Matcirkus, liten mattjuv och äldre gentlemannakatt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Matcirkus, liten mattjuv och äldre gentlemannakatt

Inläggav Aziz » sön 29 okt 2017, 18:12

Hur fungerar matstunderna hemma hos er som har flera katter? Vi får ingen riktig ordning och vet inte hur vi ska lösa det.

Det största problemet är att vår yngre katt vill äta sin äldre kattkompis mat. Den enda mat som kan stå framme är torrfoder som lillen aldrig så mycket som petar på. Lillen äter MUSH så att det täcker hela hans dygnsbehov. Herr katt tycker att MUSH är blää och vill ha påsar eller konserver från Gourmet eller Mjaus tetror. Men all form av blötmat som serveras till herr katt vill lillen också ha, det spelar ingen roll om jag serverar lillen mat samtidigt, inte ens om han får likadan mat som herr katt. Lillen slänger i sig sin mat eller äter bara lite och av den och går sedan och lägger sig bredvid herr katt som då slutar äta och går därifrån.

Herr katt har tagit en sådan här "hänsyn" till lillen sedan han var kattunge men jag trodde att det skulle gå över när lillen blev vuxen. Det vore ju inget problem om herr katt gick till lillens skål istället men det är som om han tappar matlusten när lillen stör. När jag är hemma separerar jag dom så att herr katt ska få matro men det är inte optimalt eftersom han egentligen vill äta lite och ofta. Jag har funderat på en Sure-feeder men tror inte att det skulle hjälpa eftersom lillen bara behöver lägga sig bredvid för att herr katt ska sluta äta. Torrfoder får herr katt ha ifred, men eftersom han behöver gå ner lite i vikt vill jag att han äter lite mer våtfoder men kan samtidigt inte ta bort torrfodret helt eftersom han får specialfoder för lederna.

Har någon upplevt samma eller liknande? Hur har ni löst det? Hur gör ni andra vid matdags? Tips? [-o<

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Matcirkus, liten mattjuv och äldre gentlemannakatt

Inläggav Starwatcher » sön 29 okt 2017, 18:57

Bygg en matlåda till Herr Katt? En hol-låda från IKEA med en chipstyrd kattlucka så enbart Herr Katt kan komma in i lådan kanske kan fungera :-k Byggbskrivning finns på kattstatus.se. Verkar lätt och snabbt att göra.
Bild

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 19:13

Här har jag matvraket Manami (äter allt och hur mycket som helst). Hungran Yra som tycker allt mat är god och hennes mat.
Ludde som snällt väntar på sin tur, Luna och Madde blir lätt störda och går iväg (jag tycker båda behöver äta lite mer).

Torrfoder står alltid framme och tack och lov tycker Luna, Ludde och Madde att det är smaskens.
När jag serverar blötmat på helgen och har tid så väljer jag att servera typ 4-5 gånger/dag, lite åt gången. För att Luna och Madde ska få äta i fred får de maten vid sidan om och jag serverar förrätt till Manami och Yra. Varsin klick mjukost som tar lite tid att äta innan de börjar på blötmat. Ibland lockar jag in dom i vardagsrummet med lite godis de får leta fram så de andra får äta i lugn och ro.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tis 31 okt 2017, 10:08

Bygg en matlåda till Herr Katt? En hol-låda från IKEA med en chipstyrd kattlucka så enbart Herr Katt kan komma in i lådan kanske kan fungera :-k

Jag har funderat i liknande banor, vet bara inte var jag ska få plats med den. Har också tänkt att jag kanske skulle installera chippad kattlucka till sovrummet och servera herr katts mat där. :-k
I morse hetsåt lillen så att han kräktes (på vita ryamattan så klart). Kanske måste försöka i båda ändar så att säga, och fundera på varför han är så matfixerad, lillgubben. :consoling:

När jag serverar blötmat på helgen och har tid så väljer jag att servera typ 4-5 gånger/dag, lite åt gången. För att Luna och Madde ska få äta i fred får de maten vid sidan om och jag serverar förrätt till Manami och Yra. Varsin klick mjukost som tar lite tid att äta innan de börjar på blötmat. Ibland lockar jag in dom i vardagsrummet med lite godis de får leta fram så de andra får äta i lugn och ro.

