Onormala levervärden

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Onormala levervärden

Inläggav Safia » tor 09 nov 2017, 12:48

Ska försöka fatta mig kort och inte skriva en roman.

I september då Jaromir skulle in för sin årliga tandkontroll bad jag dem som alltid ta blodprover för att kolla status på invärtes organ. Levervärdena kom tillbaka skyhöga, ALAT på strax över 1900 (normalvärde under 100). Insatt på Vetrimoxin för eventuell infektion, Denamarin och Ursofalk för att understödja leverfunktionen. Ultraljud och röntgen av buk visar inget abnormalt, inga tecken på cystor eller tumörer.

Återbesök två veckor senare. ALAT har sjunkit till strax under 900, fortfarande högt men bättre. Vetrimoxin sätts ut, understödjande mediciner kvarstår. Vi tror att vi hittat att det funnits en infektion som i sin tur skapar en inflammation i levern och höjer värdena.

Återbesök ytterligare tre veckor senare. ALAT har höjts till strax över 1800, trots understödjande mediciner, vi är nästan tillbaka på ruta ett igen. Sätts in på Vetrimoxin igen, den här gången en längre kur för att ge kroppen en chans att läka ut den misstänkta infektionen och ge levern en chans att återhämta sig från den inflammation som det skapar. Fortsatt på understödjande mediciner.

Återbesök ytterligare tre veckor senare, i förrgår. ALAT ligger på ny rekordnotering strax över 2000, trots Vetrimoxin, trots understödjande mediciner. Veterinärerna kliar sig i huvudet och vill göra en laparotomi för att ta biopsi på levern för att se om vi blir något klokare på det. Sagt och gjort, igår gjordes operationen. Veterinären säger att levern visuellt ser fin ut, inga tecken på cystor eller tumörer eller andra abnormaliteter. Vi väntar nu på svar från labb för att se om det säger något. Insatt på Synulox 10 dagar och fortsatt med understödjande mediciner för levern.

Både jag och veterinärerna är konfunderade. Med de levervärden han har borde han inte bete sig som en frisk katt, vilket han gör.

Någon med erfarenhet av leverkatter? Orsak? Behandling? Har du sett en katt som inte svarat på mediciner? Någon förklaring till varför i så fall? All input är välkommen, blir både lite rädd och frustrerad över att vi inte tycks hitta något, biter mig fast vid halmstrået biopsin och att den förhoppningsvis visar något. För om den inte gör det, vad är då alternativet, att låta honom gå med skyhöga värden tills han blir sjuk (för det blir han ju så småningom även om det inte syns just nu). Eller är det att låta honom somna in medan han är ändå förhållandevis frisk för att inte låta honom plågas i onödan? Vet varken ut eller in för tillfället...
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: Onormala levervärden

Inläggav Yrhättans » tor 09 nov 2017, 21:09

Jag har tyvärr inga erfarenheter, vare sig egna eller någon jag hört om, men skickar en stor kram och tumhållning.

:hug:

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » fre 10 nov 2017, 02:20

Detta har man säkerligen redan tänkt på... men står Jaromir på någon medicin för övrigt som kan ge förhöjda levervärden? Är han frisk för övrigt? Äter han?

Har man tagit andra leverprover, isf påverkan på dem? Eller är det bara ALAT man testat? Förhöjda Inflammation/infektionsprover?

ALAT är ju rätt så leverspecifikt... Men om levern ser fin ut kan det vara närliggande organ som påverkar, ex bukspottkörtel eller gallgångar (som ju delvis sitter i levern). Ibland kan katter drabbas av både lever- och gallgångsinflammation. Brukar dock synas på ultraljud, men inte alltid.

Tyvärr har jag inga erfarenheter av leverkatter alls. Men positivt är ju att han verkar pigg. Viktigt också att han äter.

Invänta svar på prover och biopsin ffa. Biopsin borde ge svar om det är levern och/eller gallgångar som krånglar. Och se vad vet säger framöver. Jobbigt, jag vet :hug:

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » fre 10 nov 2017, 11:41

Han står på en låg dos Felimazole (1,25 mg/dag) och Clomicalm (5 mg/dag). Båda kan enligt FASS ha en påverkan på levern även om det är sällsynt. Å andra sidan är det mediciner han behöver och inga som kan sättas ut ens tillfälligt. Har hypertyreos och psykogen alopeci som behandlas enligt ovan.

Han äter, dricker, går på lådan och ser utvändigt helt frisk ut (klara ögon, bra päls, alert etc.). Veterinärerna kliar sig i huvudet när de ser honom och menar att med de levervärdena borde han inte se så normal ut som han gör. Skulle det inte varit för blodproverna inför operation skulle ingen ha misstänkt att det låg så pass illa till som det gör.

