Leverproblem - erfarenheter och råd eftersökes

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Leverproblem - erfarenheter och råd eftersökes

Inläggav Safia » ons 13 sep 2017, 09:45

Häromdagen när Jaromir skulle in på sin årliga tandkontroll bad jag dem också att ta de årliga blodproven för att kolla lever, njurar, sköldkörtel etc. Visade sig att han ligger på skyhöga levervärden - under 100 är normalläge för min vets lab, Jaromir ligger på 1400 (jepp, du läste rätt, 1400, inte 140). UL visar på kraftig inflammation i levern, röntgen u.a., kompletterande blodprover att levern fortfarande har hjälplig funktion. Veterinären var förvånad över att hans allmäntillstånd var så pass gott som det är med de värdena, han äter, dricker, går på lådan, är social som vanligt, kanske sover något mer än normalt, men annars inget som märks på honom.

Ingen tandkontroll den dagen då de inte vill söva honom som status ser ut just nu. Hemskickade med Denamarin och Ursofalk + Vetrimoxin för att stödja levern och dess läkning (misse är måttligt imponerad av alla mediciner han måste ta, men matte insisterar och är inte alltid kompis med missen). Återbesök om två veckor för att kolla läget och avgöra om det behöver tas en biopsi på levern för ytterligare utredning.

Någon som har egna erfarenheter av liknande? Hur lång tid för utläkning? Eller läker det aldrig ut så att katten behöver antingen avlivas eller stå på medicinering livslångt?
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
satanica
Überkatt
Überkatt
Katt: bengaler
Kontakt:

Re: Leverproblem - erfarenheter och råd eftersökes

Inläggav satanica » ons 13 sep 2017, 18:52

Fick du inte rådet att byta till ett foder som är skonsammare för levern? Har katten haft viktnedgång? vad låg ALP och Alat på? hur gamal är katten?
Jag har mest haft erfarenheter av hund med leverproblem och då vill man utesluta vissa sjukdomar som har höga levervärden som symptom.
Bild

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Leverproblem - erfarenheter och råd eftersökes

Inläggav Safia » tor 14 sep 2017, 09:36

Jo, glömde skriva det. Naturligtvis är han insatt på leverfoder tillsammans med medicinerna. Han har inte gått ner i vikt utan hållit sig stabil på där han brukar ligga. Fick inga explicita värden på ALP och ALAT och frågade inte heller efter dem. Han är uppskattningsvis kring 12 år (hittekatt).
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"