Byte av blötfoder. från Hill's till Bozita

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Emsen
Kompetent katt
Kompetent katt
Katt: Ragdoll <3

Byte av blötfoder. från Hill's till Bozita

Inläggav Emsen » tis 12 sep 2017, 19:46

Jag ger idag mina katter Hill's blöt mat kombinerat med torrfoder.
När dom får blötmaten så slickar dom bort såsen och lämnar bitarna. Mosar jag alltihopa så äter dom ytterst lite. Igår provade jag att ge dom Bozita feline. (dom små tetrorna) alla åt med god aptit!
Magarna är iordning. En av mina katter reagerade med lös mage (och illaluktande avföring!) på Hill's blöt mat. Han verkar tåla Bozita feline...
Vågar jag byta?
Hur bra är Bozita näringsmässigt?
Är det någon skilland på dom små och stora tetrorna?
Hur hade ni gjort och varför?
Hero ♡
sen feb. 2015
Danton ♡
sen maj 2015
Elvira ♡
sen september 2016

Starwatcher
Kosmoskatt
Kosmoskatt
Katt: Bengal

Re: Byte av blötfoder. från Hill's till Bozita

Inläggav Starwatcher » ons 13 sep 2017, 19:44

Bozita är bland de bästa blötfodren på marknaden. Inga köttbiprodukter och inga vegetabilier dvs mat för ett rovdjur som en katt är.

Det är ingen större skillnad på innehållet mellan de små och stora tetrorna, tror möjligen att ngn variant av de små har spannmål i sig (havre) vilket gör den sämre näringsmässigt.

De små kostar i princip lika mkt som de stora tetrorna så det blir dubbelt så dyrt med de små vilket är en nackdel. Alla varianter innehåller kyckling och griskött. De flesta har som bas dock kyckling, gris och nötkött + smaken som står på tetran t.ex kanin eller älg.

Om katterna tycker om Bozita och magarna mår bra av Bozita är det jättebra! Mina katter gillar den blötmaten mkt även om vi pga foderallergi inte ger alla smakvarianter. I Nötkött i sås finns ex lite dill vilket min ena katt inte tål.

Om du byter till Bozita så tänk på att ett foderbyte ska ta minst en månad så att magarna inte kommer i olag.
Bild

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"