15v kattunge nyser o snorar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Katt: Perser & Heliga Birmor
Kontakt:

Inläggav Katarina » sön 29 okt 2017, 17:02

Hej!
Vi har ett syskonpar på 15 veckor. Vanessa nyser mycket oftare än Vide och har snor i ena näsborren, så pass så att jag tvättar bort snorkråkor varje eller varannan dag.

Jag är ju jättehönsmamma och tänker att hon har säkert någon tumör i näsan :( Har dock inte märkt att hon påverkas av det på något sätt, hon är piggare än brorsan Vide, andas fint såvitt jag kan se och höra, hon äter bra, kräks aldrig etc. Vet att gräs kan sätta sig fel, men hon har inte fått gräs hos oss... har varit här i tre veckor.

Vad tycker ni, bör vi åka in eller räcker det med att ha henne under uppsikt och ta upp det på kastreringen, om hon fortfarande nyser då?

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Re: 15v kattunge nyser o snorar

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 18:35

Är dom vaccinerade? Veterinärbesiktning när ni köpte dom?

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » sön 29 okt 2017, 19:00

Skulle kolla upp innan kastreringen. Trist om det blir inställt när ni lämnat in henne och lilla stackarn fått vara utan mat. Söva liten sötnos med kattsnuva vill man nog inte göra för ett planerat ingrepp som kastrering.
Bild

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » sön 29 okt 2017, 19:34

Ja, självklar är de båda vaccinerade 2 gånger och veterinärbesiktade. Hennes ögon rinner inte alls.

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 19:43

Då skulle jag absolut kolla upp det före. Håller med att det vore synd om kastrering blir inställd för att hon inte är pigg.
Visserligen har jag haft någon katt som nyst och verkat lite förkyld någon gång, men det har gått över på cirka en vecka, precis när jag bestämt att det är dags att ringa veterinär.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 29 okt 2017, 19:45

Jag hade avvaktat om det var min katt. Virus är den troligaste orsaken och då är det bara kroppen själv som måste läka ut det. Eftersom katten är pigg och opåverkad i övrigt är skulle ett veterinärbesök bara innebära onödig stress och ytterligare påfrestning för kattens immunförsvar.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » sön 29 okt 2017, 19:47

Fast om det vore snuva skulle hon väl snorat lika mycket från båda näsborrarna? Men det är den ena bara som det bildas någon snorkråka i. Jag är snarare orolig över att det är något i näsan, någon polyp eller vad vet jag.

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » sön 29 okt 2017, 19:47

Pigg är hon! Annars hade vi åkt in direkt.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 29 okt 2017, 20:09

Katarina skrev:Fast om det vore snuva skulle hon väl snorat lika mycket från båda näsborrarna? Men det är den ena bara som det bildas någon snorkråka i. Jag är snarare orolig över att det är något i näsan, någon polyp eller vad vet jag.

Är det torrt brunsvart sekret ? I så fall är det (enligt min erfarenhet) ganska vanligt att det ibland bara verkar bildas i ena näsborren. Det handlar iallafall om väldigt lindriga symtom som förmodligen kommer att försvinna av sig själv så småningom. Än så länge är ju nosgången också ganska trång eftersom hon bara är en kattunge.

Kanske är det bara det där torra snoret som killar i nosen och får henne att nysa? Bebisnäsdroppar kan hjälpa för att hålla nosgången fri.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Katarina
Überkatt
Überkatt
Kontakt:

Inläggav Katarina » sön 29 okt 2017, 20:29

Ja, Birmafröken, det blir brunsvart och torrt. Hmm kanske biverkning av vaccinet? Tror jag avvaktar ett tag iaf, ser hur det blir. Ska prova med bebisnäsdroppar! Tack så jättemycket för allas input :)

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"