Rädd för allt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mios matte
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Rädd för allt

Inläggav Mios matte » fre 15 dec 2017, 17:36

Min katt är nu 13 år och fortfarande rädd för allt. Hon togs för tidigt från sin mamma för att annsrs skulle de döda henne, mamman var en utekatt som de skulle spara men inte ungarna. Jag tog henne för att rädda hennes liv men frågan är om j ag gjorde det. Jag har haft hundar tidigare men aldrig katt och vi har aldrig talat samma språk. Hon hade en kompis i 9 år som tyvärr blev sjuk coh tvingades till katthimlen. Ibland tänker jag att det bästa för den här katten kansk också skulle vara att få komma efter. Jag är utomlands halva året och har vid något tillfälle hittat hyresgäst som kunnat ta henne men nu är hon med mig, har precis efter en dryg månad börjat acceptera det nya stället men har en hörna i en garderob där hon tillbringar större delen av tiden. Har tankar på att ta en snäll hemlös liten hund men fråga är om katten någonsin kommer att acceptera det eller om hon bosätter sig för gott i garderoban. Någon som har liknande erfarenheter och kan ge tips. Tack!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Rädd för allt

Inläggav Birmafröken » fre 15 dec 2017, 18:29

Men inte kan man väl åka utomlands halva året när man har en känslig katt och ännu mindre fundera på fler djur då?

Det är bara att beklaga att du inte förstod det när katten var yngre, men i dagsläget (om katten är frisk) skulle jag önska att du antingen håller dig hemma de år katten har kvar eller att du söker ett väldigt lugnt omplaceringshem.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 15 dec 2017, 20:10

Eftersom du är borta halva året blir det tyvärr väldigt mkt med att börja om med er relation. Att en rädd/skygg katt dessutom får ny människa som tar hand om henne gör det inte lättare.

Om jag förstår rätt är situationen så att det är du som tar hand om henne hela året och att hon är med dig även utomlands. Du skriver att du inte pratar hennes språk, det finns numera massor av bra böcker om katters språk och beteenden. Katter har ett annat språk än hundar så man måste lära sig.

Feliway classic (motsvarar Adaptil för hund) ger katter en ökad trygghet. Det tar ngn vecka innan man ser effekten. Zylkene och motsvarande preparat kan också hjälpa till.

Lek hjäper till med självförtroendet. Där en katt jagar dvs leker äger katten reviret vilket ger trygghet. Lek med katten regelbundet flera ggr per dag. Man behöver inte leka långa stunder.

Att skaffa ytterligare ett djur och som dessutom har en jobbig bakgrund lär inte göra din situation lättare och är enligt min uppfattning taskigt mot din katt om det inte är så att du vet att hon generellt sett älskar hundar (och att hunden älskar alla katter).
Bild

Användarvisningsbild
Colourspot
Profetkatt
Profetkatt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 24 dec 2017, 08:51

Det är, imo, inte alls lämpligt att ta hem fler djur när du har en katt som är långt ifrån trygg till vardags och i tillvaron. I synnerhet inte ett till djur med tuff bakgrund som riskerar att ha egna "problem" i bagaget när hen kommer till dig. Vänta med det tills katten inte finns längre, alternativt tills katten åtminstone är trygg i tillvaron till vardags. Din katt låter definitivt inte redo för (ännu fler) förändringar. Varje flytt är en förändring, även om ni tex flyttar mellan två hus vilket innebär två hus som är bekanta så innebär det förändringar i vardagen. Ny miljö, nya saker, nya rutiner etc. En trygg individ tar ofta detta bra och kan göra sig hemmastadd på två ställen, i synnerhet om den har en bra relation med sin människa (husse/matte blir då en trygghet som följer med till nya stället, vilket gör det mycket lättare med anpassningen till "flytten" för djurets del), men det låter inte som att din katt klarar det på samma sätt. Nu är din katt så pass gammal, och fortfarande otrygg trots att många år gått, och jag tycker att du bör fundera på vilka anpassningar du kan göra till vardags för att det ska fungera bättre för er båda. Ni behöver forma en bra, lugn relation och det tar tid med en skygg/otrygg individ (Starwatcher kom med bra råd!). Finns det ingen möjlighet för dig att bo på ett ställe året om, tex? Även om du skulle hitta någon som "kan ta" katten under de månader du är borta, innebär det stora förändringar för katten (inte minst en ny, främmande människa att förhålla sig till), så frågan är om det verkligen är ett bättre alternativ än att katten följer med dig.

Jag tycker också att du bör tänka ett varv till på om det är lämpligt att ta på dig djur (tänker nu främst på dina hundfunderingar) med den typen av bakgrund när du är utomlands halva året, med allt vad det innebär för djuret (även om hen följer med dig) - kanske är det lämpligare (och lättare, för både dig och hunden) med en hund som kommer från en trygg tillvaro? Jag förstår ju din tanke och menar inte att döma och tänker heller inte göra valet åt dig och du behöver inte heller svara på det här på forumet alls, men med tanke på din nuvarande situation. När vi skaffar djur lär vi ju antingen skaffa djur som lätt passar in i vår livsstil eller så får vi anpassa nämnda livsstil efter djuret ifråga (vilket ibland blir tvunget även om det inte var tänkt så från början, om det visar sig att det inte alls fungerar som det var tänkt).

Jag önskar dig, och din katt, lycka till och hoppas från djupet av hjärtat att det reder sig för er!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"