Varför gör de på detta viset?

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Varför gör de på detta viset?

Inläggav Aziz » mån 23 okt 2017, 19:24

Förra veckan när jag klappade vår herr katt på huvudet kände jag något konstigt på hjässan och trodde först att det fastnat något i pälsen som jag försökte pilla bort. Men det gick varken att få bort eller se vad det var. Vi tog kissen till vet som konstaterade en rätt illaluktande böld som hon behandlade och gjorde rent och så fick herr katt en spruta och har därefter gått på en antibiotika-kur. :consoling: Vet ansåg att det måste vara resultatet av en kattklo och lill-kissen blev såklart huvudmisstänkt även om jag kände mig skeptisk eftersom lillen är en späd och harig typ som knappast skulle ge herr katt en omgång. :shock:

Nu har jag varit ovanligt mycket hemma för att kunna övervaka medicinering och matintag. Vet ansåg dessutom att herr katt behövde gå ner i vikt. :oops:

Hursomhelst har jag nu blivit vittne till följande scen som utspelar sig flera gånger om dagen:

Lillen och herr katt står mittemot varandra och lillen försöker provocera fram lek (?). Herr katt undviker att titta på lillen men ställer sig därefter nos mot nos med lillen och börjar sedan ett frenetiskt slickande av lillen. Lillen börjar slicka tillbaka och det ser hur rart ut som helst men sekunden senare så verkar lillen ha fått nog och börjar nafsbråka istället varpå herr katt dammar till honom och lillen slår därefter herr katt med klorna på hjässan.

Lillen är alltså helt klart den skyldiga men vad handlar detta om? Jag brukar gå in och bryta och antingen börjar hela "ritualen" om eller så struntar de helt i varandra och verkar hur avslappnade som helst. Som sagt vad pysslar kattpojkarna med? Är det lek? Bör jag ingripa? Är det någon form av test och utmaning från lillen? Tidigare har det bara varit herr katt som har tvättat och herr katt har drämt till lillen om han har försökt tvätta tillbaka. Nu låter sig herr katt snällt bli tvättad men då blir han istället biten och så är det full cirkus. Någon som vet och har idéer om hur vi löser detta så det inte blir fler turer till vet.?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Varför gör de på detta viset?

Inläggav Birmafröken » mån 23 okt 2017, 19:50

Verkar som att Lillen börjar bli vuxen och har börjat hävda sig, dvs. Lillen känner sig inte längre bekväm med att vara i det automatiska underläget det innebär att vara yngst och sist in. Oftast nöjer sig kastrerade katter med sina invanda roller, men ibland behövs det lite uppgörelser och markeringar när den yngre känner sig vuxen nog att utmana den äldre. Att det blir så beror till största del på de enskilda katternas personligheter och temperament, men det skadar inte att utöka resurserna i reviret så att konkurrensen minskar.

Att slaget på huvudet ledde till en böld var förmodligen bara oturligt, men håll klorna korta så att det inte händer igen.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Kulan
Mästerkatt
Mästerkatt
Katt: Donna MCO-tjej, Poppe husishane

Inläggav Kulan » mån 23 okt 2017, 20:01

Spontant tror jag att bölden på huvudet på herr katt är en olycka. Ja, antagligen är det lillkatten som gjort detta, utan avsikt att skada.

Jag tycker att herr katt och lillkatten kan få hantera detta själva. Vanlig brottning och smågnabb kan se våldsamt ut. Men det är stor skillnad på det och riktigt kattslagsmål. Skulle tro att vi tvåbeningar gör mer skada om vi lägger oss i för mycket.

Här hemma har vi Poppe och Sigge. Poppe är ca 8 åroch Sigge 2 år. Dom är kompisar, som ler-och-långhalm. Kan sova ihop. Men däremellan är det mycket bus och bråk och brottning och jaga varandra. Jag avbryter sällan. Möjligen gör jag det på samma sätt som om jag skulle ha haft två ungar i typ 7-12 års ålder. "Hallå, sluta! Ni är jobbiga! Gå på vars ett håll så jag slipper höra detta!" Och pekar och visar att dom uppför sig fel. Båda två!

