Birma- hård i magen. Hjälp!

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
BirmanAstrid
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Birma- hård i magen. Hjälp!

Inläggav BirmanAstrid » fre 17 nov 2017, 20:11

Hej alla kloka kattägare!

Jag har precis blivit lycklig ägare till en liten Birma. Hon är 5 år och kom hit i måndags. Förra ägaren kunde inte behålla henne. Hon hamnade då som utekatt och försvann omgående och var borta i 2 veckor tills en granne fann henne, vääldigt tunn, hon hade inte fixat att skaffa mat själv. Hon hamnade då hos mig som innekatt.

Är en kräsen liten fröken som bara vill ha blötmat med speciell smak, finns inget annat att locka med, testat det mesta.

Eftersom hon är väldigt tunn och var utan mat ett tag vill jag ta det lugnt med mat så hon får små portioner flera gånger om dagen. Jag har innan bara haft utekatter ala bondkatt som ätit det mesta utan problem.

Nu till problemet: hon är väldigt hård i magen. Hårda, torra klumpar som fastnar i pälsen i rumpan.
Fått tips om messmör och ska testa det men är tveksam att denna kräsna kisse kommer slicka i sig nått :)
Någon som har erfarenhet av kattmalt Diafarm? Eller andra tips för hård mage, bra blötfoder som kan underlätta etc? Har beställt hem "Nature's Protection Cat Sensible Digestion Turkey&Lamb" som tydligen ska vara skonsamt för kattmagar och hoppas att hon vill äta det.
Mvh / Emelie

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Birma- hård i magen. Hjälp!

Inläggav Birmafröken » fre 17 nov 2017, 20:32

Äter hon bara blötmat? Vad åt hon hos den förra ägaren? Har hon varit ute i 2 veckor bör du ta henne till veterinären för en allmän koll för att se hur blodvärdena är. Det är väldigt farligt för katter att svälta.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

BirmanAstrid
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav BirmanAstrid » fre 17 nov 2017, 20:46

Birmafröken skrev:Äter hon bara blötmat? Vad åt hon hos den förra ägaren? Har hon varit ute i 2 veckor bör du ta henne till veterinären för en allmän koll för att se hur blodvärdena är. Det är väldigt farligt för katter att svälta.

Enligt förra ägaren fixk gon tonfisk morgon, torrfoder under dagen och laxpastej på kvällen, inte den bästa mathållning med andra ord.
Jag har hällt upp torrfoder till henne men hon rör det inte. Äter därför våtfoder just nu, jag skulle föredra att bara ge torrfoder av god kvalitet men hon vägrar och jag vill ju gärna att hon får i sig något.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 17 nov 2017, 20:53

BirmanAstrid skrev:
Birmafröken skrev:Äter hon bara blötmat? Vad åt hon hos den förra ägaren? Har hon varit ute i 2 veckor bör du ta henne till veterinären för en allmän koll för att se hur blodvärdena är. Det är väldigt farligt för katter att svälta.

Enligt förra ägaren fixk gon tonfisk morgon, torrfoder under dagen och laxpastej på kvällen, inte den bästa mathållning med andra ord.
Jag har hällt upp torrfoder till henne men hon rör det inte. Äter därför våtfoder just nu, jag skulle föredra att bara ge torrfoder av god kvalitet men hon vägrar och jag vill ju gärna att hon får i sig något.

Blötfoder som är helfoder är bättre än alla torrfoder eftersom det innehåller vätska, så det behöver du inte tänka på. Det viktigaste just nu är ATT hon äter, men verkar hon inte vilja äta sin vanliga mat längre kan det bero på att inre organ tagit stryk av den långa svälten och att hon behöver medicinsk vård.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Inläggav Safia » lör 18 nov 2017, 12:57

För foder kan Hill's w/d vara ett alternativ. Det innehåller en högre mängd fibrer som gör att hård mage blir lite bättre. Det är dock inte jättesmakligt tycker katterna och många vägrar att äta det, men kan i alla fall vara värt att testa. Finns både som torrfoder och blötfoder.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"