Hjälp med stökig katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Linuseriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Hjälp med stökig katt

Inläggav Linuseriksson » tor 05 okt 2017, 21:35

Hejsan,
Har ett problem just nu med katten. Hon håller hela tiden på att klösa på soffan även dock det finns klöspelare/bräda i kartong. Samt biter på kablar och klöser på säng och allt. Sån där sprej som ska få katten att undvika att klösa där fungerar ej. Även dock jag ger henne en påse blötmat, så varje gång jag går in i köket springer hon efter i hopp om mat. Hon äter knappt heller torrfoder.
Hjälp snälla, det börjar gå mig på nerverna.

/Linus

Edit: Har provat alla sorters torrfoder, ingenting äter hon, man kan säga att hon äter allt annat förutom kattmat.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Hjälp med stökig katt

Inläggav Birmafröken » tor 05 okt 2017, 22:04

Klöser hon på fel ställen beror det på att alternativen inte är tillräckligt funktionella. De kan t.ex. vara för små/ för korta, för ostadiga/rangliga och felplacerade utifrån kattens behov att genom kloande doftmarkera sitt revir, Köp flera meterhöga (ej för korta) enkla klöspelare som har en stadig golvplatta och placera dessa vid de ställen katten själv väljer att klösa, tex vid soffkanterna. Täck utsatta delar av soffan med t.ex. ett överkast eller en pläd.

Biter katten på sladdar gäller det att dölja sladdarna väl. Små tunna mobilsladdar kan INTE ligga synliga. Tjockare sladdar bör man också försöka dölja så gott det går bakom möbler eller i kabelgömmor. Den del av sladden som inte går att gömma kan man kamouflera genom att sätta en något runt sladden, t.ex. silvertejp, en uppklippt slang eller tomma pappersrullar.

Med maten löser du problemet enklast genom att ge henne mer blötmat. Det är dessutom mer hälsosam mat.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 05 okt 2017, 23:09

Det räcker inte med något/några klösställen. Överdriv verkligen med antal klös, och testa lite olika sorter. Titta på katten när den klöser. Vinkel? Material? Placering i rummet? Se vad du kan efterlikna men med något mer acceptabelt. Se om klösen du har blir mer klösvänliga om du häller på lite kattmynta.

T.ex. så gillar våra ligister att klösa på mattor. Lösningen blev dels ett gäng långa platta klös utplacerade på mattorna (då väljer de oftast dem) och dels att vi köpte en stor hallmatta till, för den är tydligen skön att klösa på. En fördel med mattan är att de kan sträcka ut ordentligt också.

Ett tag hade vi ett klös under fotänden på sängen eftersom de gärna klöste/markerade i sovrummet där det luktar mycket av resten av familjen. När vi lessnade på att slå tårna i det klöset fick de gå loss på sänggaveln istället. Vi fixar nog något bättre när vi skaffar ny säng.

Du kan inte få katten att inte klösa, då mår den inte bra. Det gäller att hitta de klös katten gillar, ha tillräckligt många och på rätt plats, och sen välja sina strider. Vi har en sittpuff kvar från gamla soffan som är katternas klös och lekmöbel. Skinnsoffan låter de bli som tack :smile:

Linuseriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Linuseriksson » fre 06 okt 2017, 00:26

Grejen med henne. Är att hon hela tiden hittar på massa olika hyss för att få min uppmärksamhet. Men när hon väl får den så vet jag inte riktigt vad hon vill eftersom att hon inte är leksugen/hungrig.

Häromdan hoppade hon mot kylen för att magneterna var intressanta, tog jag bort dem hittade hon på något nytt nästa dag. Sjukt irriterande. Men vad ska jag göra åt det liksom.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » fre 06 okt 2017, 06:03

Linuseriksson skrev:Grejen med henne. Är att hon hela tiden hittar på massa olika hyss för att få min uppmärksamhet. Men när hon väl får den så vet jag inte riktigt vad hon vill eftersom att hon inte är leksugen/hungrig.

Häromdan hoppade hon mot kylen för att magneterna var intressanta, tog jag bort dem hittade hon på något nytt nästa dag. Sjukt irriterande. Men vad ska jag göra åt det liksom.

Vad gör du när hon gör något du inte gillar?

Om du helt lugnt tog bort magneterna gjorde du rätt, men det gäller också att göra miljön så intressant (ur ett kattperspektiv) att det finns andra roliga saker att undersöka och utforska. Finns det t.ex. klättermöjligheter och höga utkiksplatser? Har du skapat möjlighet för henne att ta sig upp på höga möbler? Finns det plats för henne på fönsterbrädorna?

Något som min yngsta katt sysselsätter sig länge med är en prasseltunnel som det hänger ett par mjuka bollar i. Tomma kartonger är också roliga. Är de större kan man klippa egna öppningar i dem.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Linuseriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Linuseriksson » fre 06 okt 2017, 14:15

Hon har tillgång till höga möbler vilket även är hennes sovplats där hon trivs att sova. Hon brukar också vid fönsterbrädorna ganska regelbundet. Kartonger brukar vara intressant, men det brukar som leklusten med dem brukar försvinna ganska snabbt.

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » fre 06 okt 2017, 17:54

Hur gammal är hon?
Bild

Linuseriksson
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Linuseriksson » lör 07 okt 2017, 19:14

Hon är ca. 2 år gammal just nu

Användarvisningsbild
Lurvpöse
Moderator
Moderator
Katt: Huskatterna Doxy och Midna

Inläggav Lurvpöse » lör 07 okt 2017, 19:36

Jag tycker att hon låter som en helt normal tvååring... Min katt är lika gammal och beter sig också lite så där.

För hennes del brukar det vara mental träning som behövs när hon är så där "jobbig" och inte vill äta eller leka. Gillar katten något godis? Testa att lägga det i en glasburk eller skaffa en foderlabyrint.

Kanske klickerträning kan vara nåt?
Pix (200?-2015) fattas oss. <3

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » lör 07 okt 2017, 20:07

Låter som en normal aktiv tös.

Det gäller att trötta ut henne dagligen. Skaffa en klätter väg om du inte har det,prova klickertränning,kattagility,gömm leksaker/godis,
Min tös är mycket aktiv och knuffar ner saker om hon tycker jag eller brosan inte hoppar in snabbt nog i leken .

Hon har rivet ner dv saker från bokhyllan med.
Sen behövs det nog fkera klösakternatuv. Min första katt rev sönder allt här hemma när jag inte hade tillräckligt med det. Inget jag bryde mig om då.

När jag utökade alternativ vid möblerna när jag fick flera katter så slutade han med det .
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"