Den enda gång jag skulle avbrutit ett sånt "slagsmål" är om det hade varit ett ordentligt kattslagsmål på gång, med skrik och bakåtstrukna öron och vilt piskande svansar. Och då med typ en sopkvast eller liknande, inte med händerna. Men inte busbråk, det får dom hantera själv.
Ragdoll och huskatt

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » mån 23 okt 2017, 21:23

Variant på lekbråk? Vid putsning får ju ibland ena katten nog och då viftas det med tassar eller brottas för fullt. Kan nog väl vara att Lillen tycker att han är stor nog nu för att säga ifrån.

Jag brukar inte avbryta om det inte är för våldsamt med ett undantag dvs om dom är jättetrötta. Riktigt trötta Prickisar kan plötsligt mitt upp i vild rolig lek bli för trötta och då blir båda upprörda och ledsna ungefär på det viset som en 3-åring kan bli. Bättre att förebygga tycker jag *trist matte*

Ngt rivsår har det blivit även hos oss men lyckligtvis har vi klarat oss från vet.besök.

Hoppas att såret läker bra och att Herr Katt slipper fler skador. Båda hälsar att det är ofint av Lillen att inte respektera Herr Katts överhöghet och inte minst att en prickig pojke absolut inte kan väga för mkt - det är pondus och är det ngt en prickig katt har så är det just pondus. Tösen säger att dylika oförskämdheter bekräftar hennes uppfattning om veterinärer!

Hur går det att få i Herr Katt antibiotikan? Bengaler är ju vanligen inte de mest lätthanterade när det gäller saker dom inte vill 8-[
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » ons 25 okt 2017, 10:17

Tack Birmafröken, Kulan och Starwatcher för input! :rosor:

håll klorna korta så att det inte händer igen

Absolut, vi klipper dem regelbundet, bl.a. eftersom lillen har en förkärlek för att trampa runt i ansiktet på en. ;-)

Ja, antagligen är det lillkatten som gjort detta, utan avsikt att skada.

Nej, det tror inte jag heller, han är världens goaste fjant. :luv: Men han börjar nog tycka att han är tillräckligt väluppfostrad vid det här laget. Herr katt håller nog inte med riktigt, han skulle lätt kunna kvalificera sig som kattvärldens Magdalena Ribbing, frid över hennes minne. :heart:

Båda hälsar att det är ofint av Lillen att inte respektera Herr Katts överhöghet och inte minst att en prickig pojke absolut inte kan väga för mkt - det är pondus och är det ngt en prickig katt har så är det just pondus. Tösen säger att dylika oförskämdheter bekräftar hennes uppfattning om veterinärer!

Herr katt skulle nog, om han kunde, tacka ödmjukt för denna förståelse från prickisarna och påpeka att varken ungdomar eller veterinärer nu för tiden har den minsta hyfs! :roll:

Hur går det att få i Herr Katt antibiotikan? Bengaler är ju vanligen inte de mest lätthanterade när det gäller saker dom inte vill 8-[

Det har varit en kamp ska jag säga. Vi har mortlat tabletterna och försökt servera i favoriträtter. Men han har varit väldigt skeptiskt och vissa saker har ratats direkt när han känt lukten av medicinen. Har fått beställa extra dos av vet för att kunna ersätta x antal slängda tabletter. De två bästa metoderna har varit att röra ner pulvret i gelen från en Mjau-tetra, det kanske blockerar lukten (?) och sedan kom husse på knepet att smeta pulvret jämt fördelat över en skiva rökt kalkon och låta den ligga till sig någon minut. Därefter har han rullat ihop skivan som en pannkaka och skivat den och serverar kattherren. Det har funkat flest gånger. :-D

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » ons 25 okt 2017, 14:02

Här blir det ofta mycket tassviftande under tvättninig

Tror det handlar om överstiulering . Bägge mina kan tvätta varandra samtidigt och vara hur go som helst tills någon får nog och det blir 'krig"

jag lägger mig i om jag tycker jackson blir för tjurig och bara slår på jane .

