Foderbyte - avföring luktar

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
nataliej
Nyfödd kisse
Nyfödd kisse
Katt: Brittiskt korthår

Foderbyte - avföring luktar

Inläggav nataliej » tor 14 sep 2017, 13:41

Min katt har gått på Royal Canin-foder under hela sin uppväxt, från uppfödaren och fortsatt hos mig. Hon är nu snart 5 månader och jag har börjat blanda i torrfoder från Applaws tillsammans med det vanliga fodret från RC för att vänja in henne. Tanken är att kunna övergå till ett spannmålsfritt foder.

Jag har hållit på med detta i några dagar nu och märker att hennes avföring har börjat lukta otroligt starkt! Det är en riktigt kraftig odör som tar lång tid att försvinna. Tidigare har lukten försvunnit på några minuter från kattlådan, nu sitter det i i minst 20 minuter, om ens det räcker! Ser man till konsistensen så verkar den vara normal, inte lös eller så. Det är bara odören som har förändrats.

Är detta normalt vid foderbyte? Kommer det att ge med sig när hon har vant sig med Applaws? Jag trodde att spannmålsfritt foder skulle minska avföringslukten men här verkar det alltså vara tvärtom. Någon med erfarenheter?

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"