Att boka en tid

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Att boka en tid

Inläggav ummZakryya » ons 04 okt 2017, 17:58

Jag är ny här och det är för att jag har varit en kattägare bara tre dagar. Jag har en kattunge som är ca. 14 veckor gammal. Jag ringde till närmaste veterinär för att jag ville boka tid till vaccinering och id märkning men de sa att de har först ledig tid efter tre veckor och de rekommenderade att kontakta någon annan klinik som har en ledig tid tidigare.

Problemet är att de andra finns längre borta. Jag har ingen bil och därför måste jag åka kommunalt även till närmaste veterinär. När vi hämtade ungen så körde familjen oss hem och vi såg att hon inte gillade att åka bil heller. Hon var i panik. Vad borde jag göra? Vänta tills jag får nästa tid i närmaste veterinär eller boka tid till en annan klinik som är lite längre borta?

Hur vanligt är det förresten att man åker kommunalt med katter? Jag ser typ nästan aldrig katter i buss och tåg. Har alla kattägare bil eller hur åker ni till exempel till veterinär?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Att boka en tid

Inläggav Birmafröken » ons 04 okt 2017, 18:51

Jag har 4 katter och åker alltid kommunalt med 2 i taget. I akuta fall (när katten mår dåligt) åker jag taxi.

Jättetråkigt att du valde att köpa en ovaccinerad, obesiktigad och omärkt katt. Skadan är redan skedd, så båda alternativen är lika dåliga.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 04 okt 2017, 19:00

Kanske ska tillägga att det sämsta alternativet av alla förstås är att strunta i vaccination och ID-märkning helt! Glöm inte att ägarregistrera märkningen sedan. (i SKKs register kommer man med efter att en engångsavgift betalats in, Sveraks register är avgiftsfritt).
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » ons 04 okt 2017, 19:30

Ok. Jag säger bara att personen är en bekant till mig och vi har diskuterat om saken. Så vad tycker du, närmaste veterinär eller inte?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 04 okt 2017, 19:44

ummZakryya skrev:Ok. Jag säger bara att personen är en bekant till mig och vi har diskuterat om saken. Så vad tycker du, närmaste veterinär eller inte?

Jag kan bara upprepa att du borde ha krävt vaccinering, veterinärbesiktning och ID-märkning INNAN du köpte kattungen. Nu har jag inget råd att ge, det finns nackdelar med alla alternativ.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav Birmafröken » ons 04 okt 2017, 19:55

Eftersom du är ny kattägare måste jag också tipsa om veterinärvårdsförsäkring. Det är ett måste om man inte har en förmögenhet att ta ifrån. Veterinärvård är inte skattesubventionerat, så det är minst sagt DYRT.

Användarvisningsbild
caleji
Professionell katt
Professionell katt
Katt: cornish rex, oriental

Inläggav caleji » ons 04 okt 2017, 21:33

Jag åker tunnelbana eller buss till veterinären med mina katter. Lägg en filt som katten kan gömma sig under i väskan, det kan minska rädslan lite. Om det är väldigt långt till veterinären skulle jag ta den senare tiden. Bra att du id-märker kissen. Lycka till!

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » ons 04 okt 2017, 21:59

Tack Caleji för ett trevligt svar. :rose: Jag ska nog kontakta de igen.

Användarvisningsbild
Lavine
Kosmoskatt
Kosmoskatt

Inläggav Lavine » ons 04 okt 2017, 22:44

Passa på att försöka göra transportburen mysig de närmaste dagarna, så kanske kattungen upplever den bättre. Kanske försöka få den att leka i den.

Jag åker ibland buss med mina katter (men visst är det enklare när vi får skjuts... ;-) ) Hoppas det går bra! :-)

Användarvisningsbild
Lilla Luna
Kattracka
Kattracka
Katt: Svartvit Luna & Blå Lucifer

Inläggav Lilla Luna » ons 04 okt 2017, 23:35

Jag har åkt buss till kliniker både längre bort och den som är närmast, det går bra men är det mycket folk är det klart katten blir stressad. Har en filt som jag brukar lägga över buren som lugnar min katt mycket. Till kliniken som är närmast brukar vi ibland (om vädret tillåter) sätta buren på pakethållaren och så går vi med cykeln bara. Brukar ta ca 15 min att gå så & ca 5 min med buss.

