Hankatt mobbar honkatt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
bamseponny
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hankatt mobbar honkatt

Inläggav bamseponny » fre 24 nov 2017, 12:19

Hejsan! Mitt första inlägg här och anledningen till varför jag kom hit är:

Vår hankatt Henning (huskatt) mobbar vår honkatt Klara (brittiskt korthår/blandras). Henning är 10,5 år och Klara är hälften så gammal. Henning hade en tvillingsyster, Hoppi, som tyvärr gick bort för ett par år sedan. Därefter fick en ny hona, Laila (maine coon/blandras), flytta in. Det har gått bra ganska länge. Laila är nu drygt ett och ett halvt år, men de senaste månaderna har Henning börjat jaga Klara. Det känns som det har eskalerat.

Ofta blir det en vild jakt där Klara kastar sig under säng eller soffa. Det är ju bra att hon har gömställen men det gör förstås ont att höra henne skrika och fräsa under jakten. Ibland vågar hon inte komma fram på en lång stund och man kan riktigt se hur nervös hon är över att gå på lådan (där det har hänt att hon blivit instängd av Henning och Laila, som också kan vara lite "mobbig" men inte alls på samma allvarliga och högljudda nivå). Ibland kan dom alla tre ligga i samma rum som om inget har hänt men plötsligt brakar det loss igen. En gång fick Henning tag på Klara. Då blev hon så rädd att hon kissade på sig. :-(

Igår installerade jag Feliway Friends här men det kan ju ta ett tag innan (eller ens om) den verkar, det förstår jag. Vi har även prövat med andra matskålar (med resultatet att Henning och Laila roffar åt sig ännu mer mat). Det är kort sagt ett väldigt jobbigt läge. Jag blir så arg på Henning och skäller ut honom och stänger in honom i ett annat rum, även om jag har förstått att det inte direkt hjälper. Jag blir bara så ledsen när Klara blir jagad och far illa. De har existerat friktionsfritt i fem år så det är konstigt.

Jag misstänker att det kan bero på att Laila på skoj (hennes "skoj" alltså) började jaga Klara lite. Klara tycker inte det är skoj alls, och att Henning sedan apade efter. Tips och råd mottages tacksamt. Det är en fruktansvärt trist och låst situation.

//Fredrik

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hankatt mobbar honkatt

Inläggav Starwatcher » lör 25 nov 2017, 09:18

bamseponny skrev:Hejsan! Mitt första inlägg här och anledningen till varför jag kom hit är:

Vår hankatt Henning (huskatt) mobbar vår honkatt Klara (brittiskt korthår/blandras). Henning är 10,5 år och Klara är hälften så gammal. Henning hade en tvillingsyster, Hoppi, som tyvärr gick bort för ett par år sedan. Därefter fick en ny hona, Laila (maine coon/blandras), flytta in. Det har gått bra ganska länge. Laila är nu drygt ett och ett halvt år, men de senaste månaderna har Henning börjat jaga Klara. Det känns som det har eskalerat.

Ofta blir det en vild jakt där Klara kastar sig under säng eller soffa. Det är ju bra att hon har gömställen men det gör förstås ont att höra henne skrika och fräsa under jakten. Ibland vågar hon inte komma fram på en lång stund och man kan riktigt se hur nervös hon är över att gå på lådan (där det har hänt att hon blivit instängd av Henning och Laila, som också kan vara lite "mobbig" men inte alls på samma allvarliga och högljudda nivå). Ibland kan dom alla tre ligga i samma rum som om inget har hänt men plötsligt brakar det loss igen. En gång fick Henning tag på Klara. Då blev hon så rädd att hon kissade på sig. :-(

Igår installerade jag Feliway Friends här men det kan ju ta ett tag innan (eller ens om) den verkar, det förstår jag. Vi har även prövat med andra matskålar (med resultatet att Henning och Laila roffar åt sig ännu mer mat). Det är kort sagt ett väldigt jobbigt läge. Jag blir så arg på Henning och skäller ut honom och stänger in honom i ett annat rum, även om jag har förstått att det inte direkt hjälper. Jag blir bara så ledsen när Klara blir jagad och far illa. De har existerat friktionsfritt i fem år så det är konstigt.

Jag misstänker att det kan bero på att Laila på skoj (hennes "skoj" alltså) började jaga Klara lite. Klara tycker inte det är skoj alls, och att Henning sedan apade efter. Tips och råd mottages tacksamt. Det är en fruktansvärt trist och låst situation.

//Fredrik

Se till att Henning får fokus på annat än Klara! Lek flera rejäla pass med Henning så han blir rejält trött, så att han inte orkar jaga honkatten. Viktigt också att se till att Klara också leker. Att leka dvs jaga innebär stärkt självförtroende och där en katt jagar innebär att katten också äger reviret dvs hemmet.

Se över katternas resurser på hemmet dvs överflöd av allt som matställen, vattenskålar, extra många lådor på olika ställen, sovplatser, klös-saker, leksaker osv. Många katter känner sig säkrare om det finns många platser på höjden där dom kan ha uppsikt , Hur har ni det med klätterträd?? Hyllor?

Se till att Hennings klor är kortklippta så han inte gör illa Klara. Ge godis etc när Henning är lugn i närheten av Klara för att belöna ett bra beteende. Att skälla på Henning när han jagar Klara ger Henning uppmärksamhet från dig vilket katten kan uppfatta som belöning. Ge Klara mkt uppmärksamhet, det stärker hennes position i flocken.

Jackson Galaxy tar upp just er situation i många av programmen "My cat from hell". Finnas att se på ex Dplay.se. Kostar ca 79kr/månad, ingen bindningstid och man hinner se alla på en månad. Han har också hemsida, facebooksida och youtube. Rekommenderar även hans böcker, många fina tips på kattbeteende, hur man ser över hemmet med "kattifiering" men så att det även passar oss på enkla sätt.

Fortsätt med Feliway friends, det kan nog ge effekt men jag tror det behövs andra saker också som ovan. Om du inte får ordning på situationen kan det vara bra att kontakta beteenderådgivare som ex Susanne Hellman på kattproblem.se men det finns även så klart andra bettendeexperter.

Lek är essentiell för katter. Den normala cykeln för katter är jaga(leka)-fånga bytet-äta-putsa sig-vila. Genom att leka, ge mat eller godis bit så blir katter lugnare och mer harmoniska. Jag förutsätter att alla katterna är kastrerade, om inte gör det!! En okastrerad katt ställer till mkt stök och det blir ofta mer oharmoniskt i en kattflock.
Bild

bamseponny
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav bamseponny » tis 28 nov 2017, 08:00

Tusen tack för långt svar med gott om konkreta tips. Här finns saker att jobba på, och det ska jag göra!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 01 dec 2017, 22:10

bamseponny skrev:Tusen tack för långt svar med gott om konkreta tips. Här finns saker att jobba på, och det ska jag göra!

Hoppas att det löser sig så att ni återfår harmonin i flocken! Man får nog räkna med att det kan ta lite tid innan allt är ok så ge inte upp. Uppdatera gärna i tråden hur det går för er!
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"