Man har testat även ALP, kommer inte ihåg exakta värdena, men även den är förhöjd. Man har även tittat på gallsyror för att se leverns funktion, normala värden där. Inflammation/infektion vet jag inte om man testat specifikt, men det borde man gjort då man tog en hel blodprofil på honom inför operationen.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 10 nov 2017, 13:53

Safia skrev:Han står på en låg dos Felimazole (1,25 mg/dag) och Clomicalm (5 mg/dag). Båda kan enligt FASS ha en påverkan på levern även om det är sällsynt. Å andra sidan är det mediciner han behöver och inga som kan sättas ut ens tillfälligt. Har hypertyreos och psykogen alopeci som behandlas enligt ovan.

Han äter, dricker, går på lådan och ser utvändigt helt frisk ut (klara ögon, bra päls, alert etc.). Veterinärerna kliar sig i huvudet när de ser honom och menar att med de levervärdena borde han inte se så normal ut som han gör. Skulle det inte varit för blodproverna inför operation skulle ingen ha misstänkt att det låg så pass illa till som det gör.

Man har testat även ALP, kommer inte ihåg exakta värdena, men även den är förhöjd. Man har även tittat på gallsyror för att se leverns funktion, normala värden där. Inflammation/infektion vet jag inte om man testat specifikt, men det borde man gjort då man tog en hel blodprofil på honom inför operationen.

Kan radiojodbehandling vara ett alternativ om det är felimazole han inte tål?
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » tis 14 nov 2017, 10:23

Går på Starwatchers svar och vet utifrån oss tvåbenta att just mediciner med leverpåverkan, ju fler du har större är riskfaktorn att levern påverkas. Jag själv har fått mediciner som båda har leverpåverkan och mina värden blev höga och här fattade inte läkarna A eller B, varför. För detta ska vara sällsynt även hos oss tvåbenta. Böt en medicin och därefter gick levervärdena ner. Därav jag tror att Starwatcher är inne på rätt väg. På det vet jag att katter och vi tvåbenta inte har samma metabolism och funkar lika, men tror att biverkningarna och hur detta kan funka är liknade.

Finns inge värre när det som är inte riktigt stämmer för våra pälsklingar :rose:
Over and out
Roger that

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » tor 16 nov 2017, 10:02

Veterinären ringde med svar på biopsi igår. Cholangiohepatit, eller inflammation i lever och galla. Inga spår av tumörer eller annat sånt skräp. Fullt behandlingsbart och de flesta katter återhämtar sig helt.

Googlade runt lite igår kväll. Behandlingen verkar vara bredspektrumantibiotika under en längre tid. Gärna tillsammans med lever- och gallunderstödjande mediciner (som han redan får). Jaromir står redan på Synulox som förebyggande efter operationen. Gissar att vi får fortsätta med det en tid framöver. 3-6 månader verkar vara normal behandlingstid på det jag kunde få fram igår.

Missen lär inte vara överdrivet imponerad av att fortsätta regimen med tre tabletter på morgonen + flytande medicin och två tabletter på eftermiddagen. Men är det vad som krävs får matte fortsätta kämpa med honom.

Känns ändå skönt att vi fått någon form av diagnos att förhålla oss till och att det är något som är fullt behandlingsbart. Tankarna spinner så lätt iväg till värsta scenario, framförallt när han inte verkade svara på medicineringen han fick tidigare.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » tor 16 nov 2017, 18:10

Safia skrev:Veterinären ringde med svar på biopsi igår. Cholangiohepatit, eller inflammation i lever och galla. Inga spår av tumörer eller annat sånt skräp. Fullt behandlingsbart och de flesta katter återhämtar sig helt.

Googlade runt lite igår kväll. Behandlingen verkar vara bredspektrumantibiotika under en längre tid. Gärna tillsammans med lever- och gallunderstödjande mediciner (som han redan får). Jaromir står redan på Synulox som förebyggande efter operationen. Gissar att vi får fortsätta med det en tid framöver. 3-6 månader verkar vara normal behandlingstid på det jag kunde få fram igår.

Missen lär inte vara överdrivet imponerad av att fortsätta regimen med tre tabletter på morgonen + flytande medicin och två tabletter på eftermiddagen. Men är det vad som krävs får matte fortsätta kämpa med honom.

Känns ändå skönt att vi fått någon form av diagnos att förhålla oss till och att det är något som är fullt behandlingsbart. Tankarna spinner så lätt iväg till värsta scenario, framförallt när han inte verkade svara på medicineringen han fick tidigare.

Så skönt att ni fått en diagnos. Det känns ändå bättre att veta vad det är och du ska se att misse så småningom gapar snällt och sväljer när han blir van.

Användarvisningsbild
loella88
Professionell katt
Professionell katt
Katt: Två CRX-huliganer.

Inläggav loella88 » Idag, 02:26

Tråkigt att läsa, men skönt förstås ändå att ha en diagnos på vad som felar! Håller nu alla tummar för att Jaromir piggnar på sig med behandling!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"