Om katten är mycket stressad skulle jag välja det närmre alternativet, även om du får vänta ett par veckor extra. Vet inte hur din klinik funkar men på min kan man sätta upp sig som på en väntelista och så ringer dom om det blir avbokningar, jättesmidigt.

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » tor 05 okt 2017, 06:42

Tack för era svar. :rosor:

Vi har transportburen hela tiden på golvet bland leksakerna och "dörren" är alltid öppet vilket betyder att hon kan alltid gå dit. Hon gör det dock väldigt sällan. Vi har en sådan bur som är gjort av tyg och inte plast. Väntelistan låter bra. Jag hoppas att de har det. Jag bor i Skärholmen (i Stockholm) och närmaste klinik är Evidencia i Kungens kurva. Jag tror att det finns en till i Kungens kurva men jag vet inte så mycket om dem.

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » tor 05 okt 2017, 13:37

Nu har jag bokat tid till Evidencia i Kungens kurva den 23 oktober. Hon frågade om försäkring och det har jag inte hunnit fixa än men tänkte kontakta kanske Agria. Eller vilken tycker ni är bra?

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » tor 05 okt 2017, 15:12

Angående transport kan jag också tipsa om att man kan spraya lite Feliway i väskan en kvart innan man ska använda den. Testa dock först hur kissen reagerar på preparatet. Det kan vara lite olika men för många katter har det en lugnande effekt. Att täcka över väskan med ett skynke kan också hjälpa. Mina katter hatar båda att åka alla transportmedel men jag har åkt både buss och pendeltåg med dom. Tar dock hellre taxi till vet då det blir minst stressande för alla inblandade.

Användarvisningsbild
LaSadies
Orakelkatt
Orakelkatt
Katt: 5*NFO 1*HCS 1*Änglakatt
Kontakt:

Inläggav LaSadies » tor 05 okt 2017, 17:24

ummZakryya skrev:Nu har jag bokat tid till Evidencia i Kungens kurva den 23 oktober. Hon frågade om försäkring och det har jag inte hunnit fixa än men tänkte kontakta kanske Agria. Eller vilken tycker ni är bra?

Vi har Agria och är nöjda. Man får även lite rabatt om katten är ID märkt :)
S*LaSadie's NFO http://www.lasadie.com

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » tor 05 okt 2017, 18:49

Om Feliway hade jag aldrig hört talas om tidigare. Måste nog testa. Det gjorde så ont i hjärtat se hur panikslagen hon var i bilen. :cry:

Ok. Jag tror jag litar mest på Agria så jag ringer nog dit imorgon.

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 05 okt 2017, 20:16

Vi har Agria eftersom kissarna hade den försäkringen när vi fick dem. Jag har funderat lite på ICAs kattförsäkring eftersom vi har så mycket annat hos ICA, men det får bli nästa katt i såna fall.

Ett tips med Feliway-spray: Jag brukar antingen ta in buren i ett annat rum/låsa in mig på toa och spraya eller spraya filten i buren i ett annat rum. Katterna blir lite stissiga av "pssssh" ljudet. :smile:

Användarvisningsbild
ummZakryya
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav ummZakryya » tor 05 okt 2017, 22:59

ICA försäkring har jag också funderat på bara för att jag jobbar på ICA. :grin: Men jag vet inte sen om den är bättre än Agrias.

Ok... bra att du varnade. Hon är nämligen sånt som verkar reagera på alla möjliga ljud. 8-[

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Inläggav ApanAnn » tor 05 okt 2017, 23:11

Det jag gillade där, förutom ICA-bonus, var att den verkar täcka FORL, och det är det inte alla försäkringar som gör.

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » fre 06 okt 2017, 12:38

Vi har If till en av katterna och den är helt ok. Till den andra har vi Agria då den kissen redan var försäkrad där då han flyttade till oss. Nackdelen med Agria är att den är dyr och inte täcker FORL. För övrigt är den också ok. Jag antar att fördelar och nackdelar tar ut varandra och att det kan bero lite på ålder m.m. på katten vilken försäkring som blir bäst. Huvudsaken är att katten är försäkrad. Vill man kan man titta på statistik kring vanligast orsaker till veterinärkostnader för just den åldern/rasen m.m. som ens katt har och välja den försäkring som verkar lämpligast utifrån detta.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"