HJÄLP! Kattungen kissar i sängen

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Katten12345
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

HJÄLP! Kattungen kissar i sängen

Inläggav Katten12345 » tis 26 sep 2017, 20:34

Halloj! Nu har vi köpt en kattunge som blivit nyss fyllda 4 månader. Hon har hela tiden kissat och bajsat i lådan och är jätteduktig. MEN för 3 veckor sen började hon först kissa i gästrummets säng. Varenda dag. Och nu har hon börjat kissa varje dag i min säng. Inget mer i gästrummet. Hon kissar bara på min sida av sängen. Tar bort lakanet och de räcket med att vi går hemifrån 5 minuter så sitter hon och kissar på nybäddat. Varje dag i princip. Igår vaknade jag av att hon sitter och kissar på min fot i sängen för att sedan springa iväg. Känns som att hon terroriserar mig. Min sambo är gravid, kan hon känna att hon vill ha henne för sig själv? Avundsjuk?
Vi är jätte noga med lådan och har köpt mjuk sand till henne då jag vet att trampdynorna är jätte känsliga. Så fort hon får chans att gå in i sovrummet så tar hon tillfället i akt och kissar. Hatar hon mig? Hon blir behandlad som en drottning så hon har de jättebra. Vad är felet egentligen, hur ska jag lära henne att det är fel plats att kissa på?
Nu får vi ha alla dörrar hemma stängda. Står ett rum öppet så är de kiss där. Toaletten, gästrum, sovrum. Alla ställen förutom vardagsrummet och köket. Är de stängt så är hon jätte duktig med lådan. Har lagt mat på min sida av sängen för att kattet kissar inte där dom äter har jag läst. Hjälper inte.

De känns som att hon bara är ute efter mig men samtidigt som hon myser med mig varje morgon i soffan. Har vi täcke i soffan Och åker hemifrån så har hon aldrig kissat där så det kan ju inte vara täcket. Nu har jag fått köpt 2 nya bäddmadrasser och bytt lakan 2 gånger om dagen. De börjar bli dyrt :swear:

Jag älskar katten och vill aldrig göra mig av med henne, sälja henne pga lite kisserier. Men de börjar tära på mitt humör och plånbok haha :).
Vad kan vi göra åt saken? Har läst om massa knep men inget funkar. Är de veterinären som gäller? Isånafall vad gör dom där? Dom kan väl inte lära henne att kissa rätt. Kanske är fel på katten?

Må bäst!
Mvh familjen med terrorist katten :D

ApanAnn
Gurukatt
Gurukatt
Katt: Chilla och Chaplin, huskatter

Re: HJÄLP! Kattungen kissar i sängen

Inläggav ApanAnn » tis 26 sep 2017, 23:06

Katten jävlas inte med dig, de kissar inte för att straffa någon. Någonting med toalettsituationen är inte bra, det är det katten försöker säga. Steg ett är veterinären för att kolla att den inte är sjuk!

Aziz
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Bengal, Abessinier

Inläggav Aziz » ons 27 sep 2017, 00:14

Som sagt börja med att ta katten till vet för att utesluta sjukdom. Om kissen är frisk så är det troligen något i lådsituationen. Dessutom kan ett beteende som startat av en viss orsak fortsätta av bara farten, dvs det blir en vana att kissa på ett ställe. Gäller att göra helt rent från all lukt, dvs för en kattnos, inte bara människonos. Finns mycket skrivet i böcker och forum, bl.a här, om felkisserier. Om inget hjälper av råden som ni hittar så kanske ni får kontakta en katt-beteenderådgivare.

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Inläggav Birmafröken » ons 27 sep 2017, 07:11

Hur många lådor har ni?

Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?

Vilken sorts kattsand är det mer exakt?

Hur ofta rensar ni sanden?
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Inläggav Starwatcher » ons 27 sep 2017, 07:55

En 4-månaders katt kanha blivit fertil. Inte ovanligt inom min ras. Fertila katter riskerar att kissa fel. Om katten är frisk och lådsituationen är bra tror jag att det är dags att kastrera. Numera kan man kastrera tidigt och det finnas inga nackdelar med tidig kastrering. Unga katter läker fortare och ni slipper jobbiga löp.
Bild

betjänten
Kattunge
Kattunge

Inläggav betjänten » tor 28 sep 2017, 19:43

Mjuk sand? Vad är det för sand? Köp bra sand inget från dagligvaruhandeln. Katterna är känsliga för doft. :-)

Carina38
Ungkatt
Ungkatt

Inläggav Carina38 » sön 01 okt 2017, 13:33

Hej hej!
Mina 2 honkatter började pinka i sängen (och i stort sett överallt, till och med uppe på gardinen, hur är det möjligt?) när de blev fertila. Det slutade automatiskt när de blev kastrerade. Och det var vid ca 4-5 månader. Jag tyckte ju de var bäbisar fortfarande så jag trodde inte det var möjligt.

Hoppas det löser sig!
/Carina

Användarvisningsbild
kitecat
Pratglad orakelkatt
Pratglad orakelkatt
Katt: Luca och Fiona sphynxar

Inläggav kitecat » sön 08 okt 2017, 00:17

Kastrera omedelbums, se till katten inte har tillgång till mjuka möbler tills kastreringen kickat in, kan ta några veckor efter ingreppet. Ställ ut en kattlåda till på ett annat ställe kanske i nåt hörn, kanske med huv/utan huv.

Sen köp Scent stop det är ett medel som tar bort lukten på djupet inte bara ytligt.
Då kan man tvätta sakerna i ättika typ 1 dl i tvättmaskin eller 2, sen spraya där man vet den kissade så försvinner det helt.

Finns bra info på scentstop.se
Finns förslag o info på kattstatus.se med
Ok jag kan inte stava så bra de bor en elak gubbe i mitt tangentbord, han blandar bokstäver .
Bild

Användarvisningsbild
eye of a tiger
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt

Inläggav eye of a tiger » sön 08 okt 2017, 07:15

Katterna är kastrerade .
Jur många lådor har du ?vilken sand ?

Var står dom?ute eller innekatter?

Har du fler katyer?barn?

Hur är din catificering?
Cat mojo 101- putting on your "cat glasses" and see the world through the eyes of your cat.
Jackson Galaxy

Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"