Skrikig/rastlös katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Skrikig/rastlös katt

Inläggav Lina87_H » mån 16 okt 2017, 20:05

Hej på er!

Jag har en han katt på 5 månader, okastrerad än så länge.
Han är hemma själv om dagarna när vi jobbar så så fort jag, framförallt jag, kommer hem så skriker/jamar han konstant i drygt 30-60min. Han låter mig inte vara på hela kvällen. Även om min sambo finns där också.

Jag försöker leka med honom, även min sambo, vissa kvällar går det jättebra men oftast är det kul i 10 min sen sitter han bara o glor. Han kan absolut inte leka själv, det funkar i max 2 min.
Här finns massa leksaker, råttor, bollar, klätterträd, prasslig tunnel osv.
Vad f*n ska jag göra för att få honom nöjd?!
Jag pallar inte att ha en skrikande katt som inte ens kan låta mig vara i fred i fem minuter på toaletten utan att stå utanför o skrika. Han vaktar mig överallt.... Han är typ bara nöjd om jag sitter i soffan med honom på magen, helst uppe i halsen hela kvällen.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Skrikig/rastlös katt

Inläggav Birmafröken » mån 16 okt 2017, 21:05

Pratar du mycket med honom och svarar du när han pratar med dig?

Är han en raskatt eller av okänd härkomst (huskatt)? Hos vissa raskatter är pratigheten en del av det förväntade temperamentet, men har du svårt för det har du förhoppningsvis inte valt en sådan.

Kan du tänka dig att skaffa en kompis till honom som han kan rikta sin uppmärksamhet emot och leka med på katters vis?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lina87_H » mån 16 okt 2017, 21:43

Jag pratar tillbaka då han jamar på en "normal" nivå. När han jamar/skriker låter han mer som att han är den sista överlevande på jorden. Detta pratar jag inte tillbaka på då jag inte vill uppmuntrar att han får uppmärksamhet bara för att han skriker högt. Jag måste ju kunna gå på toa, gå ut o slänga skräp osv.

Han är en Birma, som jag alltid fått beskrivet som en lugn och ganska tyst katt. Den mjauar förstås men han gör det på en helt annan nivå.
Tanke är att skaffa en kattkompis i under början av nästa år så min förhoppning är att han blir lugnare då. Antar att han känner sig ensam om dagarna..

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » tis 17 okt 2017, 06:16

Hm, jag har ju själv en birma, och han väldigt birmaaktigt tyst och diskret, förutom när han t.ex tycker att det är dags för blötmat. Då kan han bli precis som du beskriver din katt, så därför undrar jag hur det ser ut med mat och måltider för din katt?

Vad får han för mat? Hur ofta och när? Vem är det som lägger upp maten?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » tis 17 okt 2017, 06:46

Om du inte tänker avla så tror jag att kastrering kan avhjälpa en stor del av rastlösheten.

Att träna huvudet brukar också kunna lugna dem lite. Det finns kattleksaker där katten måste tänka lite för att få ut godis. Ett annat alternativ är att lägga någon kattgodis i ett glas och försöka få katten att klura ut hur den ska komma åt den.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lina87_H » tis 17 okt 2017, 23:04

Birmafröken skrev:Hm, jag har ju själv en birma, och han väldigt birmaaktigt tyst och diskret, förutom när han t.ex tycker att det är dags för blötmat. Då kan han bli precis som du beskriver din katt, så därför undrar jag hur det ser ut med mat och måltider för din katt?

Vad får han för mat? Hur ofta och när? Vem är det som lägger upp maten?

Han får Royal Canin Kitten torrfoder och 2-3ggr i veckan får han även blötmat från Mjau. Torrfoder ger jag den mängd som rekommenderas på förpackningen - den övre gränsen om det står 55-70gram. Detta häller jag upp på morgonen.
Det har bara varit jag som ger honom mat och gör rent hans låda sedan han kom till oss, men jag har bett min sambo hjälpa till så katten ser att någon annan hör detta oxå.

Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lina87_H » tis 17 okt 2017, 23:08

Lurvpöse skrev:Om du inte tänker avla så tror jag att kastrering kan avhjälpa en stor del av rastlösheten.

