"If war is the answer, we have asked the wrong question"

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"