Någon som testat Apelka? (hypertyreos)

Forum för frågor och diskussioner kring kattens hälsa/sjukdomar, beteendestörningar och olika kost/foderfrågor.

Moderator: SKS

Kategoriregler
LÄS MIG FÖRST: Regler för Svenska katters diskussionsforum
Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Någon som testat Apelka? (hypertyreos)

Inläggav Singoalla » tis 05 sep 2017, 15:00

Vår 12-åriga Honey har precis fått hypertyreosdiagnos. Jag hade misstankar om det innan, och har läst på här på forumet om olika behandlingsalternativ. Jag för min del är positiv till jodbehandling, men vi (ffa maken) är oroliga inför att lämna bort henne för det, hon brukar inte funka så bra med andra människor är oss.
Felimazole är ju ett annat alternativ, men veterinären nämnde också ett flytande preparat, Apelka, som vi bestämde att vi ska börja med att pröva. Jag hittar nästan ingen information om det när jag googlar, antar att det är nytt. Är det någon som har någon erfarenhet av det eller hsr hört något om det? Hoppas så på att knaskatten ska få må bättre!

FASS: http://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=dFdSGJ_kvGnuqYw8FBBO_l7TNAENJo3S8ntTQDtMCqrVVj59d_fS!1343104269?0&userType=1&nplId=20150124000012&docType=65535&docTypeDynTab=65535
Driver juleskumsadventskalendern: http://skummatomtar.wordpress.com/

Safia
Professionell katt
Professionell katt
Katt: 3 husisar från misärhem/koloni

Re: Någon som testat Apelka? (hypertyreos)

Inläggav Safia » tis 05 sep 2017, 18:12

Lite snabb googling och läsande på FASS ger att Felimazole och Apelka innehåller samma aktiva substans, tiamazol. Skillnaden är i hur medicinen distribueras och valet av vilken som ska användas faller förmodligen på två olika saker.

1) Vilket som är lättast att ge katten, flytande eller piller. Det varierar från katt till katt
2) Vilken dosering som krävs. Tabletter kommer bara i sina fördefinerade styrkor (Felimazole får man inte dela, utan tabletten måste ges hel), vilket kanske inte passar alla katter. Flytande medicin kan ofta finjusteras mer eftersom det är lättare att ge "udda" doseringar som ligger mellan vad man kan få med tabletter.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » fre 15 sep 2017, 12:06

Tack Safia för svar! Ja precis, det är samma substans. Jag hittade motsvarande produkt under namnet Thyronorm utomlands.
Vår katt går på en låg startdos än så länge. Hon tycker att medicinen är jättegod vilket är en enorm lättnad, så vi slipper bråka med henne om det. Har inte sett några tydliga biverkningar än, möjligen att hon tvättar sig lite mer, så jag undrar om hon har besvär med klåda. Får se hur det går framöver.

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » lör 16 sep 2017, 11:41

Håll koll på huden så att det inte börjar slå upp sår. Jaromir som går på Felimazole får sår i ansiktet när han ligger på det som anses som normaldos. Han står nu på lägsta möjliga dos, vilket gör att han ligger lite högt i T4-värde, men å andra sidan slipper klia sönder sig.
Ägd av nervknippet och ångestmissen Jaromir, bossen i huset Jacek och blinde Vilbert.

Användarvisningsbild
Singoalla
Gurukatt
Gurukatt

Inläggav Singoalla » sön 17 sep 2017, 22:00

Safia skrev:Håll koll på huden så att det inte börjar slå upp sår. Jaromir som går på Felimazole får sår i ansiktet när han ligger på det som anses som normaldos. Han står nu på lägsta möjliga dos, vilket gör att han ligger lite högt i T4-värde, men å andra sidan slipper klia sönder sig.

Har hittat en torr fläck under hakan, men inget mer än så länge, ska försöka hålla koll på om det dyker upp något mer, hon är tyvärr inte den enklaste att få inspektera ;-) Ja, det får ju bli en avvägning. Försvann kliandet snabbt för Jaromir när ni gick ner i dos?

Safia
Professionell katt
Professionell katt

Inläggav Safia » mån 18 sep 2017, 10:14

Ja, kliandet försvann. På lägsta dos är han symptomfri från biverkningar.

Återgå till "Hälsa, beteende och kosthållning"