Behöver tips på njurdietmat till katter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
mitzerl
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Sparven ( RAG n04)

Behöver tips på njurdietmat till katter

Inläggav mitzerl » sön 19 nov 2017, 20:12

Sparven har nu vid nio års ålder fått diagnosen kronisk njurinsufficiens :cry: . Stadium 2 av 4 och de har gjort blodprov, ultraljud och urinprov. Hon har inga direkta symptom av det (om inte kräkningar är ett sånt symptom?). Men hon skulle äta njurmat och jag har sett två typer av sådan i blötmatsväg. Små påsar à 85 gram och små burkar med mousse. Moussen vägrar hon, småpåsarna gillar hon. Men en påse à 85 gram kostar 18 kr och det är inte ens en hel portion för henne, så det blir ju jäkligt dyrt.

Så nu vänder jag mig hit, någon som har tips på mat att ge njurkatter?
Och vad säger ni om valet mellan njurtorrfoder och vanlig blötmat? De båda veterinärerna jag pratade med säger olika, ena säger att njurtorrfoder är bättre, andra att vanlig blötmat är bättre. Så jag vet inte vad jag skall gå på. :-k

Ni andra som har katter med njurinsufficiens, vad ger ni era katter? Och ni som har förlorat katter i njurinsufficiens, hur lång tid tog det efter diagnos? Man undrar ju hur många år hon har kvar... :-(
Sparvens väldigt sällan uppdaterade blogg:
http://sparvensblogg.blogspot.com/

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Behöver tips på njurdietmat till katter

Inläggav Starwatcher » sön 19 nov 2017, 20:25

mitzerl skrev:Sparven har nu vid nio års ålder fått diagnosen kronisk njurinsufficiens :cry: . Stadium 2 av 4 och de har gjort blodprov, ultraljud och urinprov. Hon har inga direkta symptom av det (om inte kräkningar är ett sånt symptom?). Men hon skulle äta njurmat och jag har sett två typer av sådan i blötmatsväg. Små påsar à 85 gram och små burkar med mousse. Moussen vägrar hon, småpåsarna gillar hon. Men en påse à 85 gram kostar 18 kr och det är inte ens en hel portion för henne, så det blir ju jäkligt dyrt.

Så nu vänder jag mig hit, någon som har tips på mat att ge njurkatter?
Och vad säger ni om valet mellan njurtorrfoder och vanlig blötmat? De båda veterinärerna jag pratade med säger olika, ena säger att njurtorrfoder är bättre, andra att vanlig blötmat är bättre. Så jag vet inte vad jag skall gå på. :-k

Ni andra som har katter med njurinsufficiens, vad ger ni era katter? Och ni som har förlorat katter i njurinsufficiens, hur lång tid tog det efter diagnos? Man undrar ju hur många år hon har kvar... :-(

Köp maten dvs små påsarna på nätet så blir det ca halva priset inkl frakten. Mkt av veterinärfoder finns numera hos zooplus och allt finns att köpa från England. Veterinärfoder är mkt billigare i England, exakt samma som du köper här och skickas till Sverige.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"