Astmakatter

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt
Katt: Sibir

Astmakatter

Inläggav Tjejenmedklös » lör 21 okt 2017, 23:46

Ni med astmakatter hur ofta går ni på uppföljning?
Vad gör ni då ,lungröntgen eller lyssnar dem bara?
Hur tycker ni att utvecklingen är på sjukdomen, blir den sakta sämre ,är den konstant, eller är det periodvis?

Någon annan
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Astmakatter

Inläggav Någon annan » mån 23 okt 2017, 07:25

Vår katt har stått på kortisoninhalator i ca 5 år. I början gjorde vi besök ganska ofta men när veterinären såg att det blivit bättre har vi minskat ner besöken. Röntgen gjorde vi kanske bara 2 gånger. Numera så går vi en gång i halvåret och tar blodprov eftersom hans njurvärden blev dåliga pga kortisonet, men även det är under kontroll nu! Han är 15 år och still going strong[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]

Skickat från min D5503 via Tapatalk

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » sön 05 nov 2017, 16:58

Är det någon som provat amazapet ett homeopatiskt preparat till katter eller hundar med astma eller bronkit? Då menar jag vid sidan av kattens vanliga medicin.

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » sön 05 nov 2017, 21:31

Är det någon som använder hexarinse till katter med forl eller andra tandproblem ?

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » ons 08 nov 2017, 08:19

Min ena katt fick diagnosen bronkit i våras, nu försöker vi komma på vad det beror på, misstänker allergi.

Han har en inhalator som han använder 2 ggr/dag samt så har jag börjat om med kortisontabletter då inhalatorn inte riktigt hjälper. Jag tror senaste röntgen var i Juli, då gick han på högdos kortison och såg fin ut :hi5: Var tillbaka i slutet på oktober då jag tyckte han lät sämre igen, då lyssnade dom bara på halsen och satte in mer medicin igen. Ska tillbaka den 24:e, får se om det blir röntgen eller narkos så dom kan kolla ner i halsen då eller om veterinären bara lyssnar igen :)

Hexarinse hjälper nog inte en katt med FORL, då måste det opereras, Men min har tandköttsinflamation och jag fick med mig nå smörja från veterinären, kan kolla vad den heter efter jobbet

Tjejenmedklös
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Tjejenmedklös » tor 09 nov 2017, 22:02

Hej lindak. Min katt har haft astma i två år nu. Och han hostar aldrig men jag kan höra honom nysa ett par gånger i månaden, han nyser då bara till en gång. Men däremot så har han börjat knorra när han ligger och sover eller vilar,så varje gång han sträcker eller vänder på sig så låter det, ärnset något du känner igen? Jag använder inhalator.
Angående hexarinse så vet jag att det inte funkar mot forl men tänkte att om man använder det nån gång i veckan för att förbättra tandhygien.

Användarvisningsbild
lindak
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Änglakatten Gullan <3
Kontakt:

Inläggav lindak » fre 10 nov 2017, 07:13

Tjejenmedklös skrev:Hej lindak. Min katt har haft astma i två år nu. Och han hostar aldrig men jag kan höra honom nysa ett par gånger i månaden, han nyser då bara till en gång. Men däremot så har han börjat knorra när han ligger och sover eller vilar,så varje gång han sträcker eller vänder på sig så låter det, ärnset något du känner igen? Jag använder inhalator.
Angående hexarinse så vet jag att det inte funkar mot forl men tänkte att om man använder det nån gång i veckan för att förbättra tandhygien.

Det fetade känner jag absolut igen!

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"