Märkligt beteende hos kattmamma

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Julia123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Märkligt beteende hos kattmamma

Inläggav Julia123 » tor 14 sep 2017, 21:33

Vår hona som har ungar har börjat bete sig märkligt.
Hon förlorade sin ena unge i lördags och har 4 friska ungar kvar i kullen.

Vi brukade mata hennes sjuka unge med mjölkersättning och hade då en handduk i knät för att inte spilla ner kläder och soffa.

Sedan i helgen har kattmamman börjat hämta handduken som vi har på badrumsgolvet in till sina ungar i vardagsrummet flera gånger varje dag och jamar/skriker mycket.

Hon fick nosa på sin bebis då hon var död för att hon inte skulle börja leta efter henne... men det är som att hon har blivit fixerad vid denna handduk för att den påminner om lillan som gick bort. Kan det vara så eller har ni någon annan förklaring till detta udda beteende?

Användarvisningsbild
Birmafröken
Allsmäktig katt
Allsmäktig katt
Katt: 2 Skogisar, 1 Ragdoll 1 Birma

Re: Märkligt beteende hos kattmamma

Inläggav Birmafröken » tor 14 sep 2017, 21:52

Jag tänker snarare på instinkten att "komma med byte". En innekatt har ju inga riktiga byten att komma med utan får använda sin fantasi lite. Instinkten att komma med byte var väldigt stark hos min förra honkatt (kastrerad och aldrig använd i avel). Hon bar omkring på särskilda leksaker eller löv från balkongen varje kväll under högljutt jamande.
Matte till skogisarna Moltas och Milou, busraggisen Oberon och birmapojken Ruben!

Julia123
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse

Re: Märkligt beteende hos kattmamma

Inläggav Julia123 » tor 14 sep 2017, 22:47

Så kan det så klart vara. Vill hellre tro att det är så iallafall.
Tack för ditt svar

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"