Katt med bukvätska

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Liya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 huskatter

Katt med bukvätska

Inläggav Liya » sön 17 dec 2017, 20:22

Min katthona på 10 år började i somras kräkas stora mängder vätska lite då och då. Tidigare har hon bara kräkts "normalt", hårbollar osv. Hon mådde bra mellan kräkandet så jag tänkte hela tiden att nu blir det nog ingen mer spya, men efter ett par veckor hände det alltid igen så vi åkte till veterinären där hon blev undersökt och fick tid för röntgen, hon fick också antibiotika för förhöjda vita blodkroppar, men hon fortsatte kräkas och fick då kortison istället. Spyorna blev mycket kraftigare då så hon fick sluta med det.
Sen remitterades hon till en annan klinik där de gjorde ultraljud för drygt en vecka sedan. Hon hade bukvätska och de tyckte att hennes lever och bukspottkörtel såg lite inflammerade ut. Så dom kollade värdena på lever och bukspottkörtel som jag i fredags fick reda på såg bra ut. Så det betyder alltså att det inte finns någon inflammation där? Vad kan då bukvätskan bero på?

Hon kräks ca 2 gånger i veckan, massor med vätska, och innan hon kräks sitter hon alltid och smaskar och fnyser och håller på ett par timmar innan. Förutom det är hon i övrigt pigg och som vanligt liksom. Hon äter och går på lådan som vanligt. Har läst att bukvätska är allvarligt hos katter, så jag är jätteorolig :(
Kommer få tid för gastroskopi snart eller om dom kommer behöva öppna magen på henne och kolla. Men tänkte höra här om det är någon som har erfarenhet eller vet något om liknande problem?

Liya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Katt med bukvätska

Inläggav Liya » mån 18 dec 2017, 17:45

Pratade med veterinären idag igen och de vill nu öppna magen och ta prov (biopsi?) för att se om det är cancer, men dom har inte sett nån tumör som jag fattat det men det verkar troligtvis bero på cancer ändå :(
Det är sjukt dyrt, försäkringen räcker inte hela vägen eftersom jag redan betalat en hel del veterinärkostnader, och det känns som veterinären inte tror att det finns mycket hopp oavsett så jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag vill ju absolut inte avliva i onödan men det blir ju inte kul att betala gigantiska summor när hon troligtvis inte har långt kvar ändå.

Hur ska man göra i en sån här situation? Är så himla förvirrad och ledsen :cry:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 18 dec 2017, 19:08

Liya skrev:Pratade med veterinären idag igen och de vill nu öppna magen och ta prov (biopsi?) för att se om det är cancer, men dom har inte sett nån tumör som jag fattat det men det verkar troligtvis bero på cancer ändå :(
Det är sjukt dyrt, försäkringen räcker inte hela vägen eftersom jag redan betalat en hel del veterinärkostnader, och det känns som veterinären inte tror att det finns mycket hopp oavsett så jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag vill ju absolut inte avliva i onödan men det blir ju inte kul att betala gigantiska summor när hon troligtvis inte har långt kvar ändå.

Hur ska man göra i en sån här situation? Är så himla förvirrad och ledsen :cry:

Ultraljudsledd biopsi är billigare och kräver ingen buköppning. Görs nog inte på alla kliniker men hör om det kan vara ett alternativ.

:hug:
Bild

Liya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Liya » mån 18 dec 2017, 20:16

Tack för svar!
Är det som gastroskopi då? Jag tänkte också på det men veterinären sa att det inte är lika effektivt, de kanske inte får ut något svar på det.
Nu när jag satt och gosade med henne blev hon jättearg när jag rörde henne vid sidan, typ snett bakom/ovanför hennes vänstra framben. Vet inte vad som sitter där men det verkade vara väldigt ömt.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » mån 18 dec 2017, 21:50

Jag har tyvärr ingen erfarenhet eller råd att ge men tror nog du tar rätt beslut när det är dags. Att avliva i onödan vill ingen men att katten har ont är också ett tecken att något är fel. Starwatchers råd om att höra med andra vetr är bra. Skickar en stor kram.
:consoling:

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 18 dec 2017, 23:11

Liya skrev:Tack för svar!
Är det som gastroskopi då? Jag tänkte också på det men veterinären sa att det inte är lika effektivt, de kanske inte får ut något svar på det.
Nu när jag satt och gosade med henne blev hon jättearg när jag rörde henne vid sidan, typ snett bakom/ovanför hennes vänstra framben. Vet inte vad som sitter där men det verkade vara väldigt ömt.

Lite beroende på var det sitter som man vill ta prov på så kan man antingen med hjälp av ultraljud ta prov genom bukväggen in i buken med en biopsinål. Man ser då förändringen, allt på vägen fram och nålspetsen så man vet att man träffar rätt. Ibland är det enklare att via en speciell gastroskopiutrustning som är kopplad till ultraljud ta prov med biopsinål. Oavsett vad man väljer så kan katten inte vara vaken under provtagningen. Jag tror att det nog bara är större djursjukhus som har riktig vana vid att ta prov på dessa sätt men hör med din veterinär. Om kliniken ni går hos inte gör det kanske ni kan få remiss till ett djursjukhus som gör det?

Fördelen är att det är ett relativt litet ingrepp för katten jämfört med att öppna hela buken och ta biopsi på det viset. Om det funnits stark misstanke på elak tumör hade jag varit mkt tveksam själv men inte av ekonomiska skäl. Jag har varit i den situationen själv för många år sedan med en älskad hund, När veterinären öppnade sågs en stor cancer och hon fick somna in utan att väckas. På den tiden gick det inte att ta prov på annat sätt än att öppna buken och även olika röntgenmetoder var mkt sämre.

Kan ngn annan form av röntgenundersökning ge vägledning till vad som drabbat din katt? Datortomografi eller magnetkamera kräver sedering men är i övrigt enkel undersökning för katten och försäkringen brukar ersätta.

Berätta för veterinären om smärtan din katt har fått nu, kanske en enkel slätröntgen kan visa vad som gör ont?

Lider med dig, det är en vidrigt jobbig situation att vara i som matte/husse.

:hug:
Bild

Liya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Liya » tis 19 dec 2017, 15:12

Jag går till Blå Stjärnan och jag tror det är största djursjukhuset i Göteborg, men veterinären sa att man måste sy efter en biopsi där så det inte blir hål i tarmväggen och dom gör bara såna biopsier på lever osv.

Nu ska dom göra ultraljud igen i mellandagarna bara för att se så det inte skett några förändringar inför operationen. Jag ska kolla med dom imorgon ang. magnetkamera, sånt måste de ju utföra där och då borde man ju verkligen kunna se allt i hela katten. Känns så himla drastisk med operation, men får väl också lita på att dom vet vad dom gör...

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"