Hjälpa Lakriz isin sorg

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Hjälpa Lakriz isin sorg

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 20 okt 2017, 08:31

Frågar om tips om hur hjälpa Lakriz i ain sorg på bästa sätt, efter Pepsi hans bror blev akutsjuk och lämnade oss efter 14år.

Vi har köpt en vippa, så han får distraktion och en leksak som inte han har lekt med sin bror med innan. Här kan det handla om att leka fram honom när skyggis beteendet tar över. Visst leker han och är intresserad, men en del gånger väldigt dämpat.

Ger honom massa massa uppmärksamhet och gos. Kommer han och på eget initiativ så är det han som kommer först.

Han äter, än så länge bra och han får själv bestämma vart han vill äta och om han vill ha sällskap.
Alla dessa saker som de hade gemensamt? Städa bort allt på en gång eller lite i taget? Vi ska fixa vissa saker, som blir nya bara för honom och på så sätt fasa bort en del saker. Saker som vi inte riktigt klara av.

Vad mer kan vi göra?

Väntar på veterinären ska ringa om hans IBD. Sorg minskad immunförsvar och kan på så sätt vara en inkörsport till ett skov.
Over and out
Roger that

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Hjälpa Lakriz isin sorg

Inläggav Starwatcher » fre 20 okt 2017, 09:20

Jag skulle inte städa bort allt direkt. Lite som om en äldre person blivit änka/änkeman och så ändras hela hemmet direkt, kan nog skapa ytterligare stress.

Hittade en del tips på saker att tänka på:

http://www.catster.com/lifestyle/five-w ... t-behavior (Catster är en jättebra amerikansk katt tidning!)

https://jacksongalaxy.com/blog/cat-mojo ... nce-grief/

http://www.catbehaviorassociates.com/do-cats-grieve/

Gemensamt verkar vara att behålla rutinerna som varit och inte för snabbt ta bort den döda kattens saker. Lek är alltid avstressande för katter så det är bra att ni leker med Lakriz. Lek gör också underverk för aptiten ngt som jag utnyttjar när Tösen känt av magen.

Hoppas att Anna har ytterligare bra tips till er!

:hug:
Bild

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 20 okt 2017, 09:43

Starwatcher skrev:Jag skulle inte städa bort allt direkt. Lite som om en äldre person blivit änka/änkeman och så ändras hela hemmet direkt, kan nog skapa ytterligare stress.

Hittade en del tips på saker att tänka på:

http://www.catster.com/lifestyle/five-w ... t-behavior (Catster är en jättebra amerikansk katt tidning!)

https://jacksongalaxy.com/blog/cat-mojo ... nce-grief/

http://www.catbehaviorassociates.com/do-cats-grieve/

Gemensamt verkar vara att behålla rutinerna som varit och inte för snabbt ta bort den döda kattens saker. Lek är alltid avstressande för katter så det är bra att ni leker med Lakriz. Lek gör också underverk för aptiten ngt som jag utnyttjar när Tösen känt av magen.

Hoppas att Anna har ytterligare bra tips till er!

:hug:

Vi väntar på andra svar. Vi städar bort lite i taget och låter som en vettig strategi. Lek kändes rätt i hjärtat i går när jag gick förbi zoo-butiken här och köpte Lakriz sin favvo leksak. Märkte att det även hjälper lill matte att leka med Lakriz.

Ska städa idag, med försöka behålla rutinerna - med att försöka återskapa dagen som den var så gått det går. Då som hjälp för oss alla.

Den stora förändringen som blir här och just nu - är att få lill matte att kunna vara i sitt egna rum. De var brother in arms. Pepsi och hon. Just nu mer sover lill matte på soffan och är så lite det går i sitt rum. Öppnar dit lite då och då, när hen kan. Just för att kunna titta in och se Lakriz vara där. Det var Pepsi's favvo ställe och Lakriz vill vara där ibland. Vi har kontaktat psyk som vårdcentral.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 21 okt 2017, 08:43

Jag tror att man hjälper en kvarvarande katt bäst genom att inte ta bort ännu mer ur kattens tillvaro. Katternas gemensamma saker har ju även varit den kvarvarande kattens och en del i den kattens trygga och invanda miljö.

Hur man beter sig och förhåller sig till katten bör också vara så "som vanligt" som det går.

Katter känner såklart oro och otrygghet när en nära kattkompis (som alltid har funnits där) försvinner, men det är viktigt att komma ihåg att för den kvarvarande katten "försvinner" kattkompisen bara från det gemensamma reviret. Det är bara ägaren som vet att katten den här gången är död och förstår det sorgliga i vad det innebär.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Lakriz_Pepsi » mån 23 okt 2017, 09:07

Hur det går här hemma. Det funkar väl, Lakriz får hänga med överallt och även saker som var mer "nej" innan. Kunde måla klart en byrå så var Lakriz med på en stol bredvid. Han har fått tillgång till Lillmattes säng med att vi har öppnat dörren in dit, inte för att mitt barn klarar det helt ännu men för att Lakriz minskade sitt skyggis beteende.

Vi leker med honom.

Vi har inte tagit bort direkt något alls, utan möblerat om lite så Pepsi's grejer inte står mitt i allt men på sidan. Vi möblerade om deras grejer varje gång i vi städade, på så sätt inget nytt eller något borttaget.

Lagt märke till lite nya beteende hos Lakriz. Ska se om det fortsätter, så köper jag en matta till soffan. Den sätter jag på ryggstödet - just för den vägen gillar Lakriz att klättra upp i soffan. Han går inte runt utan över. Andra beteenden, han vill inte äta på samma ställe som de åt. Utan Lakriz visar vägen till olika ställen utan nu bredvid soffan, så har han sällskap. Vet och förstått att det kan komma fler nya beteende hos Lakriz och det är mer anpassa sig efter dem så långt det är möjligt.

Fast ibland lägger jag mig ner för kolla på teve eller lyssna på musik. Då kommer Lakriz och lägger sig så vi har panna mot panna och en tass på min kind. Så börjar mina tårar rinna, då buffar Lakriz mjuk bort mina tårar och stannar där tills det hela gått över. Något som jag inte har något emot men framtiden, ja - utan tårar utan bara massa kärlek till Lakriz.
Over and out
Roger that

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"