Ja när jag är hemma så är det lättare att ha koll. Jag ger lillen lite laktosfri yougurt ibland för att han ska vara sysselsatt men det äter han ju på tre sekunder och sedan är han ändå vid herr katt. Lite mjukost kanske tar längre tid men herr katt äter så himla långsamt. :-k

Användarvisningsbild
Bast
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » ons 01 nov 2017, 18:43

Som nämnts ovan kan chip-läsare fungera. Men hur ser du på att det finns blötmat, du nämnde mjau, framme mer eller mindre hela tiden precis som torrisarna? Kanske ett alternativ, även om det innebär att lillen äter mer och du inte riktigt har koll på vem som äter vad.. Jag tänker att han kanske vänjer sig vid att den finns där efter ett tag och ser barfen som huvudsaklig föda, men det förutsätter ju att den är "godare" än blötmaten. En av våra vill äta typ en tugga 100 gånger om dagen, annars hetsäter hon och spyr, vilket gör att det måste finnas mat framme. Sedan får hon barf ett par gånger om dagen som "riktig" mat. Den andra ratar barf helt utom vid vissa tillfällen då han helt sonika stjäl den och sväljer i en tugga :smile: Men de gångerna kan jag räkna på en hand. Han är annars en blötmats-junkie :smile:
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » lör 04 nov 2017, 14:29

Bast skrev:Som nämnts ovan kan chip-läsare fungera. Men hur ser du på att det finns blötmat, du nämnde mjau, framme mer eller mindre hela tiden precis som torrisarna? Kanske ett alternativ, även om det innebär att lillen äter mer och du inte riktigt har koll på vem som äter vad.. Jag tänker att han kanske vänjer sig vid att den finns där efter ett tag och ser barfen som huvudsaklig föda, men det förutsätter ju att den är "godare" än blötmaten. En av våra vill äta typ en tugga 100 gånger om dagen, annars hetsäter hon och spyr, vilket gör att det måste finnas mat framme. Sedan får hon barf ett par gånger om dagen som "riktig" mat. Den andra ratar barf helt utom vid vissa tillfällen då han helt sonika stjäl den och sväljer i en tugga :smile: Men de gångerna kan jag räkna på en hand. Han är annars en blötmats-junkie :smile:

Jag har tidigare tillämpat fri utfodring men tyvärr med resultatet på sista tiden att båda katterna har gått upp för mycket i vikt. Lillen därför att han inte verkar ha någon stopp-knapp. Han äter allt tills det tar slut (han måste ha varit labrador i ett tidigare liv). Herr katt har också gått upp i vikt eftersom han äter mer torrfoder när all hans blötmat försvinner ner i lillen. :swear: Det fungerade bra när lillen fortfarande växte. Men nu måste vi hitta nya rutiner. Om lillen äter 4-5 MUSH om dagen/natten och inget annat så mår han bäst, får fin päls, är glad och aktiv och bra i magen. Herr katt behöver en liten skopa specialblandat torrfoder morgon och kväll och därutöver har han tidigare fått blötmat 3 gånger per dag, tidig morgon, sen em och sen kväll. Men han äter som sagt inte upp blötmaten direkt utan vill småäta ca 10-15 gnr/dag och 2-3 gånger på natten och finns ingen blötmat äter han torrisar istället. Bäst vore såklart om herr katt också åt MUSH men det tror jag är utsiktslöst. Den enda mat han kan tänka sig förutom sin älskade Gourmet och Mjau emellanåt, är en exklusiv färsk räka då och då och rökt kalkon. :roll: Hur kan de vara så olika?

Användarvisningsbild
Bast
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Cornish Rex

Inläggav Bast » sön 05 nov 2017, 21:07

Det låter ju onekligen lite krångligt med två helt olika behov :-k Kanske är lucka med chip det bästa att pröva i detta läge. Svårt om du har dåligt med plats, men kanske finns det någon smidig lösning att ha det "i" en möbel som soffbord, sängbord, sittplats i hallen eller liknande. Sovrummet borde ju fungera om du kan tänka dig att göra hål i dörren.
there's a difference between alone and lonely
"One's a choice you make for yourself. The other's the power you give to someone else to make for you."

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 05 nov 2017, 22:48

Bast skrev:Det låter ju onekligen lite krångligt med två helt olika behov :-k Kanske är lucka med chip det bästa att pröva i detta läge. Svårt om du har dåligt med plats, men kanske finns det någon smidig lösning att ha det "i" en möbel som soffbord, sängbord, sittplats i hallen eller liknande. Sovrummet borde ju fungera om du kan tänka dig att göra hål i dörren.

Ja, tror nästan kattlucka i sovrumsdörren vore det bästa. Sedan hoppas jag att det går att lära honom att han ska gå dit för att äta även om dörren är stängd. Han är ju en rätt stor katt också så hoppas att han kan klämma sig igenom en kattlucka, de ser rätt små ut. :-?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"