Dålig i magen - Dyrt foder som gäller?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Mila
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Dålig i magen - Dyrt foder som gäller?

Inläggav Mila » ons 25 okt 2017, 12:07

Hej!

Har tagit hand om en hemlös katt som tidigare matats med friskies torrfoder. Direkt när han kom till mig gav jag mjau blötfoder som jag gillar efterssom det har en hög kötthalt och är svenskt. Jag köpte även applaws spannmålsfritt torrfoder.

Han var väldigt lös i magen och jag spårade det till det hastiga foderbytet till blötmaten som jag vet kan vara lite kraftig för en känslig mage. Jag fastade honom i ett dygn och gav kokt kyckling för att stabilisera magen men han gick inte på lådan på 3 dygn så jag fegade ur och gav mjau igen för att få fart på det, Han gjorde ett "snyggt besök i lådan" och sedan dess har han fått kokt kyckling och applaws torr. Han är bättre än tidigare men det är fortfarande aldeles för lösa korvar som ibland mer liknar komockor.

Nu funderar jag på om även applaws torr är för mycket för hans mage, är alternativet ett vetrinärfoder? Han är en stor katt som äter som en häst och har varit något undernärd så jag kan inte låta bli att snegla på det billigare alternativet Kattovit Gastro., har någon erfarenhet av detta foder?

Men vetrinärfodren bär emot efterssom spannmål är den främsta ingrediensen och det går emot mina principer om ett foder med kött som främsta ingrediens.

Drar mig för en kycklingdiet igen efterssom han blev förstoppad sist. Har någon några bra tips på hur jag kan göra?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Dålig i magen - Dyrt foder som gäller?

Inläggav Birmafröken » ons 25 okt 2017, 18:55

Mitt bästa tips mot lös mage är Canikur Pro som är pasta i doseringsspruta. Smakar jättegott dessutom enligt mitt lilla matvrak med lös mage.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » ons 25 okt 2017, 19:30

Hur länge har han bott hos dig? Jag tänker att om han varit något undernärd kan det också ta lite tid innan magen vänjer sig. Har han varit på veterinärkoll så du vet att han är frisk i övrigt? mask?
Det kan ta tid för att få magen bra och precis som du tänker är det viktigt att inte bli alltför nervös och byta foder ofta eftersom det ofta ger lös mage.
Jag har aldrig provat torrfodret du funderar på, men tänker att det kanske kan vara Mjau som ger lös mage?
Hur är fördelningen på blötmat/torrfoder nu?

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » ons 25 okt 2017, 21:21

Skulle inte laborera allt för mycket med olika foder just nu för att det kan förvärra situationen (egen erfarenhet).

Utan först i väg till en kunnig veterinär som kan mage och göra en utredning. Främst kolla hur kissen mår och kunna få en hum om vad som strular. Även om detta kan komma kosta en slant men det som är, är att det är både bättre för kissen och din plånbok i längden.

Min erfarenhet är, när en kisses mage börjar strula så är det väldigt lätt att stjälpa magen lite till just för vi bryr oss och vill kissens bästa. Ett sätt är ju att köra eliminering, är det mjau blötmat som kissen inte klarar - kör på det över helgen och om det är så, så får du svar ganska direkt. Så då är det nog inte torrisarna. Då låt katten så just på de torrisar du gav och inte den mat som den stod på innan om kissen mage klarar det. Annars är det skonkost som gäller och det finns en del att välja på hos veterinären. Ja, dyrt för tillfället, tills kissen kommer till en veterinär som kan mage och på så sätt kunna få kissen bättre och på så sätt kunna förebygga en massa iframtiden. Därefter kan ni njuta av varandra.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Inläggav satanica » tor 26 okt 2017, 02:03

Det är troligrvis det snabba bytet som gjort magen ostabil om katten inte var dålig i magen redan innan han kom till dig.
Om han redan var mager och undernärd när han kom till dig undrar jag om du gjort en checkup hos veterinären? Det är ju en bra start då man även kan kolla om katten är chipmärkt då du säger att det är en hittekatt. Du kan ju även skicka in bajsprov för att kolla om den har parasiter och behöver behandling om det är därför katten är mager och äter mycket.

Är magen ostabil testa skonkost igen med procolin eller diarsanyl som hjälper att återställa tarmfloran. Eller testa torrfoder från veterinären för katter med diarré en tid för att stabilitera magen och katten ska ha chans att gå upp i vikt.
Bild

Mila
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Mila » tor 26 okt 2017, 10:25

Han har bott hos mig i sex veckor och har tidigare blivit matad under flera år och intagen i en hittekattsförening som gjort hälsokoll, märkning, vaccinering, avmaskning, etc.

Var själva med honom till vet för två veckor sedan för en uppföljning då han innan han kom till oss opererat bort en polyp i örat och de tyckte det såg bra ut förutom lite undernäring, smutsig i öron och täppt i nosen. Så vi har hållt på med öronrengöring och nosdroppar i ett par veckor. Tänker att jag måste ge det lite tid innan jag galopperar tillbaka till vetrinären igen.

Men han kanske får fortsätta på applaws torr och kokt kyckling tillsammans med någon Canicur eller FortiFlora. Blir han inte bättre inom ännu en vecka så får jag prata med vetrinären igen.

Jag är en väldigt orolig kattägare och vet att risken, som någon tidigare skrev, är att jag bara förvärrar genom att leta efter snabba lösningar. Skulle säkert kunna åka med katten till vet en gång i månaden för saker jag oroar mig för :shock:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"