Att träna huvudet brukar också kunna lugna dem lite. Det finns kattleksaker där katten måste tänka lite för att få ut godis. Ett annat alternativ är att lägga någon kattgodis i ett glas och försöka få katten att klura ut hur den ska komma åt den.

Ja, som sagt, kastrering ska göras under nästa månad. Så jag hoppas han blir lite mindre skrikig.
Precis, känns som att han behöver lite mer stimulering. Vet dock inte vad man ska köpa för leksak, är ju en hel djungel att välja mellan. :-k :-D

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 18 okt 2017, 07:10

Lina87_H skrev:Han får Royal Canin Kitten torrfoder och 2-3ggr i veckan får han även blötmat från Mjau. Torrfoder ger jag den mängd som rekommenderas på förpackningen - den övre gränsen om det står 55-70gram. Detta häller jag upp på morgonen.
Det har bara varit jag som ger honom mat och gör rent hans låda sedan han kom till oss, men jag har bett min sambo hjälpa till så katten ser att någon annan hör detta oxå.

Jag har flera katter och fri tillgång på torrfoder + serverar blötmat både morgon och kväll. Jag vet jag inte riktigt hur mycket var och en äter per dygn, men skulle jag bara servera den rekommenderade portionen en gång per dygn skulle matskålen nog vara tom långa tider för några av katterna. Hur är det med din katt, hur länge räcker portionen han får på morgonen? Skriker han även när han just ätit en blötmatsportion?

Begränsar man mattillgågen får man matfixerade katter, och eftersom maten kommer från dig tror jag att det kan vara därför han är så angelägen om att fånga just din uppmärksamhet.

Eftersom det handlar om en växande kattunge kan du utöka fodertillgången utan risk för övervikt. Blötmat kan du definitivt ge oftare och mer regelbundet eftersom det till största del består av vatten.

Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lina87_H » ons 18 okt 2017, 23:07

Birmafröken skrev:
Lina87_H skrev:Han får Royal Canin Kitten torrfoder och 2-3ggr i veckan får han även blötmat från Mjau. Torrfoder ger jag den mängd som rekommenderas på förpackningen - den övre gränsen om det står 55-70gram. Detta häller jag upp på morgonen.

Jag har flera katter och fri tillgång på torrfoder + serverar blötmat både morgon och kväll. Jag vet jag inte riktigt hur mycket var och en äter per dygn, men skulle jag bara servera den rekommenderade portionen en gång per dygn skulle matskålen nog vara tom långa tider för några av katterna. Hur är det med din katt, hur länge räcker portionen han får på morgonen? Skriker han även när han just ätit en blötmatsportion?

Begränsar man mattillgågen får man matfixerade katter, och eftersom maten kommer från dig tror jag att det kan vara därför han är så angelägen om att fånga just din uppmärksamhet.

Eftersom det handlar om en växande kattunge kan du utöka fodertillgången utan risk för övervikt. Blötmat kan du definitivt ge oftare och mer regelbundet eftersom det till största del består av vatten.

Tidigare har hans skål räckt iprincip hela dagen men nu i helgen märkte jag att skålen var tom under sen eftermiddag. Så när vi kommer hem nu är skålen definitivt tom.
Men han har aldrig jamat i samband med mat tidigare

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » tor 19 okt 2017, 07:25

Kattungar bör ha fri tillgång av mat .
Vad får han för blötmat?gillar han det så ge honom mer av det .

Min tös åt som en häst vid den åldern och åt upp nästan en hel stor burk per dag .

Bägge mina får nuförtid också fri tillgån av sin blötmat
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » tor 19 okt 2017, 08:52

Unga katter behöver otroligt mkt mat. I din katts ålder åt mina katter nästan 1 kg blötmat per dygn och katt samt utöver det torrfoder. Ge fri tillgång på blötmat för att testa så det inte är att din katt helt enkelt är hungrig.
Bild

Lina87_H
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Lina87_H » tor 19 okt 2017, 12:14

Jag får testa att ge honom mer mat så får vi se.
Men min fundeing blir då varför dom skriver en så låg mängd mat på förpackningarna? Om dom egentligen behöver betydligt mer :-k vill ju förstås inte att han ska gå hungrig lille missen.

Tror dock det är en del rastlöshet i hand beteende oxå, men vi får testa helt enkelt. Tack för tipsen! :grin:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"