Diagnos hcm, hjälp?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Sandraaj
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Diagnos hcm, hjälp?

Inläggav Sandraaj » ons 13 dec 2017, 11:03

Hej!

Då har min älskade lilla katt fått diagnos hcm, och så som jag förstod det på veterinären så var en prognos väldigt svår att säga.. Men kunde va månader men också 2-3 år. Någon här med erfarenhet av denna sjukdom?

Min lusse är ca 2,5 år. För ca 10 månader sedan upptäcktes ett lindrigt blåsljud i samband med sövning, något de inte hört vid kastrering. Då klassades hans blåsljud som en 1. Nu var vi inne hos veterinären för ultraljud av buken då han haft problem med kräkningar, och det pratades om sövning så passade vi på att ta ett ultraljud på hjärtat med. Då visade det sig att när veterinären lyssnade på hjärtat så satte hon det som en 3a nu. Samt att tjockleken på hans hjärtklaffsväggar var ca 7-8 mm tjocka.

Han visar inga symptom nu, han leker med de andra och är gosig precis som vanligt. Min fråga är väl om allt som har med sjukdomen att göra.. Har era katter fått diagnosen? Hur såg det ut för dom då? Hur fort gick det? Erfarenhet av medicin? Då min veterinär säger att man inte sätter in medicin förens det är "försent" och man behandlar symptom på hjärtsvikt osv isåfall.

Har förstått att det inte går att bota, har också förstått att han inte kommer bli gammal så som jag hjärtligt önskar. Antar att jag försöker söka tröst eller kunskap här då mitt hjärta brister just nu då detta inte alls var vad jag väntar mig.

Liya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: 2 huskatter

Re: Diagnos hcm, hjälp?

Inläggav Liya » tis 19 dec 2017, 22:24

Har inga erfarenhetet av hcm men har också en katt som har problem med kräkningar. Så undrar lite om kräkningarna alltså hade samband med hjärtproblemen i ditt fall? Tror inte min veterinär kollat hjärtat alls mer än att lyssna med stetoskop.

Hoppas att din katt mår bra ändå trots diagnosen! Förstår att det verkligen känns jobbigt, har precis insett att min lilla tjej troligen inte har så långt kvar heller :(

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 20 dec 2017, 11:48

Min katt fick diagnosen HCM och utskrivet medicin samtidigt, han levde lite drygt ett halvår efter diagnosen, sen fick han somna in. Han hade kunnat få några månader till med ännu mer medicinering, men både vi och veterinären tyckte det var dags nu då han hade fler sjukdomar.

Hans hjärta var helt utan blåsljud 2 mån innan han fick diagnosen, så det gick rätt fort för honom tyvärr :-(

Men jag har oxå en kompis som hade en katt med HCM, den levde några år utan symptom och medicin och avlivades pga. en skada, inte sin HCM

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 20 dec 2017, 13:52

Jag rekomenderar att scanna hjärtat hos en pawpedsansluten veterinär. Detta för att få en korrekt diagnos. Scannar man hos dem får man ett papper där det tydligt visar vissa värden, blåsljud, hur svår HCM katten har mm. Bara blåsljud innebär inte per automatik HCM.
Det finns katter där det går snabbt men även de med långsamt förlopp. Jag känner själv en katt som fick HCM diagnos vid 1 års ålder och han levde tills han var 8 år utan medicin.
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 20 dec 2017, 14:33

satanica skrev:Jag rekomenderar att scanna hjärtat hos en pawpedsansluten veterinär. Detta för att få en korrekt diagnos. Scannar man hos dem får man ett papper där det tydligt visar vissa värden, blåsljud, hur svår HCM katten har mm. Bara blåsljud innebär inte per automatik HCM.
Det finns katter där det går snabbt men även de med långsamt förlopp. Jag känner själv en katt som fick HCM diagnos vid 1 års ålder och han levde tills han var 8 år utan medicin.

Jag har scannat två ggr hos en godkänd veterinär men aldrig fått något papper med mig hem, man måste kanske be om det?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » ons 20 dec 2017, 20:13

lindak skrev:
satanica skrev:Jag rekomenderar att scanna hjärtat hos en pawpedsansluten veterinär. Detta för att få en korrekt diagnos. Scannar man hos dem får man ett papper där det tydligt visar vissa värden, blåsljud, hur svår HCM katten har mm. Bara blåsljud innebär inte per automatik HCM.

Jag har scannat två ggr hos en godkänd veterinär men aldrig fått något papper med mig hem, man måste kanske be om det?

Här finns lite info och länk till både ansluta veterinärer samt blanketten: https://pawpeds.com/healthprogrammes/hcmtest_se.html
Bild

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Kontakt:

Inläggav lindak » tor 21 dec 2017, 07:39

satanica skrev:Här finns lite info och länk till både ansluta veterinärer samt blanketten: https://pawpeds.com/healthprogrammes/hcmtest_se.html

Ja se där, jag hade aldrig med mig någon blankett som skulle fyllas i :-D

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » tor 21 dec 2017, 09:27

Jaromir har en konstaterad HCM med blåsljud på hjärtat och vänster kammarvägg måttligt förtjockad (6mm). Hittills har det hållit sig still på de värdena under de två senaste kontrollerna men han monitoreras årligen (eller om jag ser tecken på försämring) för att hålla koll på progression. Han behöver i dagsläget ingen medicin utan klarar sig utan.

Värt att också kolla upp på en katt med HCM är sköldkörtelfunktionen. En överaktiv sköldkörtel innebär en högre belastning på hjärtat och bör medicineras för att få ner till normalvärden.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » tor 21 dec 2017, 18:54

Hej
Tråkigt höra , jag hade en katt som redan som 2 åring fick diagnos lindrig HCM, han fick somna in när han va 5 med akut hjärtsvikt, han hade säkert kunnat leva lite längre men vid dagen han blev akut sjuk så var det extremt varmt och han va väldigt stressad.

Man kan hålla koll på andningen om man tycker dom är "konstiga" tror det är 30 andetag i min i vila MEN OBS kolla upp det minns kanske inte rätt, sen håll koll på ev hosta vilket kan betyda vätska i lungorna, detta kan man få bort med medicin men frågan är om det är värt oron?

Din katt kan ha ett långt liv eller ett kort liv man vet aldrig, finns katter som levt länge länge andra som levt kort tid , man vet aldrig.

Så njut av din katt nu och försök itne oroa dig för sånt är JOBBIGT.

Medicinerade min hund med hjärtsvikt i 1,5 år men hade inte gjort det med min katt nu när jag vet hur de va.
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"