Min FIC-katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
tistel
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 blandraskatter

Min FIC-katt

Inläggav tistel » tis 03 okt 2017, 09:23

Jag sökte lämplig tråd att hoppa på men de var lite gamla, är för ny på forumet för att veta om man här tenderar att starta nya trådar eller ta gamla... Jag tål tillrättavisning. ;-)

De säger att FIC-katter har ett speciellt temperament. Jag undrar om det stämmer. Min har det iallafall. Han är inte räddhågad utan ganska tuff, men det är rätt mycket nerv i honom. Han kan koppla av och sova djupt men samtidigt är han på något vis på sin vakt och hoppar lätt till. Trots att han verkar väldigt harmonisk och tålig samtidigt. Han är väldigt snäll, kelig och social. Något som han hatar är förändringar. Det går inte att ta in en ny grej utan att han blir misstänksam. Kommer det folk han inte känner blir han stressad om de inte går snart. Är det folk han känner får de stanna hur länge de vill. Flytta runt saker är inte populärt, han vill ha det som det var innan.

När katten som var äldre än han som för honom funnits hela hans liv gick bort, fick han sitt andra riktigt stora skov med FIC. Det blev så illa att jag fick skaffa en kattunge som sällskap. Trodde han skulle vara nöjd som ensamkatt men nej. Konstigt nog accepterades kattungen efter bara fyra dagar.

Han fick även en vecka med Metacam och sedan startdos istf underhållsdos på Cystease. Det blev faktiskt bra av det, trodde det skulle bli ett sådant där jobbigt skov att bryta. Frågan är om det är tryggt att ta så mycket Cystease eller om man ska trappa ner och riskera symtom. Min veterinär visste faktiskt inte.

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Re: Min FIC-katt

Inläggav tjjo » lör 07 okt 2017, 23:50

Vad är FIC ? ;-)
Bild

Användarvisningsbild
tistel
Kattunge
Kattunge
Katt: 2 blandraskatter

Inläggav tistel » tis 10 okt 2017, 09:41

Jag har dragit ner till underhållsdos nu. Funkar fortfarande. Peppar peppar.

FIC är en av flera blåssjukdomar katter kan få. Betyder felin idiopatisk cystit eller Feline Idiopathic Cystitis.

FIC har inget med bakterier eller stenar att göra. Det är blåsväggen som blir inflammerad. Vad detta beror på är lite oklart, vissa hävdar att det finns en stark koppling till kattens psyke och vissa säger att den bara uppstår spontant.

Att kissa med inflammerad blåsa gör ont. Katten tjuter ofta efter den har kissat i några sekunder eller medan den kissar. Katten kan få undvikandebeteende från lådan, dvs tror lådan gör katten illa och väljer att kissa på fel ställe.

Vid FIC kissar katten men ibland i små mängder. Händer också att katten kissar normala mängder och någon gång kan katten kissa stora mängder om den gått och hållit sig. Det kan förekomma blod i urinen men måste inte göra det.

Min katt får Metacam vid stora skov, vilket hjälper bra, det blir en veckokur. Sedan kör vi underhållsbehandling med Cystease som man kan köpa utan recept, det smakar inte mycket och går att mosa ner i blötfoder.

FIC är en sjukdom som återkommer. Dvs i de allra flesta fall får katten mer än ett skov och kan även få småskov ibland.

Här finns en gammal tråd där det talas fram och tillbaka om FIC.

viewtopic.php?t=224750

Användarvisningsbild
tjjo
Superkatt
Superkatt
Katt: NEM
Kontakt:

Inläggav tjjo » tis 10 okt 2017, 10:10

Tack, hoppas din katt får fortsätta med lägre dos och må bättre <3
Låter som en jobbig sjukdom, för kissa behövs ju alltid.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"