Råd kring gammal katt

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Fiddeli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Råd kring gammal katt

Inläggav Fiddeli » lör 30 sep 2017, 15:03

Hej. Jag har fått ett dilemma och behöver råd.
Har en Birma hona, hon är snart 15 år.
Jag bor själv men henne då dottern flyttat hemifrån.
Jag har fått ändrade levnadsförhållanden då jag numera reser och kommer vara borta upp mot två veckor i taget. Har tidigare haft kattvakt som kommit in och gett henne lite kli bakom örat och mat. Har märkt att hon bajsar inne på mattan. Senaste resan var på en vecka och då har hon varit lös i magen och bajsat på flera ställen i bostaden. Min analys är att hon inte mår bra och känner stress av min frånvaro och utebliven stimuli. Hon får gå ut ibland med kattvakt men ändå inte tillräckligt.
Jag funderar på att för hennes bästa att avliva henne.
Min dotter går i taket och vill lämna bort henne. Hon har aldrig varit utanför detta hem mer än mycket korta perioder och då med mig. Hon är inte någon kelkatt, hon går undan när det kommer hem folk.

Ska jag lämna bort henne eller ska jag avliva henne?
Tacksam för snabbt svar och utifrån min katts bästa.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Råd kring gammal katt

Inläggav Birmafröken » lör 30 sep 2017, 16:40

Var ska du lämna bort henne hade du tänkt? Kan din dotter ha katten hos sig?

Angående felbajsandet, hur ser lådsituationen ut? Antal lådor, typ av lådor, sandsort och antal rensningar per dag?

Jag skulle aldrig kunna avliva en frisk katt. Har man en gång skaffat katt får man ta med katten i beräkningarna när man gör sina val i livet så länge katten lever.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Fiddeli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fiddeli » lör 30 sep 2017, 18:27

Hej och Tack för svar. Tyvärr finns det ingen att lämna henne till...om man inte annonserar förstås, men då är det ju okända människor som ev. kan ta henne. Tänker att det är värre för henne och lika stressande som det är nu med kattvakter som kommer och går...
För hennes bästa tänker jag att det är bäst att gå till katthimlen... men om det fanns någon som hade annan lösning så skulle det vara välkommet...

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » lör 30 sep 2017, 18:47

Om du låter avliva en frisk katt är det ditt beslut och det är bara du som därefter även måste stå ut med att ha gjort det valet och stå ut med tanken att det faktiskt bara var för din egen skull. Hur kan man ens ta ett jobb(?) som innebär att man är hemifrån veckor i taget när man har katt?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Fiddeli
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Inläggav Fiddeli » lör 30 sep 2017, 21:50

Vore önskvärt med konkreta tips och inga personliga angrepp. Det är jobbigt som det är ändå...

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » lör 30 sep 2017, 23:16

Är du säker på att kattvakten inte gett div godsaker som magen kanske inte tycker om? Lös mage kan orsakas av att katten fått mat/godsaker som katten inte riktigt är van vid. Om katten har lös mage/ont i magen kan katter associera ont i magen med lådan och då välja att bajsa utanför lådan. Om så är fallet prata med kattvakten och berätta att magen inte tål annat än du ger katten.

Din katt är ju också en senior och katter precis som människor kan ju drabbas av sjukdom. Lös mage kan vara ett symtom på hyperthyreos vilket utreds med ett enkelt blodprov hos veterinären. Om så skulle vara fallet finns bra, enkla behandlingar dvs antingen specialfoder eller tabelttbehandling. Dessa behandlingar botar inte katten men gör att katten kan leva bra och symtomfri. Botande behandling finns och innebär 2-7 dagars vistelse på djursjukhus för radiojodbehandling. För katten är det enkelt, en enda spruta med radiojod och sedan karantän på djursjukhuset i några dagar.

Kan din dotter tänka sig att ta hand om katten om du inte kan ha kvar katten?
Bild

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » mån 02 okt 2017, 10:03

Hej!

Tycker också att du ska börja med att ta kissen till en seniorkoll hos vet för att utesluta sjukdom. Kan ju som Starwatcher skriver vara något behandlingsbart. Dessutom finns det saker du kan göra för att din katt-tant ska vara lugnare när du är bortrest. T.ex. kan du pröva att plugga in Feliway, du kan ge milt lugnande receptfria preparat som Zylkene och liknande. Det finns även veterinärfoder från Hill 's som är lugnande.

Hur länge är kattvakten på plats? Går det att se över kattvaktens rutiner? Kan hen stanna lite längre? Kan din dotter hjälpa till med att lösa situationen? Var bor ni? Det finns även kattvakter som tar emot i hemmiljö, skulle det kunna vara bättre? Kan du göra något för att berika inomhusmiljön när du är borta?

Jag tycker att du ska boka in en tid hos vet och prata igenom hela situationen och vilka förbättringar som kan göras.

Användarvisningsbild
caleji
Professionell katt
Professionell katt
Katt: cornish rex, oriental

Inläggav caleji » ons 04 okt 2017, 21:43

För mej låter det väldigt konstigt att man kan tänka sig att avliva en frisk katt som man haft i 15 år. Men att vara ensam flera veckor i sträck mår inte katten bra av. Svårt att lösa om du inte kan ändra dina resvanor.

Användarvisningsbild
Wilding
Mogen katt
Mogen katt
Katt: En hus-bonde som är skepparkatt

Inläggav Wilding » fre 06 okt 2017, 22:49

Jag undrar hur detta val blir/blev??
Alla dessa dagar som går - det är visst de som är livet.....
hm... Det är lätt att säga hur man "ska/bör" göra i ett katt perspektiv - men en människas förhållande o möjligheter kan förändras totalt och då ändras även ens möjlighet att ha ansvar för ett älskat djur!! hm.... SÅÅÅ Svårt dilemma!!! Självklart tycker jag katten ska få leva vidare och att man som djurägare har ansvar för sitt djur hela livet MEN dilemmat är när ens eget människoliv liv kan förändras. Tycker svaren i denna tråd var är smula enkelspåriga.
Kattens bästa i "trådskaparens förhållanden" var frågan som jag uppfattar.
Hm - så svårt.... :oops:

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"