Katterna kräks när de är hungriga

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Frualie
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Katterna kräks när de är hungriga

Inläggav Frualie » fre 13 okt 2017, 23:09

Vi har fyra katter, två 10-åringar och två yngre. Vi har sedan en tid tillbaka insett att de två äldsta katterna är överviktiga och behöver gå ner i vikt för att bibehålla hälsan och leva länge.

Vi har slutat att ha torrfoder framme dygnet runt, och ger alla katterna endast mat enligt hänvisningar på foderpåsarna. Detta ogillas av de äldre katterna något enormt, medan de yngsta köper konceptet rakt av och lever på som vanligt.

De två äldre katterna har sedan dietens början satt i system att "låtsaskräkas" varje morgon när de vaknar och matskålen är tom. De hulkar och har sig, lite "skum" kommer kanske i bästa fall... När matskålarna fylls på är de som vanliga igen.

Vad vi undrar är om katterna bara lurar oss med detta beteende eller om vi behöver söka veterinärvård?

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Katterna kräks när de är hungriga

Inläggav satanica » lör 14 okt 2017, 01:31

Katter låtsaskräks inte. Om båda de äldre gör de är de för att magen är tom. Antingen skaffar du ett bättre foder och inför fri tillgång igen eller skaffar matskålar som öppnar när rätt katt kommer så att de får mat flera ggr per dag.
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 14 okt 2017, 09:41

Har de fått senior koll?

Som sagt katter låtsas ej .Katter spyr av andra orsaker . Som Hunger,stress och sjukdom .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

jecnodde
Überkatt
Überkatt
Katt: Isis och Osiris
Kontakt:

Inläggav jecnodde » lör 14 okt 2017, 21:25

Mina två katt tanter på 16 år kräks också så fort dom är hungriga. Båda har försämrade njurar (ålders relaterat) och min veterinär rekommenderade att låta dom ha fri tillgång på mat, dom har alltid haft det och enligt vet gjorde deras nedsatta njurar att dom lättare blir illamående vid tom mage.

Hur som haver kräks mina mycket mindre om dom alltid har mat.

Senior kontroll är på sin plats på dina katter
It's not death to refuse it - It's death to accept it.
Från boken "The Crow"

Frualie
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Frualie » lör 14 okt 2017, 22:48

Tack för era svar! :rose:
Naturligtvis har vi gjort seniorkontroll hos veterinär på båda katterna, allt var bra! Förutom att veterinären ansåg att de båda var överviktiga och rekommenderade ett foder som vi skulle följa enligt anvisningarna på påsen. Vi har kört med detta foder sedan dess, allt enligt anvisningar.

Men den uppenbara skillnaden från att ha full tillgång till torrfoder dygnet runt - till att endast få mat på vissa tider är tydligen något som inte fungerar alls för våra katter då... Detta känns som ett dilemma, för får de fortsätta att äta fritt 30 ggr om dagen kommer de aldrig att gå ned i vikt, vilket i värsta fall leder till att de får följdsjukdomar och dör i förtid. Fortsätter vi att endast ge dem mat på bestämda tider, dvs inget på natten, så "kräks" de i bästa fall lite skum på morgonen innan de får ett ordentligt mål mat.

Vad som är bäst kan man ju bara undra... :-k

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » sön 15 okt 2017, 14:34

Ge blötmat istället så kan de äta mer och oftare utan att gå upp i vikt.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » mån 16 okt 2017, 09:51

Ja, jag håller med om blötmat.

Blötmat har högre proteininnehåll och mättar mycket bättre än torrfoder. Katter är inte lika benägna att "hetsäta" av det heller, som de ofta gör med torrfoder, så att ge fri tillgång till blötmat brukar funka.

Kom ihåg att det ska ta tid för katten att gå ned i vikt.
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
Lakriz_Pepsi
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: Huskatt
Ort: I en liten by som är en förort till en förort utanför stockholm

Inläggav Lakriz_Pepsi » fre 20 okt 2017, 08:20

Som många innan sa - katter kräks inte utan orsak.

Det finns massor av olika skäl till att katter kräks. En av orsakerna är hunger, pga magen producerar lika mycket magsaft som om de hade ätit och det är det som gör att de kräks. Det är oftast det som kommer upp.

Jag har och fortfarande levt med två IBD katter i över 7år, då båda kräktes när de blev hungriga och vi var tvingande att portionera ut mat över hela dagen.

Så kräks en katt oftare än 2ggr/v så ska de komma till veterinär och som i er fall så blir det ingen förändring så veterinär koll.

Det som du kan göra är ge blötmat, men en mängd över dagen. Den natt och arbetstid kan du ha torrisarna stå framme. Glöm inte ge en större måltid blötmat innan ni går och sover och innan ni går till jobbet.

Låter komplicerat och jobbigt men det är mer jobbigt för er med de nya rutinerna. Det finns foder som är anpassat till seniorkatter, men blötmat på sitt sätt är skonsammare för kroppen på många olika sätt.
Over and out
Roger that

Användarvisningsbild
SaberBlade
Kattracka
Kattracka
Katt: 2 huskatter

Inläggav SaberBlade » ons 08 nov 2017, 20:43

Frualie skrev:De två äldre katterna har sedan dietens början satt i system att "låtsaskräkas" varje morgon när de vaknar och matskålen är tom. De hulkar och har sig, lite "skum" kommer kanske i bästa fall... När matskålarna fylls på är de som vanliga igen.

Vad vi undrar är om katterna bara lurar oss med detta beteende eller om vi behöver söka veterinärvård?

Nu är tråden lite gammal så det kanske inte är aktuellt längre. Men min äldsta katt Simba var exakt likadan. Varje morgon i princip så kräktes han direkt efter han vaknat. Förändringen jag gjorde var att jag lämnade lite extra blötmat till honom till natten. Sedan jag började göra detta har han knappt kräkts någon gång mera.

Det intressanta är att han klarar mina arbetsdagar, som kan variera allt från 4-10 timmar (ingen annan tycks få lämna mat, då äter Gizmo upp hans istället :roll: ). Vill minnas jag ställde denna fråga innan här på forumet och fick svar om att katter kan ha nån form av syra i magen på morgonen (eller något sånt), blandat med tom mage kan orsaka kräkningen. Till synes verkar detta inte gälla dagtid utan bara efter natten.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"