Oftast lyssnar han på hennes fräs och kropspråk men ibland gör han inte det och då avbryter jag.

Annars får de lösa det skjälva .

Öven här har det blivet något sår hos bägge två
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » tor 26 okt 2017, 09:50

Tror det handlar om överstiulering . Bägge mina kan tvätta varandra samtidigt och vara hur go som helst tills någon får nog och det blir 'krig"

Tack för input Eye, :rosor: Känner mig lugnare när jag vet att det händer i de bästa familjer. :grin: ;-)

Reilly
Mogen katt
Mogen katt
Katt: Ragdoll, Siames och Bondkatter

Inläggav Reilly » tor 26 okt 2017, 17:07

Mina katter som var syskon och bästa vänner gjorde samma sak. Varenda kväll var det samma visa. Dom låg på sängen och tvättade varann och allt var frid och fröjd i 10-20 minuter tills det blev bråk och skrik och sura miner. Det slog nästan aldrig fel att mysstunden slutade i kaos. :roll: :smile:

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » tor 26 okt 2017, 22:39

Det där har jag funderat på väldigt mycket sista tiden också. Speciellt på morgonen när Luna redan är i sängen och gosar, kommer lucifer och lägger sig med huvudet mellan Lunas fram tassar och låter sig bli slickad. Vilket går jättebra och ser jättegulligt ut i typ 1 minut innan luna dunkar till lucifer på huvudet och sen är det full fart.. :roll:

Under dagen blir det oftast någon tävling om vem som ska tvätta vem och det urartat också alltid i brottning..

Som för först gången ägare till två katter blir man så mycket lugnare av att läsa att andras katter gör likadant. Var så himla fundersam på det sär beteendet ett tag.

Användarvisningsbild
Colourspot
Högt upplyst katt
Högt upplyst katt
Katt: huskatt

Inläggav Colourspot » sön 29 okt 2017, 07:36

Lillan låter hälsa att det är en prima arbetsmetod att klippa till den större katten på skallen med en framtass - hon gör så jämt :smile: . När han är jobbig, när det ska busas, när de jagar varandra (klipper till och springer sen fort som tusan åt andra hållet)... En lekfull markering som gärna ska utföras i full fart med båda framtassarna. Lilla fröken är mycket för att vifta med framtass. Stor katt ska inte tro att han är nåt bara för att han är störst, pfft.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » sön 29 okt 2017, 17:10

Tack Reilly, Lilla Luna och Coulorspot! Det är jätteskönt att ni berättar om liknande beteende hos era kissar. :rosor: Lillen gör precis som din Lillan, Coulorspot, drämmer till och rusar iväg. :smile:

Användarvisningsbild
Yrhättans
Moderator
Moderator
Katt: ett gäng busiga birmor

Inläggav Yrhättans » sön 29 okt 2017, 18:39

Att drämma till någon på huvudet med tassen fungerar också bra när man tycker att husse varit snål med godis hälsar Yra.
Matte fattar fortfarande inte riktigt varför men det händer. Yra tigger godis av husse, tycker hon fått för lite och går fram till närmaste oskyldiga katt och drämmer till den stackaren på huvudet, sen går hon iväg.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt

Inläggav Aziz » mån 30 okt 2017, 10:05

Yrhättans skrev:Att drämma till någon på huvudet med tassen fungerar också bra när man tycker att husse varit snål med godis hälsar Yra.
Matte fattar fortfarande inte riktigt varför men det händer. Yra tigger godis av husse, tycker hon fått för lite och går fram till närmaste oskyldiga katt och drämmer till den stackaren på huvudet, sen går hon iväg.

:smile:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"