Äter plötsligt inte torrfoder.

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
deathbykebab
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Äter plötsligt inte torrfoder.

Inläggav deathbykebab » fre 20 okt 2017, 12:26

Solweig, en bondkatt på 10 år har plötsligt slutat äta sitt torrfoder.

Hon har alltid fått i stort sett uteslutande torrfoder. Blötmat har hon fått vid enstaka "speciella" tillfällen.
Nyligen bytte jag torrfoder från Lantmännens "Mjau" till Royal Canin. Bytet gick till så att jag blandade den gamla sorten med den nya och genast började hon plocka ut den nya maten och lämnade den gamla. Hon frossade i sig den nya maten och jag fick börja ransonera lite. Tidigare har jag kunnat ställa fram en skål mat och hon har ätit det hon velat ha och jag har fyllt på efter ett par dagar när skålen varit tom.

Sedan någon vecka har hon dock slutat äta torrfoder helt och hållet. Det beror dock inte på brist på hunger eftersom hon ska på min mat så fort jag dukar fram. Det äts allt från stekt makrill till kålpudding och till och med popcorn, ostbågar och kakor(!).

Jag funderar på om det inte kan vara nåt knas med hennes tänder. Ibland när hon tuggar så låter det som att hon gnisslar tänder. Det knarrar liksom på ett liknande sätt som på folk som gnisslar tänder i sömnen. Tid hos veterinär är bokat men tänker att någon kanske har en vettig tanke. Ska testa att ställa fram lite blötlagt torrfoder och se om hon äter det.

I övrigt verkar hon må bra. Lika gosig som vanligt och sitter som ett frimärke på en så fort man inte är uppe och rör på sig.

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Äter plötsligt inte torrfoder.

Inläggav satanica » fre 20 okt 2017, 17:10

Be vetetinären ta röntgen på tänderna för att utesluta forl. Har de ont i tänderna kan de sluta äta eller äter mindre mat då de gör ont.
Blötlägg inte maten och låt de stå framme iaf. Testa att ge blömat annars
Bild

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 20 okt 2017, 17:16

Har du koll på om hon har gått ner i vikt?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » fre 20 okt 2017, 21:17

Om katten har form så kan det låta som om dem gnisslar tänder, kolla bild på forl på nätet,man ser det rätt tydligt bara man vet vad man ska kolla efter.

deathbykebab
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav deathbykebab » mån 23 okt 2017, 19:31

Tackar för svar!
Hade inte hört talas om FORL tidigare.

satanica skrev:Be vetetinären ta röntgen på tänderna för att utesluta forl. Har de ont i tänderna kan de sluta äta eller äter mindre mat då de gör ont.
Blötlägg inte maten och låt de stå framme iaf. Testa att ge blömat annars

betjänten skrev:Om katten har form så kan det låta som om dem gnisslar tänder, kolla bild på forl på nätet,man ser det rätt tydligt bara man vet vad man ska kolla efter.

Har inspekterat tänderna nu och jag tycker det ser ut som att tänderna på övre högra käken ser lite "rötna" ut så det måste bero på det. Nu ikväll har hon satt i sig lite torrfoder och det låter för j*vligt när hon tuggar!

Birmafröken skrev:Har du koll på om hon har gått ner i vikt?

Ja, hon har ju vägrat äta så självklart har hon gått ner i vikt. Men hon får provisoriskt Whiskas från burk tills vi har vart hos veterinären.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"